کد خبر: 1020551
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۲
اسپوتنیک:
خبرگزاری روسی به نقل از دو استاد برجسته ایرانی و انگلیسی، به بررسی نتیجه تلاش‌های آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید ضد ایرانی و همچنین بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل پرداخته است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در گزارشی، تلاش‌های دولت ترامپ برای اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران با وجود خروج دو سال پیش آمریکا از برجام را بی‌معنی توصیف کرده و افزوده سیاست فشار حداکثری دولت آمریکا برای خرد کردن ایران شکست خورده است.

«سید محمد مرندی» استاد دانشگاه تهران در این خصوص گفت: اگر بخواهم توضیح کاملی بدهم باید بگویم آمریکایی‌ها برجام را ترک کرده‌اند و بنابر گفته اعضای باقی‌مانده برجام، در نتیجه این اقدام، آن‌ها حق استفاده از مکانیسم اسنپ‌بک (مکانیسم ماشه) را از دست داده‌اند.

وی افزود: این اشتباه احمقانه خود آن‌ها بوده، باید از مکانیسم اسنپ‌بک همان زمان استفاده می‌کردند یا باید در برجام باقی می‌ماندند و اکنون از آن استفاده می‌کردند، اما اقدام بسیار احمقانه‌ای انجام دادند.

«جان دان» استاد برجسته تئوری سیاسی دانشگاه کمبریج هم در خصوص اقدامات ترامپ گفت: نمی‌دانم این طرح جدید (اعمال تحریم‌های جدید) را ابتدا چه کسی پیشنهاد کرده، اما اگر نظر خود ترامپ بوده، هیچ دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم این معنای موثری دارد.

وی در ادامه گفت که گرچه تحریم‌های موجود آمریکا مسیر روابط تجاری عادی ایران با هر جایی که تجارت قابل توجه‌تری با آمریکا دارد را مسدود کرد، نمی‌داند که بسته جدید محدودیت‌های آمریکا چه نیروی تهدید و اجبار دیگری می‌تواند به کشور‌ها وارد کند.

او گفت گرچه سیاست فشار حداکثری به ایران خساراتی وارد کرده، اما نتوانسته تهران را خرد کند و افزود کشور‌های دیگر هم به دلیل بی‌اثر بودن راهکار دولت ترامپ در قبال ایران، از آن رضایت ندارند.

اسپوتینک در ادامه گزارش، بار دیگر به مرندی بازگشته و به نقل از او نوشته: هر تحریم جدید دیگری از سوی آمریکا برای ایران تفاوتی ایجاد نمی‌کند، زیرا آمریکا پیش از آن سیاست فشار حداکثری را به کار گرفته است. وقتی این (سیاست) حداکثری است، معنایش این است که تا جایی که بتواند پیش می‌رود و آن‌ها هر چیزی را که قبال تحریم شدن است، تحریم می‌کنند.

وی در توضیح این مسئله گفت: هر تحریم جدیدی اساساً تکرار تحریم‌های قدیمی خواهد بود، مثل همه آن چیز‌هایی که ما در چند ماه گذشته یا سال گذشته دیدیم، تنها تکرار تحریم‌های قبلی، بنابراین فرقی نمی‌کند آمریکایی‌ها چه کاری می‌کنند، چیزی قرار نیست تغییر کند.

این استاد ایرانی ادامه شرایط کنونی را از این نظر که به انزوای بیشتر آمریکا منجر می‌شود، به نفع ایران دانست.

مرندی گفت: اکنون ایالات متحده به سمت بحران اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در داخل پیش می‌رود. به گفته بسیاری از ایرانی‌ها یا به گفته کارشناسان در ایران، همه این‌ها، بحران داخلی در آمریکا و بحران بین‌المللی با قدرت‌های بزرگ مثل چین، روسیه و حتی متحدان آمریکا را ترکیب می‌کند.

وی همچنین گفت که عدم تمایل شورای امنیت برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران ممکن است موقعیت واشنگتن را بیش از پیش تضعیف کند. او گفت این پیروزی سیاسی برای ایران است که در بلندمدت به تضعیف هژمونی آمریکا در کنار مسائل دیگر کمک خواهد کرد.

دولت آمریکا دیروز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد تحریم‌های جدید و تدابیر کنترل صادراتی علیه ۲۷ فرد و نهاد مرتبط با «شبکه اشاعه تسلیحاتی ایران» را در نظر گرفته است.

در کنفرانس خبری در همین ارتباط، علاوه بر مایک پامپئو، «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا، «استیون منوشین»، وزیر خزانه‌داری این کشور و «ویلبر راس»، وزیر بازرگانی این کشور هم حضور داشتند.

پامپئو گفت که دولت آمریکا، وزارت دفاع ایران و «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا را در فهرست سیاه قرار داده است.

وی همچنین گفت: «تفاوتی نمی‌کنید چه کسی باشید. اگر از تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تخطی کنید، با خطر تحریم مواجه می‌شوید.»

ادعا‌های وزیر خارجه آمریکا یک روز بعد از آن مطرح شد که دولت آمریکا ادعا کرد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بازگردانده است.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار