کد خبر: 1021533
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۰
حد نیاز‌ها و خواسته‌های انسان کجاست؟
امروزه عده زیادی پول را نه تنها با نیاز‌های جسمی خود بلکه با همه چیز مبادله می‌کنند. عده‌ای با آن برای خود ارج و قرب می‌خرند. عده‌ای خدم و حشم جمع می‌کنند! برخی با آن صاحب کاخ و زمین لب دریا می‌شوند و برخی هم ارزش و جایگاه و برو و بیایی به هم می‌زنند
بهنام صدقی‌
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: می‌گویند شخصی که با عصا راه می‌رفت با دیدن فردی پیاده که در حال دویدن بود، اظهار ناشکری و ناامیدی کرد و رو به آسمان گفت: «خدایا! من اگر مثل او دو پا داشتم دیگر چیزی از تو نمی‌خواستم». غافل از اینکه شخص پیاده به دوچرخه سواری نگاه می‌کرد و با خود می‌گفت: «خدایا! من اگر مثل او یک دوچرخه داشتم، دیگر هیچ درخواستی نمی‌کردم». دوچرخه سوار نیز به راننده‌ای که در خودرویی نشسته بود، خیره بود و آرزو می‌کرد که کاش این پا زدن‌ها و دوچرخه سواری تمام می‌شد و مثل او یک خودرو داشت! در همین حین آن راننده نیز در حال نگاه کردن به ماشینی مدل بالا با آخرین سیستم بود و در حال حسرت! پس این طور می‌توان نتیجه گرفت که این زنجیره در صورت شروع، هرگز تمامی ندارد و هر چقدر هم که هزینه صرفش شود، باز کم است.

در گذشته افراد برای رفع نیاز‌های جسمی خود همچون نیاز به تأمین خوراک، پوشاک و... از مبادله کالا به کالا استفاده می‌کردند، تا اینکه چیزی به نام پول وارد بازار مبادله کالا به کالا و به مبادله پول در ازای کالا تبدیل شد.
در ابتدا این روش بسیار پسندیده و منطقی و با کارایی بالا به نظر آمد، اما رفته‌رفته به دلیل ذات سیری ناپذیر انسان مشکلاتی در این زمینه پدیدار گشت که تا امروز هم ما را درگیر خود ساخته است. در پی ایجاد پول، واژه ثروت نیز شکل گرفت. به طور کلی مجموع دارایی‌های مالی نشان دهنده جایگاه اقتصادی شخص بوده و تبدیل به معیاری از قدرت و بزرگی شده و رفته رفته واژه و کلمه ثروت و ثروتمند در بین مردم شکل گرفت. سرمایه، پول و درآمد نوعی رقابت را در بین افراد جامعه ایجاد کرده و افراد را به اقشار کم درآمد یعنی دارای مال اندک و اقشار پر درآمد و دارای مبالغ و دارایی‌های میلیاردی، دسته‌بندی کرده است.
چندی است تفکر‌ها عوض و داشتن پول و ثروت مهم‌ترین هدف اشخاص شده است. امروزه عده زیادی پول را نه تنها با نیاز‌های جسمی خود بلکه با همه چیز مبادله می‌کنند. پول آنقدر قوت و قدرت گرفته که می‌توان با آن هر چیزی را که اراده کرد، خریده و به دست آورد. عده‌ای با آن برای خود ارج و قرب می‌خرند. عده‌ای خدم و حشم جمع می‌کنند! برخی با آن صاحب کاخ و زمین لب دریا می‌شوند و برخی هم ارزش و جایگاه و برو و بیایی به هم می‌زنند.
در پی این اتفاقات آسیب‌های اجتماعی زیادی نیز همچون طلاق به دلیل بی‌پولی همسر، ازدواج جوانان فقیر با افراد مسن پولدار، رشوه‌گیری و پایمال شدن حق، درگیری، قتل، ابتلا به اعتیاد، فروش فرزندان، فروش جنین، فروش اعضای بدن و... پدیدار شده است.
افراد سست و بی‌ایمان وابستگی شدیدی به مادیات این جهان و زیور آلاتش پیدا می‌کنند و به حدی درگیر این موضوع می‌شوند که فراموش می‌کنند خالق‌شان کیست، برای چه به این دنیا آمده‌اند، هدف از زندگی در این دنیا چیست و به کجا می‌روند. در نتیجه کوچک‌ترین چالش‌های زندگی برای این دسته از افراد زمینه ساز آسیب‌های شدید به روح و روان‌شان می‌شود. اشیای لوکس و پول رفته‌رفته چنان اهمیتی به خود می‌گیرند که هیچ چیز حتی خانواده و والدین نیز از لحاظ ارزشی با آن‌ها توان برابری نداشته و برای حفظ آن دست به هر کاری می‌زنند و موجب انواع مشکلاتی می‌شوند که ریشه در نبود بعد معنوی‌شان دارد. حضرت علی (ع) در رابطه با حرص و طمع می‌فرمایند: «هو طلب القلیل باضاعة الکثیر» - «حرص طلب چیزى اندک و بى‌مقدار به وسیله تباه ساختن چیزى بسیار و با ارزش است.» جان کلام اینکه فراموش نکنیم هر چقدر هم که پولدار و صاحب طلا و جواهرات و ملک و املاک باشیم، تنها چیزی که با خود به آرامگاه ابدی‌مان می‌بریم، کفن است. درون کوله‌ای که برای سفر به عالم آخرت می‌بندیم، تنها اعمال‌مان جا می‌شود و کارنامه‌مان نجات‌مان می‌دهد نه زر و زور و زیور.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار