کد خبر: 1021257
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۹
وزیر بهداشت با اشاره به تخصیص بخش اندکی از بودجه یک میلیون یورویی از سوی بانک مرکزی به بهانه جلوگیری از افزایش پایه پولی گفت که همین مقدار اندک را هم برمی‌گردانیم تا دلار دچار نوسان نشود!
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: در شرایطی که با ثبت ۱۹۵ فوتی جدید یک استان دیگر هم به استان‌های دارای وضعیت هشدار و قرمز اضافه شد تا به طور رسمی تنها دو استان کشور از رنگ قرمز کرونا در امان بمانند، حواشی یک میلیون یوروی اختصاص یافته برای جبران عوارض ناشی از کرونا از متن این بیماری پر رنگ‌تر شده‌است. این حواشی پیش از این نیز چند روزی آقای وزیر را غایب جلسات هیئت دولت و حتی شایعه استعفای نمکی را هم مطرح کرد؛ شایعه‌ای که اگرچه تکذیب شد و وزیر به جلسات هیئت دولت بازگشت، اما این مسئله نتوانست شکاف رخ داده در هیئت دولت را ترمیم کند. وزیر بهداشت که تاکنون به رغم گزارش دریافت تنها یک سوم از این مبلغ از سکوت و خویشتنداری خود سخن می‌گفت، روز گذشته با ادبیات متفاوتی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: «من اشتباهی وزیر شدم»! نمکی با اشاره به آزاد شدن قسمت اندکی از مبلغی که از صندوق توسعه ملی تخصیص یافته بود، تأکید کرد: «پول صندوق توسعه را برگرداندیم تا پایه پولی دچار تغییر نشود! ما پول نمی‌گیریم، اما کار می‌کنیم، جانفشانی می‌کنیم و نخواهیم گذاشت در عرصه مقابله با کرونا از هیچ کشور اروپایی عقب بیفتیم.»

شمار مبتلایان به کروناویروس در جهان تاکنون به ۳۳ میلیون و ۵۸ هزار و ۷۱۸ نفر رسیده و مرگ ۹۹۸ هزار و ۷۴۷ نفر نیز در اثر این بیماری تأیید شده‌است. در ایران هم کرونا با شدت بیشتری یکه‌تازی‌اش را ادامه می‌دهد. ۳ هزار و ۳۶۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۳۷۷ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۴۶ هزار و ۴۴۸ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت منتهی به ۶ مهرماه، ۱۹۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۵ هزار و ۵۸۹ نفر رسید. تعداد بیماران بدحال هم روند افزایشی داشته و ۴هزارو۵۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۳۷۴ هزار و ۱۷۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

۳۰ استان در وضعیت قرمز و هشدار

به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، ۳۰ استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار بیماری کرونا قرار دارند. استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

ابهام در سرنوشت پول کرونا

در چنین شرایطی و به‌رغم بحرانی شدن وضعیت کرونا در اغلب نقاط کشور، اما از یک میلیون یوروی اختصاص یافته به جبران عوارض کرونا از صندوق توسعه ارزی تنها ۲۷ درصد آن به وزارت بهداشت رسیده‌است. این موضوعی است که بار‌ها گلایه سعید نمکی وزیر بهداشت را در پی داشت؛ گلایه‌هایی که به نتیجه نرسید. روز گذشته نمکی که از یک سو به واسطه جهش دوباره بیماری و افزایش ابتلاها، بستری‌ها و فوتی‌های کرونا تحت فشار است و از سوی دیگر نتوانسته مطالبات کادر درمان را تأمین کند و خط مقدم مبارزه با کرونا را راضی نگه دارد، روز گذشته در مراسم تجلیل از پیشکسوتان سلامت در دفاع مقدس و مقاومت بخشی از سخنانی که این مدت از بیان آن‌ها خودداری کرده‌بود به زبان آورد و باعث شد تا حواشی یک میلیون یوروی اختصاص یافته به وزارت بهداشت از متن ویروس کرونا و یکه‌تازی‌هایش پر رنگ‌تر شود.

وزیر اشتباهی!

وزیر بهداشت با تجلیل از همراهی بسیج در مسیر مقابله با کرونا گفت: «من وزیری هستم که نه سیاسی هستم و نه سیاست بلدم، نه خودم را به چنین چیز‌هایی آلوده کردم، نه رسانه دارم، نه تیم دارم. کسی هستم که وقتی به وزارت بهداشت آمدم، معاونی را تغییر ندادم و با خودم لشکر نبردم. من اصلاً اشتباهی وزیر شدم و اشتباه این راه را آمدم. این راه چیز‌هایی می‌خواست که من ندارم. این کسوت داشته‌های دیگری می‌خواست که من نداشتم. من اهل ویترین‌آرایی، تضرع و ننه من غریبم بازی نیستم و اهل این نیستم که وقتی کشورم در تنگنای اقتصادی است و در روز‌های سخت و اوج تحریم‌هاست، هر روز ضجه بزنم و خودم را به زمین بزنم و بگویم پول ندارم، ارز ندارم. اصلاً اهل این حرف‌ها نیستم. من یاد گرفتم که آلوده فتنه‌های سیاسی نشوم. وقتی آلوده نشدم، تیم ندارم و وقتی تیم ندارم، رسانه ندارم. رسانه من همین مردمان پاکیزه و پاکدل و بچه بسیجی‌ها هستند.»

نمکی ادامه داد: «چند هجمه با باند کثیف و فرصت‌طلب و سوءاستفاده‌کن به من وارد کردند و از این اصحاب خاص رسانه‌ای هیچکس از من دفاع نکرد، مگر کسانی که همدلی داشتند.»

بازگرداندن پول صندوق توسعه

نمکی با اشاره به اینکه دو روز قبل بانک مرکزی قسمت اندکی از مبلغی را که از صندوق توسعه ملی تخصیص یافته‌بود، آزاد کرد، افزود: «من اگر چند ماه پیش التماس می‌کردم برای این بود که می‌خواستم خودم را برای یک پاییز سنگین آماده کنم تا بتوانم بار را از دوش همکارانم بردارم و بتوانم از خجالت و شرمندگی بچه‌هایی که چند ماه است زحمت می‌کشند، درآیم، اما به نظرم با توجه به اینکه صبوری کردیم که خدایی نکرده این پول را وارد بازار نکنیم که باعث تغییر در پایه پولی شود و دلار دچار نوسان شود، دیروز به دکتر تقوی‌نژاد گفتم همین میزان را هم برگردانید. ما گذشتیم تا مبادا درخواست من موجب تزلزل نشود.»

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه اگر از کرونا شکست بخوریم، پایه‌های نظام را دچار تزلزل خواهیم کرد، تصریح کرد: «اصلاً این اتفاق نخواهد افتاد. از این به بعد ما لب فرو می‌بندیم. همکاران من اگر حقوق نگیرند هم کار می‌کنند. ما برای فدا کردن جان آمده‌ایم.»

نمکی با بیان اینکه ما پول نمی‌گیریم، اما کار می‌کنیم، جانفشانی می‌کنیم و نخواهیم گذاشت در عرصه مقابله با کرونا از هیچ کشور اروپایی عقب بیفتیم، گفت: «ما با همت و رشادت مدافعان سلامت، در کنار مردم بزرگ‌منش این مملکت کرونا را به لطف خدا شکست خواهیم داد و این وعده الهی است و بر آن تردید ندارم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار