کد خبر: 1021104
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۴
اگر در بازار عراق به دنبال منافع کوتاه‌مدت باشیم و همان برنامه‌هایی را که در کشور‌های آسیای میانه پیاده کردیم در عراق هم پیاده کنیم، قطعاً گرفتار می‌شویم و جای ایران را رقبای ایران می‌گیرند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در گفتگو با رادار اقتصاد در خصوص حضور ایران در بازار‌های عراق گفت: عراق بعد از جنگ‌ها و ناامنی‌های متعددی که پشت سر گذاشته است، در زمان حاضر در وضعیتی به سر می‌برد که از لحاظ پروژه‌های عمرانی و زیرساختی و از لحاظ تأمین معاش و نیاز‌های زندگی روزانه چه در کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت و همچنین از نظر اقتصادی نیاز به حمایت و سرمایه‌گذاری جدی دارد، ضمن اینکه واقعیت‌های شرایط دو کشور به‌گونه‌ای است که هر دو کشور نیازمند همکاری اقتصادی با هم هستند، لذا این نیاز باعث شده که مسئولان و برنامه‌ریزان دو کشور با افقی پنج ساله با حجم تعاملات ۲۰ میلیارد دلاری موافقت کنند و به امضا برسانند، فعلاً مقدمات کار فراهم شده است و انتظار می‌رود تا پنج سال آینده عدد ۲۰ میلیارد دلار در تعاملات کامل پوشش داده شود.

وی افزود: کالا‌های صادراتی به عراق عمدتاً کالا‌های عمومی مثل لوازم بهداشتی، مواد اولیه، واحد‌های کارخانجات، مواد غذایی و نیاز‌های عمومی ساخت‌وساز مثل سیمان، فولاد و... است. سال گذشته ایران حدود ۱۲ میلیارد دلار صادرات به عراق داشت که ۳ میلیارد دلار آن برق، انرژی و خدمات فنی و مهندسی و ۹ میلیارد دلار کالا‌های عمومی بود.

آل‌اسحاق در خصوص تأثیر اوضاع کرونایی بر روند صادرات و واردات کشور عنوان کرد: امسال دلایل خاص کرونایی و عدم تحقق کامل درآمد‌های نفتی عراق، موجب کاهش حجم تعاملات و تجارت شد، اما روند تجاری برای سال جاری به بیش از ۹ میلیارد دلار صادرات پیش‌بینی شده است. در رابطه با نیاز عراق به فعالیت‌های عمرانی و زیرساختی به دلایل شرایط اقتصادی عراق که درآمدهایش در سال جاری کاهش یافته، فعلاً پروژه‌های عمرانی تا حدودی کم شده است، اما به هر صورت وضعیت و روند درآمدزایی ما تا حدود ۱۰ میلیارد دلار تا پایان سال در عراق قابل پیش‌بینی و تحقق است.

وی در پاسخ به این سؤال که خطر گرفتن بازار‌های عراق توسط رقبا از ایران تا چه اندازه جدی است، گفت: به هر حال شواهد نشان می‌دهد اگر عراق امن شود امریکا، اروپا و بسیاری از کشور‌های منطقه به دنبال همکاری بلندمدت با عراق هستند. مهم‌ترین موضوع شناخت تهدید‌ها و فرصت‌ها برای هر دو کشور است. ما می‌توانیم با توجه به ظرفیت‌های یکدیگر روش‌های توسعه‌ای و حل مسائل منطقه‌ای را با کمک هم دنبال کنیم، لذا باید از فرصت‌های همکاری اقتصادی با عراق به درستی بهره‌برداری کنیم. اگر در بازار عراق به دنبال منافع کوتاه‌مدت باشیم و همان برنامه‌هایی را که در کشور‌های آسیای میانه پیاده کردیم در عراق هم پیاده کنیم، قطعاً گرفتار می‌شویم و جای ایران را رقبا می‌گیرند. رقبای ایران منتظر بهبود شرایط عمومی عراق به‌لحاظ امنیتی هستند تا بازار‌های عراق را از ما بگیرند و قطعاً قرار گرفتن ایران در این شرایط کار را برای ما سخت می‌کند. رقبای ایران در بازار عراق، چین، ترکیه، عربستان و بقیه کشور‌های عربی نیز به بازار عراق چشم دوخته‌اند و بعضی از این کشور‌ها جدای از مسائل اقتصادی، مسائل سیاسی و امنیتی را هم دنبال می‌کنند.

آل‌اسحاق تأکید کرد: عربستان نگران برقراری رابطه پایدار اقتصادی بین ایران و عراق است، چراکه افزایش ارتباطات ایران و عراق به‌ضرر عربستان تمام می‌شود، لذا تماماً به‌دنبال آن هستند تا در عراق حضور جدی پیدا کنند و مانع جدی حضور ما در عراق شوند. به‌عنوان مثال در رابطه با مسئله برق و انرژی، چون عراق نیازمند برق است، سعودی‌ها به‌کمک امریکایی‌ها سعی دارند در بلندمدت نیروگاه‌ها و مسائل تأمین انرژی عراق را به دست بگیرند تا ارتباطات تعاملی و انرژی طوری باشد که وابستگی و همکاری عراق با ایران به‌شدت کاهش یابد. رقبای دیگر ما هم منتظر شرایط امنیتی عراق هستند تا بعد از رسیدن به یک ثبات خوب، مخصوصاً کشور‌های اروپایی وارد عراق شوند. قطعاً اگر این کشور‌ها در بازار عراق حاضر شوند شرایط برای ایران بسیار سخت خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار