کد خبر: 1020623
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۱
ظاهراً دولت ترامپ نه تنها شکست در فعال کردن مکانیسم ماشه و متقاعد کردن شورای امنیت را پذیرفته، بلکه شواهدی هم وجود دارد مبنی بر اینکه تردید هم‌کابینه‌ای‌های ترامپ درباره پیروزی او در انتخابات نوامبر هم روز به روز بیشتر می‌شود. از یک طرف، نماینده ویژه امریکا در امور ایران می‌گوید که واشنگتن از کشور‌های اروپایی درباره اعمال تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ناامید شده و از طرف دیگر مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا ابراز امیدواری کرده که اگر تیم بایدن هم روی کار بیاید، سیاست دولت ترامپ در قبال تهران را ادامه بدهد؛ موضعی که تلویحاً نشان‌دهنده امید کم به پیروزی ترامپ است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه دیروز، هرچند با لحنی متفاوت، مجدداً تأکید کرد که تفسیر امریکا از بازگشت شش قطعنامه تحریمی شورای امنیت را نمی‌پذیرد. ریابکوف گفته که تحریم‌های جدید ایالات متحده امریکا علیه جمهوری اسلامی هیچ‌گونه تأثیرسیاسی یا اقتصادی بر همکاری مسکو با تهران نخواهد داشت. ریابکوف با اشاره به تحریم‌های جدیدی که واشنگتن دو شنبه شب اعمال کرد، گفت: «مسکو اقدامات لازم را برای محافظت از خود در مقابل تأثیرات احتمالی تحریم‌های امریکا به واسطه همکاری با ایران انجام می‌دهد.» در یک موضع‌گیری جداگانه، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم با گفتن اینکه «تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران، غیرقانونی است» نشان داد که قصد دارد عملاً هم در مسیری متفاوت حرکت کند. لاوروف گفته است: «تمامی محدودیت‌های مربوط به فروش سلاح به ایران، بر اساس قطعنامه شورای امنیت درباره برجام، در تاریخ ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر ماه) متوقف خواهد شد.» همچنین «ولادیمیر دژاباروف» رئیس کمیته شورای روابط خارجی فدراسیون روسیه به اینترفکس گفته است: «بگذارید آن‌ها تحریم کنند، من معتقدم که همکاری‌های نظامی ما با ایران ادامه خواهد یافت و امیدواریم که این تحریم‌ها روی این همکاری تأثیر نگذارد.»‌هرچند اروپاییان موضعی ابراز نکرده‌اند که نشان دهد قصدی برای چالش با امریکا دارند، ولی «ندیم زهاوی» معاون پارلمانی وزیر کار، انرژی و استراتژی صنعتی انگلیس طی سخنرانی در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «انگلیس قویاً از برجام حمایت کرده و برای حفظ این توافق با توجه اهمیت آن برای امنیت و عدم اشاعه، عمل می‌کند.»

ناامید از اروپا

هرچند نماینده انگلیس با گفتن اینکه از تهران می‌خواهیم که به پیروی از تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای بازگردد، نشان داد که از نظر اروپاییان، برجام تبدیل به جاده یک طرفه اجرای تعهدات ایران شده، ولی موضع مخالف متحدان اروپایی امریکا با تفسیر واشنگتن از فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌ها، باعث شده که دولت امریکا بیش از هر زمان دیگری احساس یأس و سرخوردگی کند. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا دیروز یک بار دیگر در پیامی در توئیتر نوشت امیدوارم اروپایی‌ها به این درک برسند که برای کاهش خطر در خاورمیانه باید تحریم‌ها علیه ایران بازگردد. پمپئو در این پیام توئیتری، یک فیلم ویدئویی از سخنانش را منتشر کرد که طی آن گفته است کشور‌های اروپایی به صورت خصوصی به امریکا گفته‌اند که نمی‌خواهند تحریم تسلیحاتی ایران برداشته شود و آن‌ها نگران فروش تسلیحات به ایران هستند. وزیر خارجه امریکا افزود: «من امیدوارم که آن‌ها به ما بپیوندند. آن‌ها همچنان در توافق هسته‌ای احمقانه‌ای که پنج سال پیش به امضا رسیده، حضور دارند.» با وجود این استغاثه‌های وزیر خارجه امریکا، «الیوت آبرامز» نماینده ویژه امریکا در امور ایران تأیید کرد که امید واشنگتن به کشور‌های اروپایی درباره ایران ناامید شده است.

نقض سخنان پمپئو در موضع بولتون

امریکایی‌ها قصد دارند، به رغم مخالفت متحدان اروپایی‌شان، تحریم‌های ایران را خود یکجانبه اجرا کنند. نماینده تازه‌کار امریکا در امور ایران به شبکه خبری العربیه گفته که اطمینان داریم بازگشت اعمال تحریم‌ها اجرایی خواهد شد و درباره آن جدی هستیم. آبرامز گفته که ایرانیان امید کاذبی درباره عدم انتخاب مجدد ترامپ دارند و تأکید کرده که واشنگتن برای هرگونه تهدید ایران آماده است. او افزود: «حداکثر میزان فشار‌ها را تا زمانی که ایران رفتارش را تغییر دهد حفظ خواهیم کرد و اگر ایران بخواهد تحریم‌ها علیه این کشور برداشته شود باید همانند یک کشور طبیعی رفتار کند.» وزیر خارجه امریکا هم در گفتگو با فاکس نیوز همین اظهارات را بازتولید کرد و گفت که ثبات منطقه در مقابله با ایران حاصل می‌شود. پمپئو مدعی شد: «باید مانع از آن شویم که ایران به حزب‌الله لبنان سلاح منتقل کند و انتقال سلاح به حزب‌الله باعث بی ثباتی لبنان شده است.» با این حال، از صحبت‌های پمپئو مشخص است که نه تنها به همکاری بین‌المللی برای اعمال تحریم بر ایران، بلکه حتی از انتخاب دوباره ترامپ هم مطمئن نیست. پمپئو در مصاحبه با خبرگزاری «مدیا لاین» که وزارت خارجه امریکا آن را منتشر کرد، گفته امیدوار است واشنگتن سیاست کنونی خود را در قبال ایران بدون در نظر گرفتن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر ادامه دهد. پمپئو مدعی شد: «حمایت گسترده از سوی هر دو حزب از اقدامات ترامپ وجود دارد. در واقع، شاید حدوداً پنج یا شش هفته از زمانی که من نامه‌ای از سوی صد‌ها عضو کنگره از همه بخش‌های طیف سیاسی امریکا دریافت کردم، می‌گذرد؛ همه آن‌ها خواستار این هستند که امریکا به شکلی عمل کند که به ایران اجازه ندهد توانایی خرید و فروش سلاح داشته باشد. ما این کار را انجام داده‌ایم و بنابراین فکر می‌کنم حمایت گسترده از سوی هر دو حزب وجود دارد.» این حرف‌های پمپئو، حداقل از هم تیم سابق او تأیید نشده، جایی که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در دولت کنونی امریکا از رئیس‌جمهور این کشور بابت کلید زدن مکانیسم ماشه و «شکست» خوردن در بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل انتقاد کرد. او در این باره نوشت: «تلاش شکست خورده دولت ترامپ برای «بازگرداندن تحریم‌ها»، به طرزی طعنه‌آمیز و تأسف‌آور تلاش‌های ایالات متحده برای از بین بردن برنامه هسته‌ای نظامی ایران را تضعیف خواهد کرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار