کد خبر: 1019986
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۰
مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف شهری و عشایری ایران گفت: در کنار تحریم‌های خارجی قوانین دست و پاگیر داخلی و کرونا تولید فرش دستباف به شدت کاهش یافته است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش فارس، عبدالله بهرامی با بیان اینکه فرش دستباف حدود ۱۵ درصد به مصرف داخل می‌رسد و ۸۵‌درصد آن صادر می‌شود، افزود: متأسفانه صادرات فرش که زمانی در دهه ۷۰ شمسی به سالی یک تا ۲/ ۱ میلیارد دلار می‌رسید و حتی در سال‌های تحریم به طور میانگین سالانه ۳۰۰‌میلیون دلار فرش دستباف صادر می‌شد، اما متأسفانه پارسال فقط ۷۲‌میلیون دلار فرش صادر شد. در چهار ماه اول سال جاری فقط ۱۵‌میلیون دلار از محل صادرات فرش دستباف نصیب کشور ما شده‌است که در بالاترین برآورد پیش‌بینی می‌شود تا آخر امسال حداکثر ۵۰‌میلیون دلار از محل صادرات فرش دستباف عاید کشور شود. وی گفت: روند صادرات به شدت کاهش یافته که در کنار تحریم‌های امریکا برای فرش ایرانی متأسفانه عملکرد و تحریم‌های داخلی هم مانند مصوبه بانک مرکزی مبنی بر تعهد پیمان‌سپاری صادرکنندگان فرش باعث ضربه وارد شدن به صادرات فرش دستباف شده است.

به گفته وی، طبق مصوبه بانک مرکزی و شورای اقتصاد صادرکنندگان باید تعهد بدهند، ارز ناشی از صادرات فرش را در سامانه نیمایی ارائه کرده و به دولت تحویل دهند. در حالی‌که صادرات فرش دستباف ایران اغلب به صورت امانی انجام می‌شود و این فرش از کشوری به کشوری دیگر یا از شهری به شهری دیگر می‌رود و ابتدا یک رقم علی‌الحساب برای فرش از تجار می‌گیرند و بعد از چهارالی پنج‌ماه قیمت واقعی فرش را دریافت می‌کنند. بنابراین ارزی که هنوز به حساب صادرکننده نیامده را چگونه می‌تواند در سامانه نیما پیمان‌سپاری کند.

به گفته بهرامی از طرفی قیمت مواد اولیه تولید فرش بین ۴۰ تا ۵۰‌درصد افزایش یافته و قیمت هر کیلو نخ‌ابریشم حدود ۷/ ۱ تا ۸/ ۱ میلیون تومان شده است و بافنده‌ها چگونه می‌توانند این مواد اولیه را بدون داشتن پول تهیه کنند. مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکنندگان فرش دستباف شهری و عشایری ایران در مورد بیمه کارگران قالیباف گفت: متأسفانه به دلیل عدم تأمین بودجه پوشش بیمه‌ای قالیبافان درست نشده است، گرچه طبق قانون از سال‌۸۸ تا ۹۳ حدود ۴۵۰‌هزار قالیباف بیمه شدند، اما از آن سال به بعد به علت عدم تأمین بودجه بیمه ۲۵۰‌هزار نفر قالیباف قطع شد و الان فقط ۲۳۰‌هزار بافنده فرش در کشور تحت پوشش بیمه قرار دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار