کد خبر: 1021575
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
سردار یوسفعلی‌زاده:
هم‌زمان با چهلمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی و ایام گرامی‌داشت دفاع مقدس، هفتادوپنجمین نشست ادبی شمس به معرفی و خوانش کتاب «شهدفروش؛ ناداستان شگفت‌انگیز سعدالله (جلال صلواتی)» اختصاص یافت. سردار حسین‌علی یوسفعلی‌زاده، یکی از سخنرانان این نشست بود.

سردار حسین‌علی یوسفعلی‌زاده در جلسه معرفی و خوانش کتاب شهدفروش به قلم سیدعلیرضا مهرداد که در قالب هفتادوپنجمین نشست ادبی شمس در کتابخانه مرکزی امام خمینی‌(ره) مشهد برگزار شد، اظهار داشت: تحریف و انحراف، از آفت‌های بزرگ جریان دفاع مقدس است. وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در ثبت خاطرات رزمندگان اظهار داشت: ایشان در فرمایشات خود بر این تأکید دارند که این حقایق باید زودتر بازگو و ثبت شود؛ چراکه بسیاری از رزمندگان در 20 یا 30 سال آینده حضور ندارند. وی افزود: رهبر معظم انقلاب بر این اصرار دارند که اگر شما نگویید، دشمن می‌گوید و دشمن قطعاً حقایق را نمی‌گوید.

ادبیات دفاع مقدس؛ نیازمند نوقلم‌ها

مدیرکل بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با تقدیر از پیشکسوتان ادبیات دفاع مقدس، جوانان را به کار در حوزۀ دفاع مقدس و ثبت خاطرات فراخواند و اظهار داشت: نوقلم‌ها باید پای کار بیایند؛ چرا که در دفاع مقدس نیز گاهی یک نوجوان بسیجی کاری می‌کرد که یک رزمنده کارکشته و باتجربه قادر به انجام آن کار نبود. وی خاطرنشان کرد: من مؤمنانه قبول دارم، کسانی که امروز قدم صادقانه برای زنده‌نگه‌داشتن این امر بگذارند، حتماً در فضیلت شهادت شریک‌اند. وی افزود: جوانان، ظرفیت «شهدفروش»شدن را دارند و باید به آنان میدان داد. یکی می‌شود شهید شهدفروش و دیگری، نویسندۀ این همه عرفان.

سردار یوسفعلی‌زاده بیان کرد: هزاران اندیشکده در جهان در ارتباط با مخفی‌کردن گوهرها و انحراف آن‌ها فعالیت می‌کنند. باید جوانان ما دست به کار شوند تا دشمنان نتوانند به حریم مسلمانان وارد شوند. همان‌طور که مرکز ثقل دفاع مقدس مردم بودند، صیانت از آن و ارزش‌های آن نیز به دست مردم تحقق می‌یابد.

سیدعلیرضا مهرداد؛ راوی همرزم تخریب‌چی

در بخشی دیگر از این نشست، سیدعلیرضا مهرداد، نویسنده کتاب «شهدفروش»، ناداستانی از زندگی تخریب‌چی شهید سعدالله شهدفروش، نیز در این مراسم اظهار داشت: من در اواخر جنگ در کنار جلال (سعدالله شهدفروش) در خط مقدم بودم و او پیشکسوت من در تخریب بود. پس از این‌که جلال در سال ۱۳۶۲ شهید شد، یکی از راویان او شدم.

وی ادامه داد: هر زمانی که لازم بود، زندگی جلال را بازگو می‌کردم. هر زمانی که با دانشجویان طی برنامه‌های مختلف روبه‌رو می‌شدم، از فضایل وی می‌گفتم. در یکی از دیدارهای دانشجویان با بنده، پس از این‌که در ارتباط با «شهید جلال» صحبت کردم، یکی از آن‌ها چاپ کتاب با موضوع زندگی‌نامه جلال شهدفروش را پیشنهاد کرد.

این نویسندۀ ادبیات دفاع مقدس افزود: شهید جلال، 23 سال متوالی گمنام بود و پس از آن، یک قطره از اقیانوس زندگی وی در کتاب «شهدفروش» بازگو شده‌است.

وی با بیان اینکه کتاب او یک ناداستان است، گفت: ناداستان در مقابل داستان قرار می‌گیرد. بر اساس یک اصل، داستان هرچه دروغش بیشتر باشد، زیباتر است اما ناداستان بر اساس واقعیت است که چیزهایی از داستان را هم در خود دارد. وی همچنین حضور نویسنده در اثر را از شاخصه‌های مهم ناداستان خواند.

موسی حاجی‌نژاد؛ دانش‌آموخته هنر و مستندساز خراسانی نیز در این برنامه اظهار داشت: «شهدفروش»، زنده‌ترین کتابی است که تابه‌حال خواندم و آن‌قدر مصوّر است که پس از خواندن آن ساخت فیلم «یک فنجان قهوه برای پرسه‌زدن» را آغاز کردم. وی اضافه کرد: در این کتاب، افراد به اندازه‌ای که روایت پیش برود، معرفی شده‌اند؛ نه زیاده‌گویی می‌کند و نه سَرسَری عبور می‌کند.

روایت کامل شهیدشهدفروش؛ شاید در وقتی دیگر

موسی‌الرضا عبداللهی، هم‌رزم شهید شهدفروش و مدیر آموزشِ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، نیز در این نشست اظهار داشت: 6 ساعت برای خوانش کتاب «شهدفروش» صرف کردم و به گذشته بازگشتم. هر کسی که در حوزه دفاع مقدس دست به قلم می‌برد، باید سبک زندگی شهدا را نیز منتقل کند. وی افزود: یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های شهید «سعدالله»، طهارت کلامی وی بود.

مرتضی آجیل‌چی، پژوهشگر و مدرّس قدرت‌افزایی نرم و رسانه، نیز در ادامه این نشست بیان کرد: در کتاب «شهدفروش» ناداستان‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد روایت کاملاً واقعی بوده‌است. وی به روایت کوتاه این کتاب اشاره کرد و اظهار داشت: گاهی دربارۀ شهدا اسراری وجود دارد که تا زمان رسیدن جامعه به بلوغ برای درک این مفاهیم، باید ناگفته بماند و من فکر می‌کنم این کتاب و این شهید هم از آن دسته‌اند.

گفتنی است، این نشست به همّت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی و کتابخانۀ مرکزی امام خمینی(ره)، وابسته به اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، در ادامۀ سلسله نشست‌های ادبی شمس برگزار شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار