کد خبر: 1020965
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
کمتر از ۴۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری امریکا مانده و معلوم نیست که نامزد دموکرات‌ها در صورت پیروزی چه سیاستی در قبال برجام به کار خواهد گرفت. مقامات وزارت خارجه ایران بار دیگر از سر ذوق زدگی پالس‌های مثبتی را به واشنگتن برای احیای برجام در حال احتضار ارسال می‌کنند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه گفته که اگر امریکا می‌خواهد به توافق اتمی بازگردد باید خسارات وارده به ملت ایران را پرداخت کند، نماینده ایران در سازمان ملل هم از شروط تهران در صورت بازگشت امریکا به تعهداتش خبر داده است.
سرویس حوادث جوان آنلاین:  در شرایطی که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا به فشار حداکثری به ایران برای آوردن این کشور به پای میز مذاکره ادامه می‌دهد، برخی مقامات ایران از هم اکنون برای فردای پس از انتخابات نوامبر برنامه چیده‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که بار‌ها تأکید کرده هیچ بندی به برجام اضافه نخواهد شد، روز جمعه درباره توافقات احتمالی تهران و واشنگتن پس از انتخابات ریاست جمهوری امریکا، گفت: «بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای اولین اقدامی است که آن‌ها باید انجام دهند. برای این بازگشت، امریکا باید خساراتی را که به ملت ایران وارد کرده و همچنین اقداماتی را که در جهت تضعیف توافق هسته‌ای انجام داده است جبران کند.» ظریف در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک درباره استفاده ایران از انرژی اتمی گفت: «ما معتقدیم همه کشور‌ها حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای از جمله غنی‌سازی اورانیوم را دارند و این حق باید به روشی شفاف و مطابق با مقررات صادر شده از سوی آژانس انرژی هسته‌ای اعمال شود. کشور‌های غربی برخوردی دوجانبه با این موضوع دارند».

ظریف گفت: «اگر کنترل مشابهی که در مورد ایران انجام می‌شود، بر سایر کشور‌هایی که می‌خواهند برنامه هسته‌ای پیشرفته داشته باشند، برقرار شود، جامعه بین‌المللی در صلح خواهد بود». ظریف درحالی می‌خواهد به برجام تنفس مصنوعی بدهد که مقامات امریکایی با افزایش دامنه تحریم‌ها، گفته‌اند که چیزی از برجام باقی نمانده که دموکرات‌ها بتوانند به آن بازگردند. حتی دولت امریکا هفته گذشته به‌رغم مخالفت‌های جهانی، سیستم مکانیسم ماشه را برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران فعال و دوباره تعدادی از نهاد‌ها و شخصیت‌های ایرانی را تحریم کرد.

پیام‌های دوجانبه

همزمان با اظهارات ظریف، مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل هم گفت که در صورت پیروزی جو بایدن در انتخابات امریکا و تمایل واشنگتن برای بازگشت به برجام، ایران شرایطی خواهد داشت. تخت‌روانچی پنج شنبه شب در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی گفت‌: «اولین شرط ایران این است که دولت جدید امریکا تعهد کند نقض برجام - توافق اتمی ایران و قدرت‌ها - تکرار نخواهد شد. شرط دوم رسیدگی به خساراتی است که ایران از نظر مالی و رنج انسانی به خاطر تحریم‌ها متحمل شده است». او جزئیات بیشتری در مورد درخواست غرامت از امریکا ارائه نکرد.

تخت‌روانچی همچنین در ادامه گفت: «اگر امریکا با محقق کردن این شروط قول بازگشت به اجرای کامل برجام را بدهد ایران هم مجدداً آماده اجرای کامل توافق هسته‌ای خواهد بود.» علاوه بر مقامات ایران، از سوی امریکایی‌ها هم پیام‌هایی در رابطه با تقویت توافق هسته‌ای ایران به گوش می‌رسد. همچنان که تونی بلینکن، مشاور سیاست خارجی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر، هفته گذشته در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفت که اگر بایدن به قدرت برسد و اگر ایران به اجرای کامل تعهداتش بازگردد، امریکا هم چنین خواهد کرد. او گفت: «اما ما از آن (برجام) به عنوان یک سکو استفاده خواهیم کرد، با متحدان و شرکای خود همکاری خواهیم کرد تا آن را تقویت و بلندمدت‌تر کنیم.»

مقامات وزارت خارجه در شرایطی از احیای برجام سخن می‌گویند که این توافق در مدت پنج سال گذشته، به دلیل تحریم‌های امریکا هیچ دستاوردی برای ایران نداشته و به گفته برخی مقامات دولت یازدهم برجام در «آی‌سی‌یو» به سر می‌برد. شروط مقامات ایرانی درحالی است که جو بایدن هم موضع مشخصی درباره تعهدات امریکا در بازگشت مجدد به برجام اتخاذ نکرده است و حتی برخی مقامات امریکایی اعلام کرده‌اند که در صورت ورود بایدن به کاخ سفید دامنه تحریم‌های ایران همچنان حفظ خواهد شد و دولت دموکرات علاوه بر مسائل هسته‌ای، رفتار‌های منطقه‌ای ایران را نیز در توافق جدید احتمالی مدنظر قرار خواهد داد. خود بایدن و مشاورانش در سیاست کلی حمایت از امنیت رژیم صهیونیستی، بر این باورند که باید رفتار‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران تحت کنترل شدید قرار بگیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار