کد خبر: 1021334
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳

رپورتاژ آگهی/ بیشتر مسافران و گردشگرانی که با خرید بلیط مشهد به شهر زیبای مشهد مرکز استان خراسان رضوی، سفر می‌کنند در زمان بازگشت، برای خانواده، دوستان و همکاران و همچنین استفاده خود یا داشتن یک یادگاری، مایلند سوغاتی و رهاوردی از سفرشان به همراه بیاورند. اما اینکه چه کالاهایی سوغات اصلی مشهد و در کل استان های سه  گانه خراسان هستند یک طرف موضوع است و اینکه این رهاوردها را از کدام مراکز خرید تهیه کنیم که با بودجه ما سازگاری داشته باشد، موضوع دیگری است. بخش بزرگ مسافران مشهد، زائرانی هستند که برای زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) به این شهر زیارتی سفر کرده‌اند و برای بازگشت قصد آوردن سوغات یا تبرکی برای خانواده و نزدیکان هستند.

سوغات مشهد کدام ها هستند و از کجا آنها را تهیه کنیم؟

در این نوشته ضمن بررسی مشهورترین سوغات مشهد، توصیه‌هایی برای خرید آنها از مراکز خرید و بازارهای مشهد ارائه می‌کنیم. سعی می‌کنیم طیف متنوعی از سلایق و بودجه ها را در این پیشنهادها در نظر بگیریم.

مشهد به عنوان مرکز استان خراسان رضوی و شهر کلیدی هر سه استان خراسان، نقطه ای است که کالاهای گوناگونی از سرتاسر این استان‌ها به این شهر آورده می‌شود و گردشگران می‌توانند کالاهای مورد نظرشان را در این شهر پیدا کنند. خیلی از سوغاتی هایی که در این نوشته به آنها اشاره می‌کنیم، ممکن است در بخش‌های دیگر خراسان تولید شوند. اما می‌توانید آنها را به آسانی در مشهد تهیه کنید.

سوغات خوردنی و خوراکی مشهد

مشهورترین سوغاتی خوراکی مشهد و استان‌های خراسان، زعفران است که به درستی به نام طلای سرخ هم شناخته می‌شود. سوغاتی که معمولا پیش از بلیط مشهد تهران توسط زائران و مسافران تهیه می شود. زعفران علاوه بر آنکه طعم، عطر و رنگ ویژه‌ای به غذا می‌دهد و در آشپزی و شیرینی‌پزی ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارد، دارای خواص پزشکی و دارویی نیز هست. از همین رو از زعفران تنها به عنوان یک رنگ‌دهنده یا طعم‌دهنده معمولی یاد نمی‌شود. اما زعفران کالای گرانی است و طیف بسیار متنوع کیفیت دارد. به همین دلیل، نیاز است تا در خرید آن دقت زیادی به خرج بدهید.

سوغات مشهد کدام ها هستند و از کجا آنها را تهیه کنیم؟

دیگر سوغات خوراکی مشهد، زرشک است. زرشک هم دارای ویتامین و خواص دارویی زیادی بوده و در غذاهای مختلفی از آن استفاده می‌شود. شاید مشهورترین آنها، زرشک پلو باشد. زرشک که میوه نوعی درختچه است، بنا به رنگ و درشتی دسته‌بندی می‌شود. باید مراقب باشید زرشک را از جاهایی خرید کنید که از بالا، نور قرمز به آن نمی‌تابانند تا آن را خوشرنگ جلوه دهند!

رهاورد دیگر مشهد، ادویه هفت قلم نام دارد. این ادویه ترکیبی است از ۷ نوع ادویه متفاوت به نام‌های دارچین، سماق، گلپر، زنجبیل، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه. البته هر کدام از این ادویه‌ها را در کنار هل و دیگر گیاهان معطر می‌توانید در بازارهای سنتی مشهد پیدا کنید. همچنین ادویه‌های ترکیبی دیگری همچون ادویه پلویی و ادویه هجده رنگ هم وجود دارد.

در آخر هم باید از نقل و نبات زعفرانی مشهد نام ببریم که طعم‌های ویژه‌ و متنوعی دارند و خوش عطرکننده کنار چای در خانه های ایرانیان هستند.

آجیل و دانه های مغزی را هم باید در لیست سوغات خوراکی مشهد قرار دارد. این خشکبار از باغ های بادام، گردو، فندق و تاکستان های مشهد و استان خراسان به دست می‌آید.

سوغات غیرخوراکی مشهد؛ از خاک تا سنگ

سوغات مشهد کدام ها هستند و از کجا آنها را تهیه کنیم؟

اگر می‌خواهید رهاوردی که به خانه می‌برید زمان بیشتری بر جا بماند و ماندگاری بیشتری داشته باشد، می‌توانید سراغ این گزینه‌های غیرخوراکی بروید. در بالای این لیست، زیورآلات و انگشتر فیروزه قرار می‌گیرد. نیشابور از جمله شهرهای خراسان رضوی است و با معادن فیروزه‌اش شناخته می‌شود. فیروزه نیشابور، از بهترین سنگ های نیمه‌قیمتی جهان به شمار می‌رود و در این استان از آن به عنوان زینت‌بخش انواع زیورآلات استفاده می‌شود.

انگشتر فیروزه از مهمترین سوغاتی است که می توانید در مشهد برای مردان خریداری کنید. اما دستتان برای انتخاب زیورآلات فیروزه برای خانم‌ها بازتر است و هنرمندان خوش ذوق خراسانی، بهترین محصولات را برای گردشگران خلق کرده‌اند. فیروزه مرغوب باید به آبی پررنگ نزدیک باشد. هر چه آبی فیروزه کمتر یا متمایل به سبز باشد، کیفیت آن پایین‌تر است.

مشهد شهری مذهبی است. پس طبیعی است که در این شهر بتوانید کالاهای مذهبی را به عنوان سوغات به خانه ببرید. یکی از مشهورترین سوغاتی های مذهبی، مهر، جانماز و تسبیح در رنگ‌ها و طرح های مختلف است.

عطر مشهد را هم نباید از قلم انداخت!

عطر یکی از آن دست کالاهایی است که خوراکی نیست، اما بادوام هم تلقی نمی‌شود! پس ناچار شدیم آن را به طور جداگانه بیاوریم. عطرهای طبیعی و صنعتی، یکی از رهاوردهای ویژه مشهد به شمار می‌روند. در عطرفروشی های متعدد شهر مشهد، می‌توانید عطرهایی از گل های مختلف را آزمایش و سپس انتخاب و خریداری کنید. اما مشهورترین عطر مشهد، عطر گل سرخ و عطر یاس است که برای زائران بسیار الهام بخش و یادآور این شهر است.

 

از کدام بازارها و مراکز خرید مشهد خرید کنیم؟

مشهد به عنوان دومین شهر بزرگ ایران پس از تهران، دارای گردش مالی و اقتصاد پویا و بزرگی است. بعنوان پر تردد ترین مسیر هوایی ایران، مسافران پس از تهیه بلیط هواپیما از سراسر ایران به مشهد سفر می کنند. گردشگرپذیر بودن این شهر هم، علاوه بر مورد قبل، موجب پدید آمدن بازارها و مراکز خرید متنوعی در این شهر شده است. مشهد به دلیل قدمتش از سده‌های قبل، دارای مجموعه‌ای از بازارهای سنتی و کلاسیک است. بازارهایی که مغازه‌ها در فضایی سرپوشیده در کنار هم جای گرفته‌اند و از راسته‌های مختلفی تشکیل شده‌اند. بازار رضا که چیزی در حدود نیم قرن پیش در مشهد و در نزدیکی حرم امام رضا (ع) ساخته شد، از مهمترین بازارها با سبک سنتی است. از سوی دیگر، به موازات مدرن شدن شهر مشهد، مراکز خرید مدرن و پاساژگونه هم در این شهر ساخته شدند. این مراکز خرید و بازارها هر کدام در بردارنده مجموعه‌ای از فروشگاه‌های مختلف هستند که به عرضه کالاهای مختلف از جمله سوغات مشهد می‌پردازند.

بازار فردوسی مشهد، از جمله مهمترین و قدیمی‌ترین مراکز خرید  پاساژهای مشهد است. مرکز تجاری ملل، بازار گوهرشاد، بازار جنت، بازار امین، بازار مولوی و جمعه بازار شهید شوشتری از این جمله هستند.

در میان مراکز خرید نوسازتر و مدرن‌تر مشهد، می‌توان از مرکز خرید پروما، مرکز خرید آرمان، الماس شرق، زیست خاور، کیان و شارستان نام برد.

این مراکز خرید هر کدام در فاصله‌های گوناگونی از مرکز شهر مشهد و مرقد امام رضا (ع) قرار دارند و شما می‌توانید بنا به فاصله‌ای که از هتل محل اقامتتان و مراکز دیدنی و زیارتی مشهد دارند، آنها را برای خریدگردی انتخاب کنید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار