کد خبر: 1020000
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۶
یک دیپلمات ارشد که به شرط عدم افشای نام با خبرگزاری رویترز گفتگو کرده دیروز درباره تلاش امریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها از طریق ساز و کار موسوم به «مکانیسم ماشه» گفت: «[تلاش امریکا]مثل این است که ماشه‌ای چکانده شود و گلوله‌ای خارج نشود.»
سرویس بین الملل جوان آنلاین: یک دیپلمات ارشد شورای امنیت سازمان ملل متحد، در واکنش به تلاش‌های امریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران گفته بازگشت تحریم‌ها در کار نخواهد بود. نماینده روسیه هم تأکید کرده که امریکا حق ندارد مکانیسم ماشه را فعال کند. در همین حال، دونالد ترامپ بار دیگر ادعا کرد که هر اقدام ایران در انتقام ترور سردار سلیمانی هزار برابر جواب می‌دهد که تهدیدی است بر مبنای گزارش ادعایی یک رسانه دموکرات درباره برنامه ترور سفیر امریکا در آفریقای جنوبی. همزمان گزارش‌هایی حاکی از آمادگی دونالد ترامپ برای امضای فرمان جدیدی درباره تحریم هر کسی است که به ایران سلاح بفروشد که البته نوعی اقرار به شکست عملی کردن مکانیسم ماشه است، به‌خصوص که وزیر امور خارجه امریکا هم کشور‌ها را به تبعیت از قطعنامه‌های تحریمی فرا خوانده که نشان می‌دهد دستگاه سیاست خارجی امریکا در این زمینه جز ارعاب دیگران کاری از پیش نبرده است.

یک دیپلمات ارشد که به شرط عدم افشای نام با خبرگزاری رویترز گفتگو کرده دیروز درباره تلاش امریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها از طریق ساز و کار موسوم به «مکانیسم ماشه» گفت: «[تلاش امریکا]مثل این است که ماشه‌ای چکانده شود و گلوله‌ای خارج نشود.»

وی اضافه کرد: «هیچ بازگشت تحریمی در کار نیست؛ تحریم‌ها تعلیق‌شده باقی می‌مانند و برجام پابرجا خواهد ماند.»

برخی منابع خبری پنج شنبه مدعی شدند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا قصد دارد با امضای یک فرمان اجرایی، طرف‌هایی را که وارد مبادلات تسلیحاتی با ایران می‌شوند، تحریم کند.

سه منبع که خواسته‌اند نام‌شان فاش نشود به خبرگزاری رویترز گفته‌اند این فرمان اجرایی به رئیس‌جمهور امریکا اختیار خواهد داد علیه طرف‌هایی که «ممنوعیت‌های مربوط به مبادلات تسلیحات» با ایران را نقض می‌کنند، تحریم‌های ثانویه اعمال کند.

منابع مورد استناد رویترز گفته‌اند این فرمان اجرایی که احتمالاً طی روز‌های آینده صادر خواهد شد طرف‌های ناقض این «ممنوعیت‌ها» را به قطع دسترسی به بازار امریکا تهدید خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز نوشته طرف‌های باقی‌مانده در برجام- شامل بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه- و اکثر اعضای شورای امنیت گفته‌اند امریکا قادر به بازگرداندن تحریم‌ها نخواهد بود.

«الیوت آبرامز»، نماینده امریکا در امور ایران و ونزوئلا در پاسخ به این سؤال که آیا امریکا برنامه‌های مدونی برای اعمال تحریم‌های ثانویه علیه ناقضان ممنوعیت‌های تسلیحاتی ایران دارد یا خیر گفت: «از خیلی نظرها، بله داریم همین کار را می‌کنیم و ما آخر هفته خبر‌های جدیدی اعلام خواهیم کرد. دوشنبه، خبر‌های بیشتری خواهیم داشت و بعد از آن باید منتظر بقیه روز‌های هفته بمانیم.»

دوشنبه قطعنامه‌های جدید وضع می‌شود!

بر اساس ادعای امریکا تمامی تحریم‌های سازمان ملل نیمه شب ۲۰ سپتامبر به وقت گرینویچ (برابر با ۰۴:۳۱ بامداد ۳۰ شهریورماه) علیه ایران از سر گرفته می‌شوند. این تاریخ، چند روز قبل از سخنرانی دونالد ترامپ در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.

همزمان مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا بامداد روز جمعه در نشست خبری مشترک با «چان سانتوخی» رئیس‌جمهور سورینام گفت: «ایالات متحده مصمم است تمام قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را اجرا کند و روز دوشنبه، قطعنامه‌های جدیدی از شورای امنیت وضع خواهد شد و ما قصد داریم از همه کشور‌ها بخواهیم که از آن‌ها حمایت کنند.»

وی با بیان اینکه انتظارات امریکا از کشور‌های جهان درباره بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، «ساده و مشخص» است، افزود: «انتظار داریم همه کشور‌ها به نحوی مطابق با احکام سازمان ملل رفتار کنند.»

به کار‌گیری واژه انتظار نشان از این دارد که امریکا در اقناع جامعه جهانی برای اعمال تحریم‌های سازمان ملل با شکست مواجه شده است. وزیر امور خارجه ایران پنج شنبه شب در پیامی توئیتری نوشت: مایک پمپئو، وزیر امورخارجه امریکا بازهم اشتباه می‌کنی! هیچ اتفاق جدیدی در ۲۰ سپتامبر رخ نمی‌دهد. کافی است، قطعنامه ۲۲۳۱ را بخوانید.

ظریف در ادامه با توجه به خروج امریکا از توافق هسته‌ای و تلاش برای اعمال مکانیسم ماشه نوشت: حتی بولتون که رئیست را قانع کرده بود تا به تو دستور دهد «به مشارکت امریکا در برجام خاتمه دهی» این قطعنامه را خوانده بود. به نوشته ظریف به تعبیر بولتون: فرایند «ساده»، خودکار و یا سریع نیست. بلکه به‌صورت تعمدی، «پیچیده و طولانی مدت» طراحی شده است. امریکا یک عضو برجام نیست. در همین حال رویترز روز جمعه در مطلبی تحت عنوان «ترامپ در موضوع کره‌شمالی حمایت دریافت کرد، ولی درباره ایران منزوی شد»، به این موضوع پرداخت و نوشت: «در حالی که شورای امنیت درباره کره‌شمالی متحد بود، اما تقریباً مخالفت کاملی با اعلان دولت ترامپ درباره کلید زدن بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران وجود دارد.»

بر این اساس، دیپلمات‌های بین‌المللی انتظار دارند موضوع ایران در قلب چهارمین سخنرانی ترامپ در هفتادوپنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در روز سه شنبه هفته آینده باشد.

یک دیپلمات ارشد اروپایی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت: «اهرم فشار مشترکی در موضوع هسته‌ای و دیگر موارد علیه ایران باید وجود داشته باشد. زمانی که اتحاد شکسته شود، آسیب می‌رسد و زمانی که یک کشور به تنهایی عمل کند، فشار کاهش می‌یابد.»

این خبرگزاری در ادامه به نقل از یک دیپلمات دیگر در شورای امنیت – که او نیز خواست هویتش اعلام نشود – نوشت: «توافق هسته‌ای ایران مفید و کارگر بود تا زمانی که واشنگتن از آن خارج شد. اکنون ایران از چیزی که حدود دو سال پیش بود، بیشتر به بمب [اتم]نزدیک است... تهدید کره‌شمالی نیز بیشتر از سه سال قبل است.»

روسیه: امریکا حق اجرای ماشه ندارد

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی می‌گوید: امریکا به دلیل خروج از برجام، حق اجرایی کردن مکانیسم ماشه را ندارد.

به گزارش العالم، میخائیل اولیانوف در توئیتی نوشت: امریکا عضو توافقنامه هسته‌ای نیست تا بتواند مکانیسم ماشه را فعال کند.

وی در پاسخ به اظهارنظر مقامات امریکایی افزود: آنان تلاش می‌کنند چنین تبلیغ کنند که در پی فعال‌سازی مکانیسم ماشه‌اند، اما واشنگتن چنین حق و امکانی ندارد، این کشور حق ندارد به نمایندگی از شورای امنیت سازمان ملل متحد سخن بگوید. این مقام روسی از مقامات امریکایی خواست از رفتار‌هایی که می‌تواند به جایگاه کشورشان در عرصه بین‌المللی آسیب برساند، پرهیز کنند. همچنین وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که تحریم‌های امریکا علیه ایران بی‌فایده است و هیچ‌گاه موثر نبوده و هم‌اینک نیز تأثیر ندارد.

ترامپ در پی تحریم فروشندگان سلاح به ایران

دونالد ترامپ قصد دارد با صدور فرمان اجرایی تمهیداتی را برای مجازات ناقضان تحریم تسلیحاتی ایران اعلام کند. در این گزارش اختصاصی رویترز به نقل از سه منبع بدون ذکر نام آمده این فرمان اجرایی به رئیس‌جمهور امریکا اجازه می‌دهد هر فرد حقیقی یا حقوقی ناقض تحریم تسلیحاتی ایران را با تحریم‌های ثانویه مجازات کند و جلوی دسترسی آن‌ها به بازار امریکا را بگیرد.

این منابع گفته‌اند انتظار می‌رود فرمان اجرایی رئیس‌جمهور امریکا تا چند روز دیگر صادر شود.

بنا به توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی در سال ۲۰۱۵، تحریم تسلیحاتی ایران ۲۷ مهرماه سال جاری لغو خواهد شد و ایران می‌تواند از کشور‌های دیگر سلاح‌های متعارف بخرد.

در همین حال، رئیس‌جمهور امریکا اعلام کرد دستورات مکتوب برای دادن پاسخ هزار برابر شدیدتر به هرگونه عملیات ایران علیه نیرو‌ها یا منافع امریکا را ابلاغ کرده است.

ترامپ طی سخنرانی در جمع هواداران خود در ایالت ویسکانسین، در واکنش به برخی گزارش‌ها مبنی بر تصمیم ایران برای گرفتن انتقام ترور جنایتکارانه سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران تهدید کرد: «ما ضربه‌ای هزار برابر سخت‌تر از چیزی که تا الان به آن‌ها زده‌ایم، وارد خواهیم کرد.»

چند روز پیش نشریه امریکایی «پولیتیکو» بدون هیچ‌گونه مدرکی و صرفاً برای دادن فرصتی به ترامپ برای خودنمایی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر، مدعی شده بود که ایران قصد دارد برای گرفتن انتقام ترور سردار سلیمانی به دست تروریست‌های سنتکام، علیه یک دیپلمات امریکایی اقدام کند. وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی روز پنج شنبه ادعای پولیتیکو درباره قصد ایران برای ترور سفیر امریکا در آفریقای جنوبی را رد و آن را «بسیار عجیب» توصیف کرد. «نالدی پاندور» در مصاحبه‌ای اختصاصی با پایگاه خبری SABC ادعا‌های مجله پولیتیکو علیه ایران را رد کرد. او گفت: «آفریقای جنوبی معتقد است که دیپلمات‌ها در کشور ما ایمن هستند.»

وی در ادامه گفت: «اظهارات علنی بسیار عجیبی مطرح شده‌اند و دوستان ما در ایران به اندازه ما شگفت‌زده شده‌اند. من این را کاملاً عجیب می‌دانم که چرا ایران به عنوان یک دوست خوب آفریقای جنوبی باید بخواهد در کشوری که دوست خوبی برای ایران بوده، چنین اقدامی انجام دهد؟ من فقط می‌توانم آن را عجیب و غریب توصیف کنم و اجازه بدهید همین‌جا حرفم را تمام کنم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار