کد خبر: 1020038
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
رئیس کمیته پژوهش انجمن صنفی مراکز درمان اعتیاد کشوراعلام کرد که مصرف شیشه شانس ابتلا به ویروس کرونا را ۳ برابر، الکل ۱۲.۲ برابر و دارو‌های آرامبخش و خواب آور ۱.۶ برابر افزایش می‌دهد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: محمدهادی فرحزادی با اشاره به پژوهشی تحت عنوان “بررسی مقایسه‌ای وضعیت مصرف دخانیات و مواد اعتیاد آور در بین بیماران COVID-۱۹ و بیماران عادی” اظهار کرد: در این مطالعه ۶۳۰ بیمار مبتلا به عفونت کرونا ویروس و ۶۴۷ بیمار بستری در سایر بخش‌ها که تشخیص این عفونت را نداشتند با پرسشنامه بین المللی ASSIST از نظر مصرف مواد اعتیاد آور و دخانیات مقایسه شدند.

مدیر مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی یزد درباره نتایج این پژوهش گفت: مصرف مواد مخدر، سیگار و الکل نه تنها شانس ابتلا به بیماری کرونا را کاهش نمی‌دهد، بلکه مصرف برخی از این مواد شانس ابتلا به کرونا را چندین برابر می‌کند. براین اساس به صورت معنی داری مصرف شیشه شانس ابتلا به ویروس کرونا را ۳ برابر، الکل ۱۲.۲ برابر و دارو‌های آرامبخش و خواب آور ۱.۶ برابر افزایش می‌دهد.

افزایش شانس مرگ بین کرونایی‌های معتاد و سیگاری

به گفته فرحزادی، همچنین مصرف مواد اعتیاد آور و دخانیات شانس نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیماران COVID-۱۹ را نیز افزایش می‌دهد.

رئیس کمیته پژوهش انجمن صنفی مراکز درمان اعتیاد کشور با اشاره به اینکه مصرف مواد اعتیاد آور و دخانیات شانس مرگ و میر در بیماران COVID-۱۹ را نیز افزایش می‌دهد، افزود: هنگام مصرف مواد تدخینی دود وارد ریه می‌شود و باعث کاهش ظرفیت عملکردی ریه خواهد شد در این زمان توان ریه در برابر بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های ویروسی کاهش می‌یابد و به همین دلیل شانس ابتلا به بیماری‌های ویروسی نیز بیشتر می‌شود.

وضعیت احتمال ابتلا به کرونا در پاتوق‌های معتادان

وی در ادامه با اشاره به دیگر نتایج این پژوهش گفت: مصرف مواد و دخانیات نیز در پاتوق‌ها و به صورت دسته جمعی شانس ابتلا به COVID-۱۹ را افزایش می‌دهد؛ در واقع معتادانی که با دیگر معتادان به صورت مشترک مواد مخدر را مصرف می‌کنند و در محیط بسته‌ای قرار می‌گیرند، فاصله اجتماعی را نه تنها رعایت نمی‌کنند بلکه از وسایل مشترکی نیز برای مصرف مواد استفاده می‌کنند. آن‌ها هنگام مصرف با دم و بازدمی که دارند شانس انتقال ویروس را افزایش می‌دهند.

مصرف موادمخدر شانس منفی شدن کاذب آزمایش کرونا را افزایش می‌دهد

بنابر اظهارات فرحزادی همچنین مصرف مواد و دخانیات شانس مثبت شدن آزمایش Pcr بیماران مبتلا به COVID-۱۹ را نیز کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه آزمایش pcr آزمایش تشخیصی ویروس کرونا است که از طریق نمونه برداری از حلق انجام می‌شود، یادآور شد: در حالت عادی از ۱۰۰ نفری که کرونا مثبت هستند تست pcr شصت نفر از آن‌ها مثبت می‌شود؛ یعنی جواب تست، ۴۰ نفر از آن‌ها منفی کاذب است این درحالیست که مصرف مواد احتمال منفی بودن کاذب تست pcr را افزایش می‌دهد و این یعنی در تشخیص کرونا در بیماران مصرف کننده مواد مشکلات بیشتری وجود دارد.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار