کد خبر: 1019748
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
مدیر پایگاه میراث فرهنگی آسباد‌های ایران اعلام کرد:
مدیر پایگاه آسباد‌های ایران گفت: مبلغ ۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ریاست جمهوری به بهسازی محیط و آزادسازی حریم آسباد‌های نشتیفان خواف در استان خراسان رضوی اختصاص یافت.
محمد رکنی با اعلام این خبر افزود: آسبادهای ایران که به شماره 6192 در فهرست موقت میراث جهانی به ثبت رسیده است در استان‌های خراسان رضوی،جنوبی و سیستان و بلوچستان قرار دارند و مستندسازی ، شناسایی، معرفی و مرمت و احیای آن‌ها  در حال انجام است.
وی ادامه داد: تاکنون در استان خراسان رضوی 200 دستگاه آسباد شناسایی‌شده، از این تعداد 125 دستگاه دارای آثار، شواهد، بقایا و  عناصر سازه‌ای و معماری است.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای ایران اظهار کرد: این آسبادهای شناسایی‌شده در پهنه فرهنگی و تاریخی حوزه جغرافیایی شهرستان‌های خواف (شهر نشتیفان و شهر سنگان)، تایباد، کلات، تربت‌حیدریه و روستاهای برآباد و مهرآباد و خرگرد وجود دارد.
رکنی درباره اقدامات انجام‌شده برای این آثار تاریخی اظهار کرد: تاکنون از محل اعتبارات ملی و استانی اقداماتی در حوزه ثبت، مرمت، احیای آسبادها و  بافت‌های پیرامون، مستندسازی فنی، طراحی و نصب تابلوهای گرافیک محیطی و اطلاع‌رسانی در محدوده پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای ایران انجام‌شده است. 
وی عنوان کرد:
در همین راستا برنامه پاک‌سازی و حذف سازه‌های نامتناسب که باعث ایجاد  آسیب‌های منظری و کاربردی  هستند، شناسایی و نسبت به مستندسازی تا مرحله آزادسازی عرصه و حریم اقداماتی ازجمله پاک‌سازی و بهینه‌سازی سایت به‌عنوان یکی از اولویت‌های پایگاه در دستور کار قرارگرفته است. 
مدیر پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای ایران با اشاره به درخواست و مشارکت بسیار خوب و  شایسته ساکنان، مالکان محدوده، بازدیدکنندگان، گردشگران (داخلی و خارجی )، پژوهشگران و متخصصان  حوزه میراث فرهنگی و معماری و شهرسازی گفت:  اجرایی کردن ضوابط و دستورالعمل‌های میراث فرهنگی، با مشارکت شورای اسلامی شهر و شهرداری نشتیفان، میراث فرهنگی، سازمان برنامه بودجه، استانداری، فرمانداری، اداره کل میراث فرهنگی استان پس از مستندسازی واحدهای اولویت‌دار که دارای کالبدی نامتناسب با طرح احیا سایت آسبادها شناسایی‌شده است.
رکنی یادآور شد: در همین راستا یک واحد خدماتی که در حوزه تأمین مصالح ساختمانی به متراژ 550 مترمربع و همچنین یک واحد 160 متری که در کار انبار مصالح ساختمانی و خدماتی فعالیت داشت تملک شد.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی آسبادهای ایران درباره منابع مالی اجرای طرح‌ها اظهار کرد: با استفاده از منابع اعتباری سفر ریاست جمهوری به مبلغ یک میلیارد تومان کار پاک‌سازی و بهینه‌سازی محیط پیرامون آسبادهای نشتیفان اجرایی شد و از فضای آزادسازی شده در قالب محلی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و نمایشگاهی متناسب با منطقه و استان مورداستفاده قرار خواهد گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار