کد خبر: 1021543
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰
کرونا همچنان می‌تازد و با فرا رسیدن فصل سرما آسیب‌ها و صدمات ناشی از موج سوم آن نیز نمایان شده است. افزایش تعداد مبتلایان و فوتی‌ها، مهر تأییدی بر این ادعاست و استان‌هایی که ماه‌ها در وضعیت قرمز به سر می‌برند، نشان می‌دهد شرایط اصلاً خوب نیست. اما در کنار تعداد فوتی‌ها، آمار بستری‌ها هم یک پیام دارد و آن هم اینکه تخت‌های بیمارستان‌ها پر شده و کادر درمانی هم خسته از ماه‌ها خدمات رسانی است. اما فراموش نکنیم کرونا فقط به سلامت جامعه صدمه نمی‌زند و با ادامه‌دار شدن حضورش، کسب و کار‌ها و درآمد و مشاغل زیادی را به چالش کشیده و درد تأمین معیشت را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند.
حوريه ملكي
سرویس ایران جوان آنلاین: توصیه‌ها و هشدار‌ها آنقدر زیاد شده که دیگر کسی توجهی به آن‌ها نمی‌کند. موج اول، موج دوم و حالا همه هشدار‌ها بر روی هوج سوم متمرکز است. هر چند مسئولان چنین عنوان می‌کنند که به خاطر فرا رسیدن فصل سرما و احتمال ابتلای شهروندان به سرماخوردگی و آنفلوآنزا، در این مرحله از شیوع کرونا، صدمات بیشتری به شهروندان وارد خواهد شد. نکته حائز اهمیت در شیوع و گسترش کرونا در کشور این است که این ویروس، علاوه بر صدمه زدن به سلامت مردم، اقتصاد و کسب وکار و درآمد مردم را نیز تحت تأثیر قرار داده و مشکلات معیشتی زیادی به وجود آورده و می‌آورد. وضعیت اردبیل اصلاً خوب نیست و با در نظر گرفتن وضعیت اقلیم و آب و هوای آن، حتماً روز‌های سختی در پیش دارد.

فرماندار اردبیل با بیان اینکه در حال حاضر روزانه ۳۰ اکیپ در سطح شهر بر بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای نظارت دارند، گفت: «هرگونه ارائه خدمات توسط ادارات، حمل و نقل عمومی، پلیس+۱۰، دفاتر پیشخوان و بانک‌ها صرفاً برای افرادی صورت می‌گیرد که از ماسک استفاده می‌کنند.» مسعود امامی یگانه افزود: «بازدید از تمامی اصناف انجام شده و در کنار آن از ۶۱۵ مدرسه بازدید شده و براساس این بازدید‌ها گزارش‌هایی که دریافت کردیم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس را بالای ۸۰ درصد نشان می‌دهد.» وی با بیان اینکه نظارت در فصل پاییز تشدید می‌شود و باید با افزایش آموزش‌ها به مردم، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی را به حداکثر برسانیم، گفت: «طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی اکثر ابتلا‌ها از مهمانی‌ها و دورهمی‌هاست و در این راستا از مردم می‌خواهیم همه رعایت کنند. چراکه تا زمانی که همه رعایت نکنند زنجیره شیوع این بیماری قطع نخواهد شد.» به گفته فرماندار اردبیل اگر رعایت نشود باید منتظر پیک‌های بعدی باشیم و پیک‌های بعدی اقتصاد و کسب و کار و درآمد مردم را متأثر خواهد کرد.

در گیلان حدود ۲۸۰ بیمار کرونایی در مراکز درمانی آن بستری هستند که حال ۶۰ نفر از آن‌ها وخیم گزارش شده است. در همین رابطه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه این تعداد بیمار در ۲۲ مرکز درمانی خدمات دریافت می‌کنند، گفت: «بیش از نیمی از این بیماران را سالمندان و افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند.» آبتین حیدرزاده با تأکید بر اینکه بیماران بد حال نیازمند دریافت خدمات ویژه درمانی هستند، به افزایش ۱۲ درصدی ابتلا و بستری سالمندان گیلانی به کرونا در مقایسه با شروع شیوع این ویروس اشاره و بیان کرد: «فراوانی بستری سالمندان در مراکز درمانی به دلیل ابتلا به بیماری کرونا ۳۷ درصد بود که در حال حاضر به ۵۰ درصد رسیده است.»

کرمانشاه نیازمند تخت ICU

کرمانشاهی‌ها که در روز‌های نخست ورود کرونا به کشور توانسته بودند به خوبی آن را کنترل کنند، اما در ادامه و شروع موج دوم و تداوم سیر افزایشی مبتلایان به این ویروس چنان تعداد کرونایی‌هایش بالا رفته که از وضعیت قرمز پایین‌تر نمی‌آید.

دکتر محمودرضا مرادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به ادامه سیر صعودی مبتلایان کرونا در استان گفته: «کشور و به‌تبع آن کرمانشاه درگیر موج سوم کرونا شده و تعداد مبتلایان به این ویروس همچنان سیر صعودی دارد.» وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد بستری‌های استان نسبت به هفته گذشته بیش از ۱۰۰ نفر افزایش یافته و به بیش از ۴۶۰ نفر رسیده است، ادامه داد: «هم اکنون روزانه بطور میانگین ۹۰ مبتلای جدید در مراکز درمانی استان بستری شده و روزانه حدود ۶۵ تا ۷۰ بیمار ترخیص می‌شوند و با این احتساب روزانه حدود ۲۰ تا ۲۵ نفر به آمار بستری‌های کرونا در استان اضافه می‌شود.» وی در تشریح سیر فوتی‌های کرونا در استان هم گفت: «فعلاً تغییر محسوسی در تعداد فوتی‌ها نداریم، چراکه این آمار معمولاً دو تا سه هفته بعد از اوج گرفتن کرونا خود را نشان می‌دهد و دو هفته دیگر باید منتظر عواقب افزایش بستری‌ها باشیم.» این مسئول با بیان اینکه موج سوم کرونا بطور معمول همانند موج‌های دیگر حدود دو تا سه هفته به طول می‌انجامد، تصریح کرد: «موج‌های بعدی کرونا در پاییز و زمستان در راهند. زمان موج‌ها و شدت آن‌ها همگی بستگی به رفتار بهداشتی مردم دارد و هرچقدر که مردم رعایت پروتکل‌ها را داشته و از ماسک استفاده کنند، قطعاً شرایط بهتری خواهیم داشت، در غیر این‌صورت باید هزینه‌های سنگینی پرداخت کنیم.» رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به پیش‌بینی تدارک ۱۵۰۰ تخت بستری ویژه بیماران کرونا در فصول سرما گفت: «اگر نیاز باشد این آمادگی را داریم که بیمارستان امام رضا (ع) را بطور کامل در اختیار بیماران کرونایی قرار دهیم. دغدغه ما افزایش تخت‌های ICU است، چراکه به میزان ۳۰ درصد تخت‌های بستری نیاز به تخت ICU داریم. هم اکنون ۳۰۰ تخت ICU در استان فعال است و حداقل به ۱۰۰ تخت دیگر نیاز داریم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار