کد خبر: 1021094
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۰
سال‌هاست که استان فارس با کمبود آب ناشی از خشکسالی مواجه شده و به همین خاطر برای تأمین آب مورد نیازش در بخش شرب و کشاورزی به سفره‌های زیرزمینی روی آورده است. با اینکه متولیان امر می‌دانستند این کار می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را در آینده به همراه داشته باشد، اما پیش‌بینی‌های لازم به عمل نیامد و امروز با کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی و خشکی تالاب‌های استان، ناتوانی در تأمین آب شرب در بسیاری از مناطق به چشم می‌خورد به طوری که مدیرآبفای فارس اعلام کرده ۸ شهر و ۴۲۸ روستای فارس در بحران آب شرب قرار دارند.
سيداحمد هاشمي اشكا
سرویس ایران جوان آنلاین: مدیر آبفای فارس اعلام کرده ۸ شهر و ۴۲۸ روستای این استان در وضعیت بحران آب شرب قرار دارند و براساس ارزیابی‌ها و نیاز آب آشامیدنی شهرستان‌های فارس این ۸ شهر دارای شرایط بحرانی هستند. شهر‌هایی که معادل ۷ درصد جمعیت کل استان را در خود جای داده‌اند. البته علی بوستانی مدعی شده مشکل ۴ شهر برطرف و ۴ شهر دیگر تا قبل از تابستان سال آینده در تأمین آب آشامیدنی مشکلی نخواهند داشت. ولی حقیقت این است که وضعیت شهر‌های فارس اصلاً خوب نیست و حدود یک ماه پیش بود که اعلام شد با رشد ۱۴درصدی مصرف آب در شیراز که به خاطر الحاق روستا‌های اقماری و شیوع کروناویروس بوده، امسال این شهر با کمبود ۴۰ هزارمتر مکعبی آب مواجه است.

حالا مدیرآبفای فارس با اشاره به وجود ۱۱۳ شهر در استان فارس می‌گوید: «هم اکنون ۱۲ شهر استان در شرایط تنش آبی قرار دارند که در رابطه با وضعیت آب آشامیدنی روستا‌ها هم ۱۸ درصد جمعیت روستایی فارس معادل ۴۲۸ روستا در شرایط بحرانی تأمین آب شرب قرار دارند و در کنار آن‌ها ۶۹۶ روستا نیز با جمعیت ۳۰ درصدی استان دچار تنش آبی هستند.»

حرف‌های این مسئول در شرایطی مطرح می‌شود که آب ساکنان ۶٣٣‌روستای فارس از طریق تانکر سیار تأمین می‌شود.

سال‌ها بی‌تفاوتی برای اجرای پروژه‌ها

بحران آب در روستا‌های فارس حرف امروز و دیروز نیست. سال ۱۳۹۳ بود که اعلام شد ۹۰ درصد دشت‌های این استان مشکل برداشت آب دارد و بحران کمبود آب در ۵۰۰ روستا جدی است. در آن زمان هم تأمین آب این ۵۰۰ روستا با تانکر صورت می‌گرفت، اما با این حال در کنار کم کاری‌های مسئولان برای رساندن آب به وسیله لوله کشی به مردم، ساکنان این مناطق هم هیچ تلاشی در جهت تغییر کشت و حذف محصولات آب بر نمی‌کردند و همین امر هر روز سفره‌های زیر زمینی را خالی و خالی‌تر می‌کرد.

در تأیید و صحت مطالب فوق و اینکه در سایه بی‌تفاوتی به اتفاقات حوزه آب، هر سال مشکلات و معضلات بر روی هم تل‌انبار شده و اوضاع را وخیم‌تر کردند همین بس که شش سال بعد یعنی در تیرماه امسال مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس با بیان اینکه در سال زراعی جاری و گذشته فارس بارش‌های نسبتاً خوبی داشت گفت: «ممکن است این ذهنیت ایجاد شود که مشکلات کمبود آب برطرف شده، اما این یک پندار و نظر اشتباه است.»
علی بوستانی با بیان اینکه واقعیت این است که این حجم کمبود آب در منابع آب استان طی سالیان متمادی به این نقطه رسیده است و بارش‌های امسال و سال گذشته آن را جبران نمی‌کند، افزود: «برای رسیدن به شرایط مورد نظر، نیاز به سال‌ها بارش مطلوب داریم و برماست که با رویکردی دانش بنیان، تولید، توزیع و مصرف آب این گوهر بی‌بدیل آفرینش را مدیریت کنیم و البته مشارکت مردم در مدیریت مصرف آب بسیار کارساز و مؤثر خواهد بود.»

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس معتقد است یکپارچه‌سازی شرکت‌های آبفا شهری و روستایی از جمله اقدامات برجسته و شاخص در کارنامه وزارت نیرو می‌باشد که در سراسر کشور اتفاق افتاده است. کاری که هیچ تأثیری در حفظ منابع آبی نداشته و کسی نمی‌تواند آثار مثبتش را ببیند. هر چند بوستانی گفته: «یکپارچه‌سازی مزایای فراوانی در ابعاد مختلف اعم از صرفه‌جویی در زمان و کاهش هزینه‌ها خواهد داشت که مردم در آتی برکات آن را بیشتر لمس خواهند کرد.»

به هر روی، امروز روستا‌های زیادی با بحران کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند و به خاطر ادامه کشاورزی به روش سنتی آب زیادی در این بخش هدر می‌رود، اما مسئولان از طرح‌هایی صحبت می‌کنند که در آینده برکات زیادی به همراه خواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار