کد خبر: 1021261
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۳
وزیر ارتباطات از راه‌اندازی اینترنت نسل پنجم ارتباطات برای کاربران خانگی به صورت نقطه‌ای تا پایان امسال خبر داد. ایران پنجمین کشور منطقه است که به این تکنولوژی دست می‌یابد. تلاش برای دستیابی به تکنولوژی نسل پنجم ارتباطات یا همان ۵G در حالی است که هم اکنون زیرساخت‌های مورد نیاز برای استفاده از این تکنولوژی در کشور وجود ندارد. حالا آنطور که وزیر جوان دولت دوازدهم می‌گوید تولید مودم‌های ۵G در کشور شروع شده‌است و اپراتور‌ها در بخش تولید تجهیزات ۵G سرمایه‌گذاری را آغاز کرده‌اند.
کبری فرشچی
سرویس جامعه جوان آنلاین: فرکانس ایجاد شده در ۵G بین ۳۰ گیگاهرتز تا ۳۰۰ گیگاهرتز است، این مقیاس برای ۴G حدود شش گیگاهرتز بود! بر همین اساس هم برخی از پزشکان معتقدند این امواج می‌تواند خطر ابتلا به سرطان، اختلال عصبی، آسیب‌های ژنتیکی و ناباروری را افزایش دهد! با وجود این در بسیاری از کشور‌های دنیا این تکنولوژی راه افتاده‌است و ایران هم پنجمین کشور منطقه است که بنا دارد تا اینترنت نسل پنجم را راه‌اندازی کند. بر این اساس صبح روز گذشته مراسم رونمایی از کاربرد‌های اینترنت نسل پنجم با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. محمدجواد آذری جهرمی با تأکید بر راه‌اندازی اینترنت نسل ۵ افزود: «در شرایطی هستیم که ۵G در دنیا شروع به کار کرده‌است و در برنامه ایران هوشمند بنا بر این است که همه حوزه‌های مرتبط همزمان با هم به سراغ این فناوری‌های نسل جدید بروند.»

وزیر جوان دولت با اشاره به کاربرد‌های اینترنت نسل ۵ در کشور گفت: «بحثی درباره سلامت هوشمند داریم که جراحی از راه دور و موارد مشابه نمونه‌ای از این موضوع سلامت هوشمند است. دکتر زالی در این حوزه ورود کردند و با ما همکاری می‌کنند که زیرساخت‌های بحث سلامت هوشمند سریع‌تر آغاز شود.»

زیرساخت‌هایی که وجود ندارد!

آغاز به کار نسل پنجم اینترنت در کشور در حالی است که هنوز هیچ‌یک از سخت‌افزار‌ها و زیرساخت‌ها برای این کار آماده نیستند. درصد کمی از تلفن‌های همراه موجود در ایران قابلیت استفاده از اینترنت نسل پنجم را دارند و مودم‌های خانگی هم تا نسل چهارم اینترنت را بیشتر پشتیبانی نمی‌کنند. با وجود این به گفته وزیر ارتباطات بناست تا این زیرساخت‌ها هم در کنار آماده‌سازی سایر زیرساخت‌ها برای راه‌اندازی نسل پنجم اینترنت در کشور راه‌اندازی شود. آذری جهرمی خاطر نشان کرد: «تولید مودم‌های ۵G در کشور شروع شده‌است و اپراتور‌ها در بخش تولید تجهیزات ۵G سرمایه‌گذاری را آغاز کرده‌اند؛ چراکه زمان رشد همین الان است و فردا دیر می‌شود. در قالب برنامه شبکه ملی اطلاعات مجوز‌های ۵G گرفته شده‌است. فکر می‌کنیم تا پایان دولت دوازدهم بخش‌های بسیاری را به ۵G ارتقا دهیم. تا اسفند ماه قسمت خوبی از بخش‌های پرتراکم کشور برای ارائه ۵G آماده می‌شود.»

به گفته وی عده‌ای از قیمت احتمالی بالای ۵G گلایه می‌کنند، اما همواره مصرف که بالا می‌رود قیمت کاهش پیدا می‌کند و بنا نیست کاربران هزینه بیشتری را برای ۵G پرداخت کنند. وزیر ارتباطات ادامه داد: «متوسط مصرف هر فرد در ماه ۱۰ گیگابایت اینترنت است. عده‌ای گله می‌کنند که ما در منطقه خودمان اینترنت E هم نداریم، اما نکته این است که پوشش این موضوع در شبکه سلولار به لحاظ ممانعت مردم بسیار سخت است. هیچ‌کدام از مردم اجازه ایجاد دکل در نزدیکی خانه خودش را نمی‌دهد.»

هشدار ۲۳۰ دانشمند از ۴۰ کشور جهان درباره تبعات ۵g

نگرانی‌ها درباره آثارمنفی نسل پنجم اینترنت بر سلامت، حدود یک ماه پیش ۲۳۰ دانشمند از ۴۰ کشور جهان را بر آن داشت که بیانیه‌ای مشترک در مورد تبعات انسانی و زیست‌محیطی گسترش انتشار امواج الکترومغناطیسی با توسعه نسل پنجم شبکه تلفن همراه ۵G منتشر کنند. در این بیانیه آمده‌است که این امواج، خطر ابتلا به سرطان، اختلالات عصبی، آسیب‌های ژنتیکی و ناباروری را افزایش و با کاهش قدرت حافظه، سطح یادگیری انسان را کاهش می‌دهد؛ همچنین شواهد در حال افزایشی نیز در مورد تبعات امواج الکترومغناطیسی بر زیست طبیعی گیاهان و حیوانات وجود دارد. سازمان غذا و دارو ایالات‌متحده امریکا (FCC) که تاکنون در رابطه با شبکه‌های اینترنت بی‌سیم اظهارنظری نداشته از شبکه ۵G انتقاد کرده و قصد دارد برخی قوانین خود را در رابطه با این نسل از اینترنت تغییر دهد. با وجود این، این فناوری در بسیاری از کشور‌های دنیا در حال گسترش است و ایران هم نمی‌خواهد از این قافله عقب بماند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار