کد خبر: 1021561
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۱
متفاوت‌ترین جشنواره فیلم مقاومت به پایان کار رسید
شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در جوار مزار شهدای گمنام دفاع مقدس برگزار و برای اولین بار «نشان رسول» از سوی این جشنواره اهدا شد.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: «نشان رسول» که از این به بعد از جشنواره فیلم مقاومت به سینماگر خلاق انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت اهدا می‌شود، در دوره اول به مجید انتظامی موسیقیدان و سازنده چندین اثر ماندگار موسیقی متن فیلم‌های سینمای دفاع مقدس اهدا شد.

انتظامی که آهنگساز آثاری، چون «از کرخه تا راین»، «بوی پیراهن یوسف»، «سفرسنگ» و… است پس از دریافت این نشان گفت: سعی می‌کنم آنچه را که احساس می‌کنم در موسیقی‌ام باشد. ساخت موسیقی کار آسانی نیست. هر مسئولی دیدگاهی دارد. ممکن است مسئولی از کار من خوشش بیاید یا نیاید. برخورد با هنرمندان این روز‌ها خیلی درست نیست و من هشت سال است که به دلیل برخوردی که با من شده موسیقی را رها کرده‌ام.

لوریس چکناواریان، موسیقیدان و رهبر ارکستر، در پیام تصویری که در مراسم اختتامیه پخش شد، خطاب به انتظامی، گفت: در طول سال‌ها خدمت بزرگی به موسیقی دفاع مقدس کردی، موسیقی‌های زیبایی نوشته و برای بسیاری از فیلم‌ها موسیقی زیبا ساخته‌ای.

وی در ادامه داد: هنرمند فوق‌العاده خوبی هستی و من به تو افتخار می‌کنم و امروز افسوس که همراهت نیستم. اما قلبم با توست.

چکناواریان در پایان خاطرنشان کرد: مجید انتظامی عزیز به خاطر خدمتی که به موسیقی فیلم و موسیقی برای شهدای دفاع مقدس کردی، تشکر می‌کنم.

استقبال از جشنواره مقاومت

مهدی عظیمی‌میرآبادی، دبیر جشنواره مقاومت در ابتدای مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره، در سخنانی گفت: آنچه به لطف سایه روح بلند سردار دل‌های عاشق، شهید حاج قاسم سلیمانی از شواهد امر برمی‌آید، استقبال بی‌نظیر و خیره‌کنند فیلمسازان ایرانی و غیرایرانی بیش از ۱۳۰ کشور جهان از فراخوان شانزدهمین جشنواره با ثبت‌نام و ارسال بیش از ۹ هزار اثر در قالب‌های گوناگون فیلم سینمایی، تله فیلم، فیلم کوتاه، مستند، پویانمایی، نماهنگ، ویدئوگرافی، نقد، تحلیل، پژوهش و فیلمنامه است. دریافت بیش از ۳ هزارو ۷۰۰ اثر خارجی به ویژه از کشور‌های امریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، هند، کشور‌های منطقه و فلسطین، همچنین وصول بیش از ۲ هزارو ۷۰۰ اثر از فیلمسازان بسیجی استان‌های کشور، بخشی از این آثار است.

میرآبادی با اشاره به محدودیت‌های کرونایی این دوره از جشنواره عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های این دوره از جشنواره، برگزاری آن با وجود محدودیت‌های کرونایی و مضایق شدید مالی در چهار مقطع و هشت بخش مسابقه بود. همراهی و همکاری بسیاری از نهاد‌های انقلابی و بخش‌های دولتی از جمله به سازمان سینمایی کشور، وزارت بهداشت، درمان، آموزش پزشکی، سازمان صدا و سیما، بسیج اقشار کشور به ویژه سازمان بسیج هنرمندان، سازمان بسیج دانشجویی، سازمان بسیج رسانه، مرکز بسیج صداوسیما و سپاه استان‌ها هم یکی دیگر از ویژگی‌های این دوره از جشنواره است.

تجلیل از جمال شورجه

یکی دیگر از بخش‌های مراسم اختتامه شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، تجلیل از جمال شورجه، کارگردان و تهیه‌کننده سینمای دفاع مقدس بود. شورجه که چند سالی است به دلیل بیماری، از سینما دور شده است، با ویلچر در مراسم اختتامیه حاضر شده بود.

حسین زندباف، تدوینگر باسابقه سینمای ایران در وصف شورجه، گفت: برای شناختن افراد یا باید با آن‌ها همسفر باشید یا همسفره. من با ایشان در سریال یوسف پیامبر همکار بودم. هیچ کلام نادرستی از او نشنیدم. او کارگردانی معتقد و انسانی بااخلاق است.

تجلیل از هاشم‌پور

جمشید هاشم‌پور بازیگر پیشکسوت سینما، از دیگر تقدیری‌های آیین اختتامیه جشنواره فیلم مقاومت بود. هاشم‌پور که به دلیل پنج دهه فعالیت سینمایی تقدیر می‌شد، در سخنانی گفت: من از پدر و مادری آذری زبان به دنیا آمده‌ام و روزی سه ساعت ورزش می‌کنم، چون از طریق ورزش وارد حرفه سینما شدم. وقتی برای حضور در «هیوا» دعوت به کار شدم نقش فرمانده کشتی به من پیشنهاد شد، بعد‌ها فیلمنامه را خواندم و دیدم کسی در فیلم هست که در جبهه شیمیایی شده بود، من گفتم اگر بشود این را بازی کنم، چون آن نقش تاثیرگذار بود. برای حضور در کار آقای ملاقلی‌پور هم استقبال کردم. ایشان اعتقاد داشتند شخصی که نقشش را ایفا می‌کنی از نظر ظاهری به شما شباهت دارد، به همین دلیل انتخاب شدم. این شانس را داشتم که در یکی از پروژه‌های موفق از نظر آقای ملاقلی‌پور حضور داشته باشم. نقش کوتاهی بود و سه دیالوگ بیشتر نداشت، بعد که فیلمنامه را خواندم حتی خواستم همان سه دیالوگ را هم نگویم و پذیرفته شد. اتفاقاً با دیالوگ نگفتن آن شخصیت خیلی بهتر شد.

وی با اشاره به اینکه با درگذشت رسول ملاقلی‌پور، یکی از ستاره‌های سینمای ایران افول کرد، ادامه داد: من برای فوت رسول گریه نکردم، چون فکر می‌کنم دردی را دوا نمی‌کند، البته من هم گاهی گریه می‌کنم. در سینمای ایران بیشتر رسول روی من تأثیر گذاشت.

محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده سینما نیز از دیگر تقدیری‌های این دوره از جشنواره فیلم مقاومت بود.

جایزه ویژه برای وزیر بهداشت

این دوره از جشنواره فیلم مقاومت، بخش ویژه‌ای برای مدافعان سلامت در نظر گرفته بود. در آیین اختتامیه نیز جایزه ویژه جشنواره به دکتر نمکی وزیر بهداشت اهدا شد. وی پس از دریافت جایزه، ضمن تقدیر از برگزاری جشنواره فیلم مقاومت، گفت: امروز مقاومت نه به معنای تاب‌آوری در مقابل ظلم بلکه به معنای شکل گرفتن یک فرهنگ است که در آن ابعاد مختلف سرزمین که در مقابل قلدری‌ها ایستادند، بیان می‌شود. در تاریخ دفاع مقدس و بعد از آن فرمی از هنر شکل گرفت که جاودانه‌های زیبایی را خلق کرد و امروز همکارانم به عنوان خدمتگزاران کوچک، اما صدیق مردم این سرزمین حماسه تازه‌ای خلق کردند و یادآور روز‌های سخت دفاع مقدس شدند. من هرگز در این سرزمین با این صفا و صمیمیت احساس تنهایی نکرده‌ام. از روز نخست به عنوان یک سرباز کوچک همواره همه را در کنار خود حس کرده‌ام.
 
«بازمانده» بهترین فیلم «جشنواره جشنواره‌ها»

به دلیل شرایط ناشی از کرونا، بخش عمده‌ای از شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت به مرور آثار برتر سینمای انقلاب و دفاع مقدس در سال‌های گذشته اختصاص داشت. بخش «جشنواره جشنواره‌ها»‌ی شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت در مراسم اختتامیه، فیلم «بازمانده» را به عنوان برگزیده معرفی کرد و جایزه آن به منوچهر محمدی تهیه‌کننده فیلم اهدا شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار