کد خبر: 1020151
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰
دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت:
عظیمی‌میرآبادی: هزینه برگزاری این جشنواره از یک فیلم سینمایی معمولی هم کمتر است در حالی که کارکرد این جشنواره بیشتر از یک فیلم سینمایی است
مصطفی شاه کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در نشست خبری مجازی ضمن تشریح رویکرد و نحوه برگزاری جشنواره و در‌های باز این رویداد به روی همه فیلمسازان، در مورد بخش سیدالشهدای مقاومت، نشان رسول، فضاسازی‌ها، بودجه و وجه تسمیه بخش «سینمای سامری» جشنواره توضیحاتی ارائه کرد.

مهدی عظیمی‌میرآبادی دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌الملل فیلم «مقاومت» در نخستین نشست خبری این دوره از جشنواره که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدون حضور خبرنگاران به صورت مجازی برگزار گردید، گفت: جشنواره فیلم «مقاومت» در ۱۵ دوره قبل تحت عنوان جشنواره دفاع مقدس یا هر عنوان دیگر برگزار می‌شد، اما با تغییر رویکرد به جشنواره فیلم مقاومت تغییر نام داد و حرکت آن به حرکت جهانی تبدیل شد. وی افزود: گمان می‌کنیم اتفاقات جشنواره یک اتفاق ویژه است. انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با همکاری بنیاد روایت فتح دو مسئولیت راهبردی دارد که یکی تقویت و تثبیت سینمای دفاع مقدس به عنوان سینمای تراز انقلاب و دیگری حمایت از هنرمندان سینمای انقلاب است. دبیر جشنواره «مقاومت» درباره بخش «مدافعان سلامت» در این رویداد گفت: در این بخش هزارو ۳۴۲ اثر از ۱۲۸هنرمند داشتیم که این اتفاق عجیب و ویژه‌ای است، البته نگاه الهی، ارزشی و... در فیلم‌های ایرانی بیشتر از دیگر آثار ارائه شده است و این جای خوشحالی دارد، چون همدلی مؤمنانه‌ای در آن می‌بینیم. عظیمی‌میرآبادی بیان کرد: در روز‌های ابتدایی یکی از مسائلی که داشتیم این بود که آثاری نداریم ولی جلوتر که رفتیم، دیدیم نزدیک ۹هزار اثر به دبیرخانه رسیده که فکر نمی‌کردیم این فضایی که علیه جشنواره بود این‌طور بود که آثاری نداریم. به نظرم اگر بتوانیم این تعداد یا نصفش را سالانه داشته باشیم، بتوانیم سالانه برگزار کنیم ولی این موضوع نیاز به بررسی دارد. دبیر این رویداد درباره جذب طیف‌های مختلف فیلمسازی بیان کرد: انجمن انقلاب سینمای دفاع مقدس این داعیه را دارد، چون دفاع مقدس و مقاومت مخصوص هیچ گروه خاصی نیست و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را مصادره کند، این انجمن نگاه جامع دارد، ما در را به روی هیچ کس نبسته‌ایم.

عظیمی‌میرآبادی در پاسخ به این سؤال که آیا بهتر نبود هزینه برگزاری جشنواره در شرایط کرونایی صرف تولید فیلم سینمایی در حوزه دفاع مقدس می‌شد، تأکید کرد: هزینه برگزاری این جشنواره از یک فیلم سینمایی معمولی هم کمتر است. اگر یک فیلم به ویترین سینما اضافه شود، اتفاق عجیب و غریبی رخ نمی‌دهد، اما این جشنواره به‌خودی خود کارکردش از تولید یک فیلم سینمایی می‌تواند بیشتر باشد.

وی درباره بخش «سینمای سامری» در جشنواره امسال و نسبت خلق چنین ترکیب با نظریه‌های سینمایی در دنیا عنوان کرد: آن‌هایی که در آن طرف نظریه‌پردازی کرده‌اند، فرق چندانی با ما ندارند. آن‌ها هم در حوزه سینما خوانده و تلاش کرده‌اند نظریاتی را ارائه دهند، ولی چرا وقتی آن‌ها نظریه‌ای می‌دهند خوب است، اما وقتی خودمان نظریه می‌دهیم، عجیب است؟! در این نگاه یک خودتحقیری وجود دارد. «سینمای سامری» درباره فیلم‌هایی که در دنیا ساخته می‌شود یک نگاه محتوایی و فکری دارد، فیلم‌هایی که پیامبران و ملائکه را تحقیر می‌کند، دقیقاً در راستای اهداف صهیونیست‌هاست که ما نام آن را سینمای سامری گذاشته‌ایم. عظیمی‌میرآبادی درباره بخش فیلمسازان بسیجی اظهار کرد: این بخش جدی و استراتژیک است، فکر می‌کنم آینده سینمای مقاومت می‌تواند تا بخش زیادی مدیون حضور جدی این افراد باشد. بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ نفر از فیلمسازان بسیجی شرکت کرده‌اند. کسانی که در این بخش شرکت کرده‌اند فقط بسیجی‌ها نیستند، آن‌هایی که تفکر بسیجی دارند هم در این گروه هستند.

دبیر این رویداد اظهار کرد: در افتتاحیه بخشی با نام «نشان رسول» داریم که به یکی از اثرگذاران سینماگران سینمای انقلاب و دفاع مقدس اهدا می‌شود. یک بخش جدید تحت عنوان سیدالشهدای مقاومت داریم که بین‌المللی است و فکر می‌کنم از ۱۲۸کشور می‌توانیم در این بخش اثر ببینیم. مبنای طراحی جشنواره شانزدهم بیانیه گام دوم است و بر اساس موضوعات آن عمل کرده‌ایم. بر مبنای آن هم برنامه‌ریزی دو جشنواره صورت می‌گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار