کد خبر: 1021158
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۹
میدان اشتباهات مدیریتی و نظارتی چرا چنین است؟
پروژه میدان «آذربایجان» در شهر تبریز، که ایرج شهین باهر از آن به عنوان زیباترین پروژه‌های شمال‌غرب کشورنام برده بود، آلان روی دست شهر مانده‌ است و نفس کلان‌شهر تبریز از پروژه‌های ناتمامی که سال‌هاست خاک می‌خورد به تنگ آمده، از این رو بد نیست قدری به هوش باشیم و ببینیم در اطرافمان چه خبر است.

چرخش دوربین از روی چند عکس دسته جمعی به سمت ستون و یا شمع‌های پروژه عمرانی عظیمی می‌گردد و در اول فیلم عضو شورای شهر تبریز نمایش داده می‌شود.

وی به جهت تبلیغات نامزدی خود در پنجمین شورای اسلامی شهر تبریز این‌ چنین شروع به صحبت می‌کند:«پروژه میدان آذربایجان که از پروژه‌های بزرگ تبریز است، علت رفع ترافیک شمال‌غرب تبریز طراحی و در حال اجراست. در حال حاضر پنجاه درصد از این پروژه رو به اتمام است و با توجه به طراحی ویژه‌ای که این مجموعه داراست، ان‌شاءالله تا پایان سال 96 به پایان خواهد رسید و یکی از زیباترین پروژه‌های شمال‌غرب کشور خواهد شد.»

 

 

وی، امروز شهردار تبریز است که اتفاقا همانند عاقبت نافرجام این پروژه خود موفق به جلب رای و اعتماد مردمی برای حضور در شورای اسلامی شهر نمی‌شود. این روزها از عمر شورایی که برخلاف مردم به شهردار فعلی تبریز کلید عمارت شهر را داد، چیزی نمانده است.

البته از دور و نزدیک زمزمه تبلیغات زودرس برای شورای 6 شنیده می‌شود که البته میدان آذربایجان تنها نمونه‌ای از پروژه‌های نیمه کاره‌ای است که شورانشینان به‌ همراه شهردار منتخبشان در گلش فرو رفته‌اند و اگر هم بخواهند چیزی بگویند، می‌شود یادمان سومدیریتی شهری!

نقشه کلی این طرح بزرگ و حجم عملیاتی آن، معادل پنج تقاطع غیرهمسطح، به‌علاوه خط چهارم مترو (در قالب تراموا در یک مسیر حلقوی) در نظر گرفته شده بود و سه رمپ طبقاتی «پاسداران–آذربایجان»، «بابایی-آذربایجان» و «آذربایجان-بابایی» را در بر می‌گرفت.

اما اکنون با تغییر پروژه این شیر بی‌یال و دم حال مهم‌ترین چالش خود که پیوند اتوبان پاسداران به سمت فرودگاه تبریز بود را از دست داده و در حد پروژه‌های متداول سال‌های دور به‌عنوان چند زیرگذر احداثی هنوز در لیست پروژه‌های در حال تکمیل کلان‌شهر تبریز قرار گرفته است.

شهردار تبریز کنونی تبریز که عناوینی همچون رئیس سابق کمیسیون توسعه، عمران شورا و عضو سابق کمیسیون تحقیق و نظارت را داشت،  برخلاف فیلم تبلیغاتی خود بعدها تاکید کرد که در دوره‌ای که عضو شورا بوده، موافق این پروژه نبوده‌ است.

وی در عین در همان گفت‌گو تاکید داشت که تلاش‌ها برای اتمام این پروژه، ادامه خواهد داشت و البته کسی منکر این امر نیست که هنوز هم تلاش‌ها در آستانه سال پایانی شهرداریش ادامه دارد!

 

گفته می‌شود،این پروژه تمجید شده و مورد استفاده قرار گرفته شده از سوی شهردار تبریز با تعداد شمع‌های چند برابری  پروژه راه‌آهن تبریز-میانه مواجه بود که البته هیچ‌گونه اعتراضی در آن زمان از طرف عضو نظارتی شورا چهارم مشاهده نشد.

می‌گویند، مسوولیت تغییرات در نقشه اولیه مصوب پروژه را تاکنون هیچ‌کس بر عهده نگرفت و صورت جلسه‌ای در شورای شهر تبریز پیدا نشده است که چرا طرحی که مصوب شده است، الان این شده است. 

محمدحسین اسحقی، معاون شهردار تبریز از ادامه تلاش‌ها چندین ساله در مورد میدان آذربایجان آخرین فرد از مدیران شهری است که ابراز داشته است: این پروژه در حال نماکاری بوده و مصالح دیواری که برای آن استفاده می‌کنیم از بتن پلمیری است.با توجه به اینکه تنها یک کارخانه در استان اقدام به تولید این بتن‌های پلیمری می‌کرد و در ابتدای سال نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا چندین ماه بسته بود، به همین جهت روند کار در ماه‌های گذشته با کندی مواجه بود، ولی اکنون با آغاز تولید دوباره این بتن‌های پلمیری شاهد تسریع اجرای پروژه هستیم.

 ضمن عرض خدا قوت به مسوولان شهری که در گذاشتن آخرین خشت‌های اتمام پروژه در حال زحمت کشیدن هستند اکنون به مسئله جدی و تازه‌ای  برخورد کرده‌ایم! 

 

عده‌ای از اعضای پنجمین شورای اسلامی شهر تبریز در آخرین سال خدمت خود با ابراز نگرانی از ناکارآمدی میدان آذربایجان و نه نظارت خودشان از گره‌ها و ناکارآمدی این شیر بی‌یال و مظلوم سخن گفته‌اند. آنها که گویا در حال رشد و نمو این پروژه در شهر تبریز زیست نمی‌کردند جملات تاریخی و جالب توجهی بیان نمودند.

صادق‌زاده، سخنگوی شورای شهر تبریز بیان می‌کند: میدان آذربایجان که روزی به اجرای آن افتخار می‌کردیم و فکر می‌کردیم افتخاری برای شهر خواهد شد، امروز به پروژ‌ه‌ای شکست‌خورده تبدیل شده و موجب سردرگمی رانندگان نیز می‌شود که باید گفت، این کجا و آن کجا! مردم نارضایتی بسیاری از وجود گره‌های ترافیکی در نقاط مختلف شهر دارند. لازم است، نسبت به رفع این گره‌های ترافیکی اقدام شود.

سونیا اندیش، عضو دیگر شورای شهر می‌گوید: در صورت عدم اجرا، مشکلات کمتری وجود می‌داشت.لازم است در تغییرات اساسی در شریان‌های حمل و نقل شهر در نزدیکی فرودگاه تبریز انجام‌ شود.  

عبدالله تقی‌پور، عضو کمیسیون عمران حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز هرگونه اقدام غیرکارشناسی  موجب به‌هم خوردن بار ترافیکی و افزایش مشکلات خواهد شد. امروز وجود بار ترافیکی در اطراف فرودگاه نشان‌دهنده عدم کارآیی لازم میدان آذربایجان در اصلاح گره ترافیکی منطقه است. با وجود هزینه‌کرد کلان در میدان آذربایجان برای رفع گره‌های ترافیکی هیچ تغییری بعد از اجرای پروژه انجام نشده است.

این صحبت‌ها در  جلسه‌ کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز پیرامون دسترسی به فرودگاه تبریز و گره‌های ترافیکی بیان شده است و در آن محرم محرم‌زاده، چنین اظهار کرده است: امیدوارم همه در زمینه کارشناسی خود نظر دهند. وقتی بدون پشتوانه علمی طرحی اعلام می‌شود به راحتی اجرای آن زیرسئوال می‌رود که لازم است مدیران با علم و پشتوانه علمی طرح‌ها را مطرح کنند.

وی با بیان اینکه باید در زمینه فرهنگ اجتماعی کار شود، تصریح کرد: برخی مشکلات ترافیکی به دلیل کم‌کاری در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی است که باید در این زمینه‌ها با جدیت برنامه‌ریزی و عمل کرد.

اما نارضایتی‌هایی هم در مورد میدان ابراز شده است:  فریدون بابایی‌اقدم در آخرین اظهارات خود در مورد میدان آذربایجان گفته است: ایجاد خدمات تسهیلگری بازآفرینی و اجرای فاز ۲ میدان آذربایجان که بودجه‌های آنها در بودجه سال ۹۹ پیش بینی شده، هنوز بلاتکلیف باقی‌مانده که باید در این خصوص توضیح داده شود.

فرج قلیزاده، عضو کم‌صحبت این روزهای پنجمین شورای شهر که به همراه شکور اکبرنژاد، رئیس سابق شورای پنجم که به همراه وی کمتر دیده می‌شود در گفت‌وگویی از پیمانکار این پروژه چنین یاد کرده است: ظاهرا می‌خواهند خط پنج مترو را به پیمانکار میدان آذربایجان بدهند! ظاهرا این پیمانکار در میدان آذربایجان خیلی خوب عمل کرده که به عنوان تشویق قرار شده خط پنج را به او بدهند!

سعید نیکوخصلت، دیگر عضو این شورا می‌داند اما گویا از فیلم تبلیغاتی شهردار اکنون و رقیب سابق انتخاباتی خود ندارد، چنین اظهار نظری در مورد میدان آذربایجان داشته است: با اینکه می‌دانم که در شورای چهارم آقای شهین باهر با این پروژه مخالف بوده‌اند اما با این حال باید مقصرین این مسئله پیدا شود. چون این پروژه اگر برای ۱۰ سال دیگر بماند هزار میلیارد اعتبار لازم خواهد داشت.

در مورد بقیه اعضای شورای شهر به‌خصوص رئیس شورای شهر که همانند شهروندان عادی بیشتر ترجیح داده‌اند ابراز نظر نکنند، زیاده جملاتی که بتوان در مورد میدان آذربایجان به چشم نیامده است اما میدان آذربایجان خود شاهد ناکارآمدی جدی مدیریت شهری و نظارت‌گری شورای پنجم به حد کافی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر