کد خبر: 1021549
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۶
پرسپولیس- پاختاکور، مصافی که جای دربی آسیایی را گرفت
حریف امشب پرسپولیس در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا می‌توانست استقلال باشد و نخستین دربی آسیایی سرخابی‌های تهرانی، اما شکست برابر نماینده ازبکستان باعث شد ساعت ۲۱:۱۵ امشب پرسپولیس خود را آماده مصاف با پاختاکور کند. تیمی که می‌تواند جواز حضور پرسولیس در نیمه‌نهایی را صادر کند.
دنيا حيدری
سرویس ورزشی جوان آنلاین: حریف امشب پرسپولیس در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا می‌توانست استقلال باشد و نخستین دربی آسیایی سرخابی‌های تهرانی، اما شکست برابر نماینده ازبکستان باعث شد ساعت ۲۱:۱۵ امشب پرسپولیس خود را آماده مصاف با پاختاکور کند. تیمی که می‌تواند جواز حضور پرسولیس در نیمه‌نهایی را صادر کند.

پرسپولیس اگر با همین فرمان پیش برود، یک‌بار دیگر پای فینال است. فقط کافیست درست مثل بازی‌های قبلی منسجم و یکپارچه بازی کند، آن وقت است که حتی با وجود داشتن مشکل اساسی در به ثمر رساندن ضربات آخر یک‌بار دیگر می‌تواند برنده بازی باشد و به نیمه‌نهایی راه یابد.

باید بجنگیم

پاختاکور حریف چغری است. السد تیم متمول و خوبی بود با بازیکنان و مربی چند میلیاردی، اما داستان پاختاکور فرق می‌کند، نه فقط، چون استقلال را در یک‌هشتم شکست داد که السد هم همین بلا را بر سر سپاهان آورد. سبک بازی پاختاکور با السد زمین تا آسمان متفاوت است، اما حتی این پاختاکور چغر بد بدن را هم پرسپولیس می‌تواند برای حضور در نیمه‌نهایی از سد راه بردارد، اگر مثل دیدار‌های قبلی تنها روی بازی حریف تمرکز کند و برای برتری بجنگد. همان چیزی که یحیی نیز لازمه موفقیت برابر حریف ازبکستانی می‌خواند: «راحت به اینجا نرسیده‌ایم که به سادگی بار و بندیلمان را جمع کنیم برای برگشت به ایران. از گروهی سخت صعود کردیم و حریف قدری، چون السد را کنار زدیم و حالا از لحاظ روحی روانی کاملاً آماده بازی با پاختاکور هستیم، اما این‌بار مقابل تیمی به میدان می‌رویم که از نظر فیزیکی در شرایط خوبی قرار دارد و فوتبال ماشینی انجام می‌دهد. بازی مقابل این تیم راحت نیست. باید انرژی بیشتری نسبت به قبل صرف کنیم و بجنگیم، خوب هم بجنگیم و مبارزه کنیم تا پاختاکور را ببریم و به مرحله بعد برویم. هرچند بازیکنان پرسپولیس به لحاظ ذهنی به جایی رسیده‌اند که اگر حتی عقب هم بیفتیم می‌توانند جبران کنند، اما باید از نظر ذهنی آمادگی هر اتفاقی را داشته باشیم و واکنش‌های خوبی نشان دهیم تا نتیجه را به سود خود به پایان ببریم. نتایج گذشته تضمینی برای برد‌های آینده نیست، نه برای ما و نه پاختاکور پس باید برای برد و نتیجه جدید بجنگیم.»

رمز موفقیت پرسپولیس

مهم‌ترین دلیل موفقیت شاگردان یحیی اتحاد و همبستگی آن‌ها درون مستطیل سبز است و اینکه سرخپوشان و سرمربی جوان آن در ادامه راه کادر فنی قبلی (برانکو و کالدرون) اجازه ندادند مشکلات خارج از زمین تأثیری روی بازی و نحوه عملکرد آن‌ها داشته باشد، به طوری که شجاع با وجود نارضایتی از برخورد مدیران باشگاه کاندیدای بهترین دفاع یک‌هشتم نهایی است و یکی از بهترین عملکردهایش را در این دوره از رقابت‌ها به نمایش گذاشته است. البته این تفکر را می‌توان در بازی تک‌تک شاگردان یحیی دید که با وجود گله‌مند بودن از رفتار مدیران باشگاه که به دروغ از پرداخت پاداش‌ها خبر دادند، اما آن‌ها نارضایتی‌های خود را به داخل زمین بازی نبردند و در میدان با غیرت و انسجامی مثال‌زدنی از سد تک‌تک حریفان خود عبور کردند، آن هم با به نمایش گذاشتن بازی‌هایی زیبا که نتیجه را هم جز بازی با الدحیل که قضاوت داور مانع شد به سود خود رقم زدند.

باثبات و زهردار

پرسپولیس و پاختاکور سال گذشته در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف هم رفتند که دیدار نخست با تساوی به پایان رسید، اما در بازی برگشت نماینده ازبکستان شاگردان برانکو را یک بر صفر شکست داد تا سرخپوشان از این رقابت‌ها حذف شوند. از ترکیب بازی رفت با پاختاکور امروز بیرانوند، بودیمیر، علیپور، مهدای ترابی و رفیعی در جمع سرخپوشان حضور ندارند و روی نیمکت پرسپولیس نیز یحیی به جای برانکو نشسته، اما تیمی که در اردیبهشت ۹۸ پرسپولیس را شکست داد تنها با دو تفاوت (دروازبان و مهاجم نوک) به مصاف استقلال رفت. بنابراین ثبات حریف ازبکستانی پرسپولیس می‌تواند به این معنا باشد که سرخپوشان شناخت و آشنایی کافی با این تیم دارند و همین می‌تواند آن‌ها را در مسیر گرفتن انتقام فصل گذشته و صعود به مرحله بعد یاری کند. هرچند که پرسپولیس خوب می‌داند سرمربی پاختاکور، یعنی شوتا آروالادزده که به دلیل ابتلا به کرونا نمی‌تواند تیمش را در مصاف با پرسپولیس همراهی کند و دستیار هلندی او به جایش روی نیمکت می‌نشیند از سال ۲۰۱۷ هدایت پاختاکور را برعهده داشته و تیمی قدرتمند ساخته که علاوه بر صدرنشینی لیگ، مدافع عنوان قهرمانی هم به حساب می‌آید و امروز با حضور مهاجم سابق گالاتاسرای، بایرلورکوزن، هوفنهایم و... که چند سال پیش با رقم ۵/۷ میلیون یورو در بازار بوندس‌لیگا جابه‌جا می‌شد، زهردارتر از قبل است.

باید از هر فرصتی استفاده کنیم

با وجود این پرسپولیس هم از نفرات قابل اتکایی، چون شجاع خلیل‌زاده، بشار رسن، وحید امیری و همچنین عیسی آل‌کثیر تازه‌وارد و حامد لک بهره می‌برد که در بازی‌های قبلی علاوه بر به نمایش گذاشتن توانایی‌های خود ثابت کردند که چقدر می‌توانند برای حریفان خطرناک و دردسرساز باشند. با این حال پیتر هویسترا، مربی هلندی تیم فوتبال پاختاکور ازبکستان هم اگرچه یکی از نماینده‌های ایران (استقلال) را از سد راه برداشته، اما با تکیه بر این نقاط قوت تیمش امید زیادی دارد برای برتری مقابل یکی دیگر از نماینده‌های ایران (پرسپولیس). با وجود این تأکید او به استفاده از کوچک‌ترین فرصت‌های بازی نشان می‌دهد که شناخت خوبی نسبت به حریف قدر خود در یک‌چهارم نهایی دارد: «حضور پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا در ۲۰۱۸ برتری خاصی به آن‌ها نسبت به تیم ما نمی‌دهد. پاختاکور هم تیم بسیار پرتجربه‌ای است، اما در زمین بازی لحظات هستند که سرنوشت این دیدار جذاب را مشخص خواهند کرد، به همین دلیل باید در این بازی از تک‌فرصت‌ها برای رقم زدن سرنوشت خود استفاده کنیم و امیدوارم بازیکنان مصمم ما از کوچک‌ترین فرصت بیشترین بهره را ببرند تا تیمی که به نیمه‌نهایی راه پیدا می‌کند پاختاکور باشد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار