کد خبر: 1021557
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۱
دو منبع عراقی و دو دیپلمات غربی دیروز به «رویترز» گفتند که دولت امریکا از روز دو شنبه مقدمات اولیه خروج دیپلمات‌های خود از عراق را فراهم کرده است. به گفته دیپلمات‌های غربی، امریکا تصمیم خود را درباره طرح احتمالی تعطیل کردن سفارتش در بغداد به اطلاع دولت‌های متبوع آن‌ها رسانده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: همسایه غربی ایران ۳۴ روز مانده به انتخابات امریکا آبستن حوادثی مشکوک است. سه روز بعد از تهدید «مایک پمپئو» وزیرخارجه امریکا به بستن سفارت امریکا در عراق، ۳۳ سفیر از جمله سفیر امریکا و شماری از سفرای کشور‌های اروپایی و عربی در سفارت انگلیس در بغداد نشست برگزار کردند؛ نشستی که ظاهراً با محور اصلی درخواست از دولت عراق برای حمایت از سفارتخانه‌ها و هیئت‌های دیپلماتیک و تعقیب و پیگرد گروه‌های مسلح حمله‌کننده به این سفارت‌ها برگزار شده است. با این حال، گزارش منابع امنیتی از اقدامات مشکوک در پایگاه امریکایی «عین‌الاسد» نشان می‌دهد امریکای ترامپ در آستانه انتخابات، مقاصدی مشکوک در سر دارد.

دو منبع عراقی و دو دیپلمات غربی دیروز به «رویترز» گفتند که دولت امریکا از روز دو شنبه مقدمات اولیه خروج دیپلمات‌های خود از عراق را فراهم کرده است. به گفته دیپلمات‌های غربی، امریکا تصمیم خود را درباره طرح احتمالی تعطیل کردن سفارتش در بغداد به اطلاع دولت‌های متبوع آن‌ها رسانده است. این خبر‌ها به فاصله سه روز بعد از تهدید غیرمستقیم مایک پمپئو به بسته شدن سفارت امریکا در بغداد منتشر می‌شود که به بهانه حملات ادامه‌دار گرو‌های مسلح ابراز شده است. البته برخی منابع هم بسته شدن سفارت امریکا را این‌گونه تعبیر کردند که دولت ترامپ در آستانه انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) خود را برای حمله به گروه‌های مقاومت آماده می‌کند، به خصوص که وزارت امور خارجه امریکا از اظهارنظر مستقیم درباره احتمال خروج دیپلمات‌های این کشور از عراق خودداری کرده است.

حمله مشکوک الرضوانیه

در حالی که «واشنگتن‌پست» تخمین زده که در صورت قصد امریکا برای بستن سفارت، فرایند تعطیلی آن ۹۰ روز طول خواهد کشید، هنوز به درستی مشخص نیست که گزارش‌های غیر رسمی از خروج دیپلمات‌هایش چقدر صحت دارد و قصد امریکا از این کار چیست. حدس‌هایی زده می‌شود درباره اینکه دولت امریکا که با حملات زنجیره‌ای گروه‌های ناشناس روبه‌رو است، قصد دارد زمینه را برای فشار بر گروه‌های مقاومت عراقی فراهم کند و همزمان، دولت عراق را برای مقابله جدی با این گرو ه‌ها تحت فشار قرار دهد، به خصوص که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق نیز در دیدار با وزیر دفاع ایتالیا از «چالش جدی سلاح بی‌ضابطه» در کشورش صحبت کرده است. عصر دو شنبه هم یک حمله راکتی از سوی طرف‌های ناشناس به منطقه «الرضوانیه» در بغداد اتفاق افتاد که در جریان آن، یک خانه در محله البوشعبان (البوعامر) هدف اصابت دو فروند راکت کاتیوشا قرار گرفت که به تخریب کامل آن و کشته شدن هفت نفر از اعضای یک خانواده انجامید. در حالی که سرلشکر «یحیی رسول» سخنگوی نظامی فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق، روز سه‌شنبه در گفتگو با «اسپوتنیک» از تشکیل گروهی ویژه برای حفاظت از هیئت‌های دیپلماتیک خبر داده، گروه‌های مقاومت عراقی از جمله کتائب سیدالشهدا‌ی عراق با تأکید بر ضرورت تحقیق درباره جنایت در «الرضوانیه» بغداد، هدف اصلی چنین حمله‌ای را اتهام‌زنی به مقاومت می‌دانند. ائتلاف الفتح طی بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید حمله راکتی به الرضوانیه بغداد، از دولت خواست به صورت جدی و قاطع این امر را پیگیری و عاملان این جنایت را شناسایی کند. «اکرم الکعبی» دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی «النجباء» این حمله را در راستای نقشه امریکا «برای فتنه‌انگیزی» خوانده و گفته که «شیطان بزرگ» از هر ابزاری برای ایجاد فتنه و برافروختن آتش جنگ استفاده می‌کند. او نیز خواستار تحقیقات شفاف و واضح برای کشف عاملان این جنایت شد.

جاسوسخانه ۱۷۰ کیلومتر مربعی

چیزی که تحولات اخیر عراق را مشکوک کرده، گزارش‌های تأیید نشده‌ای درباره نشست دیروز ۳۳ سفیر از جمله سفیر امریکا و شماری از سفرای کشور‌های اروپایی و عربی در سفارت انگلیس در بغداد است. پایگاه خبری شبکه «دجله» عراق به نقل از منابع آگاه نوشت که اکنون، سفارت انگلیس در بغداد میزبان ۳۳ سفیر از کشور‌های مختلف از جمله «متیو تولر» سفیر امریکا و سفرای کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و کشور‌های عربی است. ظاهراً در این نشست روی ضرورت درخواست از دولت عراق برای حمایت از سفارتخانه‌ها و هیئت‌های دیپلماتیک و تعقیب و پیگرد گروه‌های مسلحی تمرکز شده که منطقه سبز بغداد را هدف قرار می‌دهند، ولی همزمانی این نشست با گزارش‌های مربوط به تخلیه سفارت امریکا و انتقال دیپلمات‌های امریکایی به اربیل، تأمل‌برانگیز است. همزمان با تداوم این تحرکات، منابع امنیتی در عراق با اشاره به تداوم اقدامات مشکوک امریکا در «عین‌الاسد» از ورود یک فرمانده ارشد امریکایی به این پایگاه هوایی خبر می‌دهند. «علی الوائلی» کارشناس امنیتی عراق می‌گوید: «پایگاه عین‌الاسد، کانون عملیات‌های نظامی امریکا در عراق است و در نتیجه بیش از سایر پایگاه‌ها برای این کشور خطرناک است و امریکا شماری از سرکرده‌های تروریست را در اختیار دارد که در صورت نیاز از آن‌ها استفاده می‌کند بدون اینکه اقدام به عملیات نظامی مستقیم کند.» یک منبع آگاه امنیتی هم از ورود یک فرمانده ارشد ارتش امریکا به پایگاه هوایی عین‌الاسد در غرب استان الانبار خبر داده و گفته که یک فرمانده امنیتی عالی‌رتبه ارتش امریکا با یک فروند هواپیمای اختصاصی وارد پایگاه عین‌الاسد در ناحیه البغدادی واقع در شهرستان هیت در غرب استان الانبار شده و ورود او به عین‌الاسد تحت تدابیر امنیتی بی‌سابقه‌ای صورت گرفت. این منبع گفته که ورود این فرمانده عالی‌رتبه همزمان با انتشار اخباری درباره قصد امریکا برای بستن سفارتش در بغداد و اتخاذ تدابیر فوری برای انتقال کادر سفارت به پایگاه عین‌الاسد صورت می‌گیرد، ضمن اینکه آسمان عین‌الاسد شاهد پرواز مستمر و متعدد هواپیما‌ها و بالگرد‌های امریکایی است. «عبدالباری عطوان» در مقاله‌ای در رأی‌الیوم نوشته که دولت امریکا زمینی را که سفارت آن در منطقه خضراء بغداد در آن قرار دارد، غصب کرده و از لحاظ مساحت (۱۷۰ کیلومتر مربع) بزرگ‌ترین سفارتخانه در سطح جهان است که هزاران جاسوس در آن فعالیت دارند و در واقع مقر حکومت در عراق است نه سفارتخانه که همانند دیگر سفارتخانه‌های خارجی تنها فعالیت دیپلماتیک انجام دهد. عطوان نوشته است: «تمامی موشک‌های شلیک شده به منطقه خضرا هیچ خسارتی به سفارت امریکا به بار نیاورده و حتی یک کارمند آن را زخمی نکرده است، اما پهپاد امریکایی به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا از یکی از پایگاه‌های نظامی آن در عراق برخاست و سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس ایران و «ابومهدی المهندس» یکی از فرماند‌هان جوان حشدالشعبی را در نزدیکی فرودگاه بغداد ترور کرد، آیا این جنایت نقض عرف و قوانین بین‌المللی و حاکمیت یک کشور عضو سازمان ملل نیست؟ چه کسی تضمین می‌کند که این توطئه ترور دستپخت سفارت امریکا در بغداد نیست؟»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار