کد خبر: 1019769
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶

انتخاب رشته

رپورتاژ آگهی/ انتخاب رشته کنکور سراسری را می توان حساس ترین بخش فرآیند کنکور و پروسه پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی دانست. داوطلبان کنکور سراسری بعد از اطلاع از نتایج اولیه و کارنامه های اولیه کنکور سراسری 99 باید برای انتخاب رشته اقدام کنند.

انتخاب رشته سراسری 99 بنا به گفته سازمان سنجش هفته اول مهرماه بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری 99 و انتشار کارنامه های اولیه کنکور خواهد بود. داوطلبان در مدت زمان مقرر موظف به انتخاب رشته می شوند. البته توجه داشته باشید معمولا مدت زمان انتخاب رشته یکی دو روز تمدید می شود. علاوه بر این مدت زمان انتخاب رشته کنکور 99 به اندازه کافی به مدت یک هفته تا ده روز است. پس داوطلبان نباید نگرانی کمبود وقت را داشته باشند. برای یک انتخاب رشته بی دغدغه و مطمئن می توانید از نرم افزار انتخاب رشته 3گام استفاده کنید این نرم افزار اطلاعات مفید زیادی مانند شانس قبولی، استعداد شغلی، چیدمان انتخاب رشته، انتخاب رشته با سهمیه و ... را در اختیار شما قرار می دهد.

انتخاب رشته – انتخاب رشته در سایت سنجش و دانشگاه آزاد

در گذشته کنکور سراسری دانشگاه های سراسری (شامل دانشگاه های دوره روزانه/ نوبت دوم، دوره های مجازی، دانشگاه های غیرانتفاعی، دانشگاه های پیام نور و دوره های نیمه حضوری، پردیس خودگردان) از کنکور دانشگاه آزاد جدا بود. اما در چند سال اخیر آزمون و کنکور سراسری دو دانشگاه سراسری و آزاد ادغام شده است. یعنی داوطلبان کنکور سراسری در یک آزمون شرکت می کنند و در کارنامه اولیه کنکور سراسری اعلام می شود که برای انتخاب رشته در دوره های روزانه/نوبت دوم یا دانشگاه آزاد و سایر دوره ها داوطلب مجاز می شود یا خیر!

داوطلب در این شرایط می تواند براساس تمایل خود، انتخاب رشته خود را در دانشگاه های سراسری یا دانشگاه آزاد انجام دهد. داوطلب کنکور سراسری باید برای انتخاب رشته دانشگاه های سراسری به سایت sanjesh.org مراجعه کنند. همچنین برای انتخاب رشته در دانشگاه آزاد نیز به سایت azmoon.org مراجعه کنند.

همچنین دفترچه های انتخاب رشته دانشگاه های سراسری با دانشگاه آزاد از یکدیگر جدا است و به طور جداگانه در دو سایت سنجش و azmoon.org منتشر می شود.

انتخاب رشته – کارنامه اولیه کنکور 99 در انتخاب رشته

اگر می خواهید انتخاب رشته ای موفق داشته باشید، باید بتوانید به خوبی کارنامه اولیه کنکور سراسری تان را تحلیل و آنالیز کنید. برای تحلیل کارنامه اولیه در انتخاب رشته سراسری، اولین گام شناخت کامل بخش های مختلف کارنامه اولیه کنکور سراسری است. باید بخش های مختلف کارنامه اولیه را بشناسید تا بتوانید در انتخاب رشته کنکور سراسری 99 از آن بهره ببرید.

در بخش اول کارنامه اولیه، اطلاعات داوطلب کنکور سراسری شامل اطلاعات ثبت نامی و اطلاعات شناسنامه ای شما ثبت شده است. همچنین در ادامه، معدل داوطلب کنکور سراسری، میزان تاثیر سوابق تحصیلی بر روی رتبه و انتخاب رشته، مجاز بودن و نبودن در دوره های روزانه/ نوبت دوم و دانشگاه آزاد و سایر دوره ها، درصد های داوطلب در هر یک از دروس امتحانی، و رتبه داوطلب در هر زیر گروه و در سهمیه و بدون سهمیه درج شده است.

داوطلب برای انتخاب رشته باید بخش های مختلف کارنامه اولیه کنکور سراسری 99 را بشناسد؛ او باید بداند در چه دانشگاه ها و دوره هایی مجاز شده است و در چه دوره هایی غیرمجاز است! او باید رتبه خود را در هر زیر گروه بداند. همچنین داوطلب باید اطلاع داشته باشد که رشته ای که می خواهد انتخاب کند، در کدام زیر گروه قرار می گیرد!

نکته: همانطور که در بالا گفته شد، نتیجه مجاز یا غیرمجاز بودن همه دوره ها و دانشگاه ها اعم از دانشگاه آزاد در کارنامه اولیه کنکور سراسری درج می شود. به همین خاطر در انتهای کارنامه اولیه کنکور سراسری 99، کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد وجود دارد. با این کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد، داوطلبان متقاضی تحصیل در دانشگاه آزاد می توانند بر اساس رشته های موجود در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد، انتخاب رشته کنند.

وقتی به طور کامل این موارد را بدانید، روند انتخاب رشته کنکور سراسری شما به خوبی پیش خواهد رفت.

انتخاب رشته – نحوه تایید انتخاب رشته از سوی سازمان سنجش

چطور انتخاب رشته ما در سازمان سنجش بررسی می شود؟ این سوالی است که می خواهیم به آن پاسخ دهیم. داوطلب کنکور سراسری انتخاب رشته خود را انجام می دهد و بر اساس اولویت هایی که دارد، رشته ها را در فرم انتخاب رشته کنکور سراسری 99 می چیند. پس چیدن فرم نهایی انتخاب رشته، این فرم در اختیار سازمان سنجش قرار می گیرد.

سازمان سنجش برای بررسی انتخاب رشته داوطلب به صورت زیر عمل می کند:

سازمان سنجش به ترتیب رتبه داوطلبان، فرم انتخاب رشته آن ها را بررسی می کند و هر گاه فرم انتخاب رشته را از اول تا به آخر بررسی کرد به سراغ فرم انتخاب رشته داوطلب بعدی می رود.

برای مثال؛ سازمان سنجش ابتدا رتبه فرم انتخاب رشته داوطلب رتبه 13 را بررسی می کند و بعد از آن به سراغ فرم انتخاب رشته داوطلب رتبه 14 می رود. زمانی که سازمان سنجش فرم انتخاب رشته را بررسی می کند، از بالا یکی یکی انتخاب های داوطلب را بررسی می کند. سازمان سنجش هر رشته ای را که داوطلب در آن قبول نشده، کنار می گذارد و رشته بعدی موجود در فرم انتخاب رشته را بررسی می کند. زمانی که داوطلب در یکی از رشته های مندرج در فرم انتخاب رشته قبول می شود، انتخاب های بعدی او بررسی نمی شود. در این زمان سازمان سنجش با تایید قبولی داوطلب در کد رشته محل مورد نظر (رشته ای که با رتبه داوطلب منطبق است)، به سراغ فرم انتخاب رشته داوطلب بعدی کنکور سراسری می رود.

انتخاب رشته – تاثیر سهمیه ها در انتخاب رشته

سهمیه ها در انتخاب رشته یکی از موضوعات پر حاشیه است. بعضی افراد معتقدند در انتخاب رشته سهمیه ها بسیار کاربرد دارند و رتبه داوطلب را به شدن جا به جا می کنند و سبب قبولی داوطلب در کنکور سراسری می شوند. در مقابل، گروه دیگری از داوطلبان تاثیر سهمیه ها را در انتخاب رشته کنکور سراسری ناچیز می دانند. با وجود این، آن چه که سازمان سنجش درباره تاثیر سهمیه ها در انتخاب رشته کنکور سراسری می گوید این است که: رتبه ای که در انتخاب رشته کنکور اهمیت دارد، رتبه در سهمیه داوطلب است.

دانستن سهمیه های موثر در انتخاب رشته و نحوه تاثیرگذاری آن ها بر انتخاب رشته به ما کمک می کند تا درست و منطقی تصمیم بگیریم. سهمیه های مختلف در انتخاب رشته کنکور سراسری را معرفی می کنیم:

  • سهمیه مناطق در کنکور سراسری
  • سهمیه رزمندگان، ایثارگران و شهدا در کنکور سراسری
  • سهمیه بهیاران در کنکور سراسری
  • سهمیه کارمندان در کنکور سراسری

سهمیه ایثارگران شامل سهمیه 5 درصد ایثارگران و 25 درصد ایثارگران است.

سهمیه 5 درصد ایثارگران مخصوص چه کسانی است؟

سهمیه 5 درصد ایثارگران مخصوص جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد.

سهمیه 25 درصد ایثارگران مخصوص چه کسانی است؟

"جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان"، "جانبازان زیر 25درصد و همسر و فرزندان آنان" ، "آزادگان و همسر و فرزندان آنان"، "همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه" و هم چنین "همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثر" کسانی هستند که می توانند از سهمیه 25 درصد ایثارگران استفاده کنند.

سهمیه مناطق در کنکور سراسری مخصوص چه کسانی است؟

برای انتخاب رشته با سهمیه مناطق، سه منطقه یک، دو، و سه وجود دارد. داوطلبانی که در هر یک از شهرهای این مناطق وجود دارد می توانند از سهمیه مناطق استفاده کنند. با نرم افزار انتخاب رشته 3گام می توانید شانس قبولی در سهمیه منطقه خود را بررسی کنید.

شهرهای منطقه یک

منطقه

عنوان شهرها براساس حروف الفبا

منطقه یک

آذربایجان شرقی، اصفهان، تهران (تهران، شمیرانات)، خراسان رضوی، فارس

 

 شهرهای منطقه دو

منطقه

عنوان شهرها

منطقه دو

جلفا، مراغه، مرند، میانه، ارومیه، بوکان، خوی، سلماس، مهاباد، سیرجان، کرمان، کرمانشاه، گرگان، بندانزلی، رشت، رودسر، طوالش، لاهیجان، لنگرود، بروجرد، خرم آباد، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، و ...

 

 

 

 شهرهای منطقه سه

منطقه

عنوان شهرها

منطقه سه

شهر الیگودرز، چمستان، زاهدشهر، ارسنجان، نودان، سلفچگان، البرز، پلدختر، پل سفید، فریدونکنار، رستم، بوانات، مهر فارس، آبیک، کوهدشت،  گلوگاه، خنداب، فارس صفاشهر، دشمن زیاری، اشکنان، مهر، بوئین زهرا، دانسفهان، عباس آباد، کله بست،  میلاجرد، شهر ششده و قره بلاغ، خرامه، طارم سفلی، لارستان، آوج، فرمهین، سوادکوه، چالوس، مهاجران، سعادت شهر، خرم بید، آباده طشک، لار، شهر دستجرد خلجستان، سلسله، زیراب، شازند، سرچهان، خنج، اوز، قیر کارزین، جعفریه، قورچی باشی (چهار چشمه)، رامسر، نکا، سروستان، داراب، پاسارگاد، رومشکان، شال، دلفان (نورآباد)، شهر بهنمیر، شهر کمیجان، شهر سپیدان، شهر خاوران، شهر گله دار، شهر دورود، شهر الوند، شهر ازنا، شهر رینه، شهر آشتیان، شهر زرین دشت، شهر بیضا، شهر کوار، شهر قائمیه، شهر کهک، شهر الشتر، بند پی غربی، شهر سربند، شهر زرقان، شهر بیرم، شهر نی ریز، شهر فراشبند، و  شهر تاکستان 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار