کد خبر: 1019662
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۰
انداختن توپ میزبانی بسکتبال ایران از عربستان به زمین فدراسیون
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: تکلیف محل دیدار تیم ملی بسکتبال ایران با تیم ملی عربستان هنوز مشخص نیست و مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون بسکتبال بحث گرفتن حق میزبانی را پیگیری خواهند کرد. رویارویی تیم‌های کشورمان با حریفان سعودی چند سالی است که به یک مناقشه سیاسی تبدیل شده و این‌بار علاوه بر فوتبال، بسکتبالی‌ها نیز باید نسبت به این مسئله هوشیار باشند.

کاپ آسیا

رقابت‌های انتخابی بسکتبال کاپ آسیا سال گذشته قرعه‌کشی و آغاز شد. تیم ملی کشورمان در گروه E با قطر، سوریه و عربستان همگروه است و در اسفندماه سال گذشته و قبل از شیوع کرونا در دو بازی اول خود در پنجره اول انتخابی، سوریه و قطر را شکست داد. بر اساس برنامه از پیش اعلام شده در پنجره دوم انتخابی نیز آذرماه در تهران باید میزبان عربستان باشیم و بهمن‌ماه و در پنجره سوم انتخابی در عربستان بازی برگشت را مقابل این تیم برگزار کنیم. با این حال کارشکنی‌های متعدد آل‌سعود در چند سال گذشته باعث شده محل دیدار تیم‌های ملی بسکتبال دو کشور در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد، حتی خردادماه سال گذشته و بعد از مشخص شدن قرعه رقابت‌ها سه کشور عمان، اردن و قطر آمادگی‌شان را برای میزبانی دو بازی رفت و برگشت بسکتبال ایران – عربستان اعلام کردند. هرچند که هنوز فیباآسیا برنامه جدید خود بعد از شیوع کرونا را اعلام نکرده، اما از آنجا که همه از سنگ‌اندازی‌های سعودی‌ها باخبرند، فدراسیون بسکتبال کشورمان در این زمینه مکاتباتی با فیبا آسیا داشته و برای میزبانی دیدار رفت برابر عربستان اعلام آمادگی کرده است. رامین طباطبایی در مجمع سالانه فدراسیون بسکتبال با اشاره به این مسئله اظهار داشت: «ما طبق تقویم، آذر‌ماه باید میزبان تیم ملی عربستان در مقدماتی کاپ آسیا باشیم، به کنفدراسیون بسکتبال آسیا هم اعلام کرده‌ایم که آماده این میزبانی هستیم. کنفدراسیون بسکتبال آسیا هنوز به ما پاسخی نداده است.»

پافشاری کنید

معاون حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش بر دفاع از حق میزبانی کشورمان تأکید کرد. مهدی علی‌نژاد در جریان مجمع سالانه بسکتبال با حمایت از موضع فدراسیون گفت: «متأسفانه رویه غلطی در فوتبال ایجاد شد، اما در سایر رشته‌ها باید همه تیم‌ها به ایران بیایند. اگر کشوری نمی‌تواند میزبانی ما را قبول کند باید بازنده اعلام شود. فدراسیون  روی میزبانی ایران پافشاری کند و وزارت هم پشت فدراسیون است و حمایت خواهد کرد. باید از حق میزبانی ایران استفاده کنیم. هیچ کشوری نباید مسائل سیاسی را به ورزش ربط دهد. متأسفانه این رویه در فوتبال درباره میزبانی‌های ایران درباره تیم‌های عربستانی باب شده است. وقتی میزبانی مسابقاتی را گرفته‌ایم همه کشور‌ها باید به آن تن بدهند و اگر چنین نباشد باید بازنده اعلام شوند.»

به خاطر فوتبال

پس از قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان در دی‌ماه ۹۴، سعودی‌ها تلاش کردند توطئه‌های خود را در میدان ورزش پیاده کنند. سیاسی‌کاری‌های آل‌سعود و سمپاشی‌های متحدانش باعث شد کنفدارسیون فوتبال آسیا طبق معمول به سمت عربستان غش کند. در نهایت دسیسه‌های عربستان باعث شد AFC در آخرین روز‌های سال ۹۴ رأی نهایی‌اش را اعلام کند؛ رویارویی تیم‌های ایران و عربستان در زمین بی‌طرف!

گرفتن حق مسلم میزبانی از کشورمان در حالی رخ داد که مسئولان ورزش و فوتبال ایران بار‌ها نسبت به برقراری امنیت کامل در کشورمان تأکید کردند و این مسئله در میزبانی از سایر تیم‌های آسیایی کاملاً مشهود بود. با این حال دلار‌های نفتی آل‌سعود بر رایزنی‌های مدیرانمان چربید تا همچنان بحث بازی در زمین بی‌طرف مطرح باشد.

منتها این دفعه به غیر از فوتبال بحث بسکتبال نیز مطرح است و در صورت ادامه این روند شاید سایر رشته‌ها هم به خاطر همگروهی با عربستان با مشکلاتی مواجه شوند. معاون وزیر ورزش در حالی روز گذشته از طباطبایی خواست تا روی بحث میزبانی در تهران پافشاری کند که خودش هم می‌داند یک رئیس فدراسیون ورزشی به تنهایی نمی‌تواند در مباحث سیاسی موفق شود. مثل روز برای همه ما روشن است که اهداف سعودی‌ها و جیره‌خوارهایش از ناامن خواندن کشورمان چیست. با در نظر گرفتن این واقعیت رایزنی‌های طباطبایی یا هر رئیس فدراسیونی به تنهایی گره این مشکل را باز نخواهد کرد. در واقع وظیفه اصلی بر دوش وزارت ورزش و جوانان است تا از وزارت امور خارجه پیگیر رایزنی‌های دیپلماتیک شود و تا گرفتن حق میزبانی دست از تلاش نکشد. فراموش نکنیم که سال گذشته هیئت اعزامی به مقر کنفدراسیون فوتبال آسیا برای بحث و جدل در این خصوص جز فرافکنی و فرار رو به جلوی آقایان نتیجه‌ای برای ورزش کشور به دنبال نداشت. امیدواریم این جنجال‌های بی‌نتیجه این‌بار برای بسکتبال تکرار نشود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار