کد خبر: 1020066
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹
رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان از ارائه خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی به ۹۰ دانش‌آموز طیف اُتیسم از آغاز سال تحصیلی جدید خبر داد.

خلیل رنجبر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در سنندج با اشاره به آمار روبه افزایش مبتلایان به این اختلال عصبی رشدی در سال‌های اخیر در استان اظهار کرد: آمار 36 نفری دانش‌آموزان مبتلا به اُتیسم در سال 94 به بیش از 90 نفر در سال 99 افزایش یافته است.

 رییس آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه اولین مدرسه مستقل ویژه دانش‌آموزان طیف اُتیسم استان از سال گذشته با 34 دانش‌آموز در سنندج شروع به کار کرده است، تصریح کرد: درمدارس با نیازهای ویژه 8 شهرستان کامیاران، دهگلان، قروه، بیجار، بانه، سقز، مریوان و سروآباد به دانش‌آموزان اُتستیک خدمات تخصصی ارایه می‌شود.

رنجبر اظهار کرد: خدمات آموزشی بر اساس روش‌های جدید آموزش این کودکان مانند روش تیچ(TEACCH) و خدمات غیردارویی از قبیل خدمات روانشناسی، کاردرمانی، گفتار درمانی، بازی درمانی، شن درمانی، ماساژ درمانی، سفالگری به دانش‌آموزان اختلال طیف اُتیسم در مدارس با نیازهای ویژه استان ارایه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این اختلال عصبی تحولی پیچیده و مادام‌العمر است، خاطر نشان کرد: در برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستان و بدو ورود به دبستان سال‌جاری تا‌کنون 33 نوآموز مشکوک به این اختلال شناسایی و به مرحله تخصصی ارجاع شدند.

رنجبر افزود: کودکان اُتستیک به مداخلات کمکی و آموزش‌های زود هنگام نیاز دارند و اطلاعات علمی نشان می‌دهد اگر اختلال اُتیسم زود تشخیص و از دو سالگی آموزش‌های لازم آغاز شود قابل بهبود است.

رییس آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: آموزش و پرورش استثنایی استان با برگزاری کارگاه‌های تخصصی برای معلمین، دوره‌های توجیهی برای اولیا و کلاس‌های آموزشی ویژه دانش‌آموزان اُتیسم تلاش دارد برنامه درمانی مؤثر و مداخلات بهنگام را برای کمک به این دانش‌آموزان ارایه کند.

رنجبر با بیان اینکه میزان شیوع این بیماری یک در هشتاد یا یک در صد است و ابتلا به آن در پسران 4 برابر دختران است، افزود: ژنتیک مهم‌ترین عامل در ابتلا به آن بوده و ناآگاهی خانواده‌ها و جامعه از این بیماری و عدم اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه موجب شده تا بسیاری از این کودکان در زمان طلایی شناسایی و درمان نشوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر