کد خبر: 1019659
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۵
گفت‌وگوی «جوان» با علی‌اصغر بذری، قهرمان کشتی جهان به بهانه حضور در کمک‌رسانی به مناطق محروم
طبق برنامه قرار بر توزیع ۶۰۰ هزار جفت کفش است، اما در این هفته ۶۰۰ جفت کفش و همچنین بسته‌های لوازم‌التحریر، کیف و دیگر اقلام بین بچه‌های مدارس استیجاری محلات قدیمی و محروم کریم‌آباد، شیرآباد و جم از شهر زاهدان توزیع کردیم، اما این اقدام طی هفته‌های بعدی نیز به تناوب انجام می‌شود تا بسته‌های تهیه شده توزیع شود.
دنيا حيدری
سرویس ورزشی جوان آنلاین: کافیست یک‌بار در بین این مردم باشید و درد‌هایی را که کشیده‌اند، به چشم ببینید تا دیگر نتوانید بی‌تفاوت باشید. این‌ها را اصغر بذری، قهرمان اسبق کشتی آزاد جهان می‌گوید که طی روز‌های گذشته در حال توزیع کفش، کیف، لوازم‌التحریر و بسته‌های معیشتی بین مردم مناطق محروم بوده و معتقد است که خدمت به این مردم نه فقط خستگی ندارد، بلکه حس غرورآمیز ایستادن بر سکو‌های جهانی و المپیک را تداعی می‌کند.

توزیع ۶۰۰ جفت کفش بین بچه‌های مناطق محروم زاهدان تازه‌ترین اقدام ورزشکارن و کشتی‌گیران در قالب مؤسسه خیریه علی‌ابن‌ابیطالب است.

بله. البته طبق برنامه قرار بر توزیع ۶۰۰ هزار جفت کفش است، اما در این هفته ۶۰۰ جفت کفش و همچنین بسته‌های لوازم‌التحریر، کیف و دیگر اقلام بین بچه‌های مدارس استیجاری محلات قدیمی و محروم کریم‌آباد، شیرآباد و جم از شهر زاهدان توزیع کردیم، اما این اقدام طی هفته‌های بعدی نیز به تناوب انجام می‌شود تا بسته‌های تهیه شده توزیع شود. این چنین اقدامات را سال‌های قبل نیز انجام داده بودیم، به خصوص در مناطق محروم سیستان، خوزستان و خراسان، بالاخص در مناطق شرقی و مرزی ایران، ترکمنستان و افعانستان (مناطق سه‌گانه مرزی) که امسال هم پیرو همان کار ۴ هزار بسته شامل کیف، دفتر، مداد و کفش برای مناطق محروم در سیستان و بلوچستان و چند استان محروم دیگر در نظر گرفته شد که توزیع آن از این هفته در برخی مناطق زاهدان انجام شد و در هفته‌های بعدی نیز توزیع این بسته‌ها ادامه خواهد داشت.

مدت‌هاست که ورزشکاران و کشتی‌گیران در حال خدمت‌رسانی به مردم مناطق محروم هستند، اما توزیع کفش شاید یکی از سخت‌ترین کار‌ها باشد.

همینطور است. این کار بسیار زمانبر است و نیاز به صبر و حوصله فراوان دارد. ما تقریباً از ساعت هشت صبح بود که کارمان را شروع کردیم و تا چهار بعدازظهر مشغول بودیم و بچه‌ها در این مدت حتی ناهار هم نخوردند، اما نمی‌توانستیم دست از کار بکشیم. حسن رحیمی، مسئول امتحان کردن کفش به پای بچه‌ها بود. درد داشت؛ بسیاری از آن‌ها شماره پای خود را نمی‌دانستند، چون هرگز کفش نپوشیده بودند یا اگر هم پوشیده بودند توسط مؤسسه‌های خیریه صاحب کفش شده بودند. خیلی‌ها کفش پوشیدن بلد نبودند، چون یا پابرهنه بودند یا دمپایی‌های پاره به پا داشتند. مظلومیت این بچه باعث شده بود همه با عشق و علاقه کفش‌ها را به پای‌شان سایز کنند و حتی به اینکه ناهار نخوردند هم فکر نکنند.

یعنی شادی و خوشحالی بچه‌ها خستگی را از تن‌تان درمی‌آورد؟

بگذارید اینطور پاسختان را بدهم. خیلی‌ها از ما می‌پرسند دنبال چه هستید؛ پست، مقام یا دیده شدن. من این جواب را می‌دهدم؛ وقتی روی سکوهایی، چون المپیک و جهانی می‌روید و شاهد به اهتزاز درآمدن پرچم کشورتان و پخش سرود ملی کشورتان هستید، حسی دارید که هیچ زمان دیگری تجربه نمی‌کنید. حسی توصیف نشدنی که وقتی در بین این بچه‌ها و مردم هستید بار دیگر تجربه می‌کنید. سال‌ها بود که روی سکو نرفته بودم و چنین حسی را تجربه نکرده بودم، اما در بین این مردم که قرار می‌گیرم دوباره آن حس توصیف نشدنی را تجربه می‌کنم. حسی که خستگی را معنا نمی‌کند و فقط عشق است، غرور و لذت. ضمن اینکه حضور در بین این مردم نگاه آدم را به زندگی تغییر می‌دهد و باعث می‌شود تا بابت هر لحظه از زندگی که داریم شاکر خدا باشیم. فکر نکنید بذری در رفاه کامل است، من شخصاً مستاجر هستم، اما مدام به خانواده، همسر و فرزندم می‌گویم باید شاکر باشیم بابت آنچه داریم که برای بسیاری خواب، رؤیا و حسرت است.

چه چیزی باعث حضور اصغر بذری در کار‌های خیرخواهانه شد؟

مؤسسه خیریه علی‌ابن ابیطالب سال‌هاست که مشغول به کار است، اما طی یکی، دو سال اخیر و بعد از سیل گلستان به واسطه حضور پررنگ کشتی‌گیران و قهرمانان بیشتر دیده شد. من هم که زمان ریاست خادم در فدراسیون کشتی سرمربی تیم ملی بودم، دورادور شاهد اقدامات خادم در کار‌های خیرخواهانه بودم و بعد از وقوع سیل در گلستان با ایشان تماس گرفتم و گفتم امکان کمک‌رسانی دارند که گفتند بله و علاوه بر کمک‌رسانی، بار‌ها خودشان در مناطق سیل‌زده شمالی حاضر شدند و وقتی دیدم که چطور صادقانه کار می‌کنند به حضور در این مؤسسه و همراهی آن‌ها ترغیب شدم و خوشحالم که می‌توانم لبخندی هرچند کوچک، به واسطه اعتمادی که مردم به ما دارند روی لبان این کودکان و مردم مناطق محروم کشورمان بنشانیم.

تصور می‌شد شیوع کرونا این اقدامات را کاهش دهد، اما حتی کرونا هم مانع از کمک‌رسانی ورزشکاران نشد.

همینطور است. در این شرایط مردم بیش از هر زمان دیگری به کمک و حمایت نیاز دارند و رهبرمان هم در این راستا بسیار تأکید کردند. در این ایام توانستیم با حمایت‌های مردمی بیش از ۱۵ هزار بسته در بیش از ۸۰ درصد استان‌های کشور بین نیازمندان توزیع کنیم.

حضور ورزشکاران و قهرمانان در کار‌های خیر تا چه اندازه می‌تواند مردم را تشویق به حضور در چنین فعالیت‌های خیرخواهانه‌ای کند؟

اکثر ورزشکاران ایران از قدیم هم در کار‌های خیر حضور داشتند، چه در دوران ورزش و چه زمانی که بازنشسته می‌شدند، اما بدون شک حضور ورزشکاران و قهرمانان تأثیر بسیاری دارد، خصوصاً که مردم برای قهرمانان و ورزشکاران خود احترام زیادی قائل هستند و وقتی می‌بینند ورزشکاران‌شان صادقانه کار می‌کنند، تشویق می‌شوند به حمایت‌های مادی و معنوی و این اعتماد مردم به ورزشکاران‌شان است که باعث می‌شود امروز ما بتوانیم گامی برای مردم مناطق محروم کشورمان برداریم. در واقع این مسئولیت اجتماعی ورزشکاران است. تعارف نداریم؛ این اعتماد مردم به قهرمانان و ورزشکاران‌شان است که باعث می‌شود امروز بتوانیم در خدمت مردم مناطق محروم کشورمان باشیم. اما این مختص امروز نیست و همیشه بوده و سرآمد آن نیز پهلوان تختی هستند که هنوز هم دستگیری او از مردم نیازمند زبانزد خاص و عام است.

با توجه به اینکه از نزدیک شاهد مشکلات مردم هستید، چه خواسته‌ای از مسئولان دارید؟

واقعیت این است که ما هر اندازه هم که کمک کنیم، نمی‌توانیم همه را پوشش دهیم، اما امیدوارم با این اقدامات مسئولان به خودشان بیایند و باری از دوش این مردم برداشته و باعث شود تا مسئولان به این مردم رسیدگی کنند، چون در بسیاری از مناطق مثل وشاب مردم نه آب دارند، نه برق، نه گاز و نه حتی راهی برای رفت و آمد. با وجود این سعی می‌کنیم علاوه بر تهیه بسته‌های معیشتی تلاش کنیم برای درآمدزایی آنها. همه این تلاش‌ها برای آن است که مسئولان به خودشان بیایند برای حل کردن مشکلات مردم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار