کد خبر: 1019670
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۸
با سرد شدن هوا و احتمال ابتلای شهروندان به سرماخوردگی و آنفلوآنزا، نگرانی متخصصان از اوج‌گیری دوباره کرونا هم افزایش یافته است. این مسئله وقتی حادتر می‌شود که بی‌توجهی گروهی از مردم نسبت به پروتکل‌ها و اصول بهداشتی، چون سدی در مقابل پایین آمدن آمار مبتلایان به کرونا قرار گرفته است. اما بازی جدید کرونا در هرمزگان با فوت شخصی که چند ماه پیش به ویروس کووید ۱۹ مبتلا شده و بهبود یافته بود، شروع شده و بر همین اساس معلوم می‌شود بهبود یافته‌گان نیز در مقابل این بیماری مصون نیستند. ضمن اینکه هیچ علائمی از روند بهبود شرایط در اصفهان به چشم نمی‌خورد و کارشناسان حوزه بهداشت خوزستان هم احتمال می‌دهند پیک بعدی کرونا برای آن‌ها روز‌های سخت و پرتلفاتی را به همراه داشته باشد.
احمد هاشمی‌اشکا
سرویس ایران جوان آنلاین: روز گذشته اعلام شد که با جان باختن سه نفر دیگر از شهروندان هرمزگانی تعداد جان باختگان مبتلا به کرونا در این استان به ۷۳۹ نفر رسید. اکه نکته حائز اهمیت در فوتی‌های اخیر این است که یکی از جان باختگان، قبلاً نیز سابقه ابتلا به این ویروس را داشته است. دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این‌باره با بیان اینکه یکی از فوتی‌ها سه ماه پیش نیز به کرونا مبتلا شده و بهبود یافته بود گفت: «افرادی که یکبار به کرونا مبتلا شده‌اند نیز باید مراقب باشند و شیوه نامه‌های بهداشت را رعایت کنند، چون این مورد نشان داد آن‌ها مصونیت ندارند.»

نشانه‌ای از روند بهبود در اصفهان نیست

اصفهانی‌ها شرایط خوبی را تجربه نمی‌کنند و به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وضعیت شیوع کرونا در این استان برخلاف مناطق دیگر کشور هیچ نشانه‌ای از روند روبه بهبود ندارد. آرش نجیمی با بیان اینکه از نظر تعداد موارد ابتلا به کرونا مشابه پیک اول در اسفندماه هستیم، اما از نظر شیوع بیماری وضعیتی به مراتب بدتری نسبت به پیک اول داریم، ادامه داد: «متأسفانه تعداد موارد مثبت کرونا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در یک روز این هفته تقریباً یک سوم تعداد کل موارد کشور بود و از این نظر اصفهان جزو استان‌های به شدت قرمز است که در وضعیت خاصی قرار دارد.» وی تأکید کرد: «در برخی استان‌های کشور بعد از پیک دوم کرونا، شرایط نسبتاً آرام شد، در حالی که در استان اصفهان بلافاصله بعد از پیک دوم، نه تنها میزان شیوع کاهش پیدا نکرد، بلکه مجدداً با شیب صعودی شدیدتری روبه‌رو شدیم که همچنان به سمت بالا حرکت می‌کند.» سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از افزایش موارد مثبت کرونا و مرگ و میر بر اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ خبر داد و افزود: «تعداد بیماران بدحال بستری در بیمارستان‌ها نیز همچنان بالاست که بار مضاعفی به کادر درمان و بیمارستان‌ها وارد کرده است.» وی همچنین با اعلام اینکه تعداد موارد ابتلا به کرونا در گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال به شدت افزایش پیدا کرده است، گفت: «تقریباً ۲۳ درصد موارد کرونا مثبت مربوط به این گروه سنی است.»

روز‌های سخت خوزستان در پیک بعدی

خوزستان روز‌های سختی را سپری می‌کند و آنطور که مسئولان بهداشتی استان اعلام کرده‌اند احتمالاً در ماه‌های آینده کرونا تلفات زیادی از مردم این استان خواهد گرفت. در همین راستا و در پی افزایش ادامه‌دار شیوع کرونا در خوزستان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در پیامی خطاب به مردم گفته: «اگر قرار بر تجربه یک پیک دیگر باشد، تلفات ما سنگین‌تر از پیک اول خواهد بود.» در این پیام دکتر فرهاد ابول‌نژادیان گفته: «مردم عزیز خوزستان، ماه‌هاست که کرونا، این ویروس عجیب و دشمن ناپیدا محور اصلی سخنان اینجانب با شما هم‌استانی‌های ارجمند بوده، حال نیز نگرانی از وضعیتی که اکنون در آن به سر می‌بریم موجب شد تا چند سطری برایتان بنویسم. این خبر خوبی نیست که به شما بگویم ظرفیت تخت‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان رازی اهواز تکمیل شده و شماری از هم‌استانی‌هایمان در حال تجربه مبارزه سختی برای ادامه زندگی هستند. تلفات ما در پیک بعدی بسیار سنگین‌تر خواهد بود چراکه این بار دیگر خبری از آن حساسیت‌های مردمی و ترس‌ها و بیم‌ها نیست، این طبیعت پاندمی‌های سنگین ویروسی است زمانی ضربه خود را می‌زنند که از حساسیت جامعه کاسته شده باشد.»

نگرانی از شیوع دوباره کرونا به خاطر این است که پاییز و هوای سردش در راه است و سرماخوردگی و آنفلوآنزا یکی از بیماری‌های ثابت این فصل به شمار می‌آید. بنابراین متخصصان معتقدند باتوجه به شیوع سالانه آنفلوانزا در فصل سرما و ادامه اپیدمی کرونا در کشور، همراهی این دو ویروس در فصل پاییز و زمستان مطرح است، احتمال ابتلای همزمان یا با فاصله کم به هر دو ویروس پایین بوده ولی غیرممکن نیست. سعیده آذری متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به علائم مشابه ویروس کرونا و آنفلوانزا گفت: «هر دو ویروس کرونا و آنفلوانزا از نوع ویروس‌های تنفسی بوده و علائم بیماری تا حد زیادی با یکدیگر همپوشانی دارند و وجود و عدم وجود برخی علائم جهت افتراق تا حدی کمک کننده است.» وی با بیان این‌که شروع بیماری در آنفلوانزا ناگهانی‌تر بوده و علائمی همانند درد عضلانی، لرز و سردرد در آن شایع‌تر است، بیان کرد: «تب در هردو بیماری شایع بوده ولی احساس تنگی نفس و درگیری ریوی در کرونا بیشتر مطرح می‌باشد. همچنین علایمی مثل عطسه، گرفتگی و آبریزش بینی در هیچکدام شایع نبوده و از علائم سرماخوردگی هستند.» آذری با بیان این‌که افتراق کرونا و آنفلوانزا در مراحل اولیه بیماری مشکل است، متذکر شد: «تشخیص و فرق گذاشتن بین این دو بیماری از روی علایم بالینی نسبتاً مشکل بوده و تشخیص قطعی تنها با تست اختصاصی PCR مقدور است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار