کد خبر: 1019648
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵
قضات دیوان عالی کشور تصویب کردند
جلسه هیئت عمومی دیوان عالی کشور روز گذشته، قتل میترا استاد را عمد اعلام کرد. رئیس دیوان عالی کشور هم در خصوص آخرین وضعیت پرونده روح الله زم اعلام کرد که رأى صادر شده و به زودی اعلام خواهد شد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: در جلسه روز گذشته هیئت عمومی دیوان عالی کشور نظرات قضات دیوان عالی کشور درباره پرونده نجفی مطرح شد. مجموع قضات شرکت‌کننده ٦٦ نفر بودند که در نهایت ٣٩ نفر رأی کیفرى یک (مبنی بر قتل عمد) و ٢٧ نفر رأی شعبه ۴۱ دیوان عالى (مبنی بر شبه‌عمد بودن) را تأیید کردند و بر این اساس هیئت عمومى دیوان عالى کشور قتل میترا استاد را قتل عمد اعلام کرد.

به احترام افکار عمومی

حجت‌الاسلام مرتضوى مقدم، رئیس دیوان عالى کشور در ابتداى این جلسه ضمن گرامیداشت شهادت امام سجاد (ع) عنوان کرد: پرونده مطروحه که امروز مورد بحث است ویژگى خاصی ندارد و مثل همه پرونده‌هایی است که به صورت اصرارى مطرح مى‌شود، اما، چون افکار عمومى موضوع این پرونده را دنبال مى‌کرد و سرنوشت آن را دنبال مى‌کند، این موضوع جلوه پیدا کرده‌است وگرنه ما هر هفته جلسه داریم.

رئیس دیوان عالی کشور خاطر نشان کرد: پرونده‌هاى اصرارى که در هیئت عمومى مطرح مى‌شود، پرونده‌هایى است که بعد از اظهار‌نظر دیوان عالى کشور بر ایراد به رأى دادگاه‌ها نظر دیگرى دارند که باید در هیئت عمومى مطرح و تعیین‌تکلیف شود. این پرونده یکى دو بار بین دادگاه‌ها و شعبه دیوان عالى مورد بحث قرار گرفته و نهایتاً در هیئت عمومى باید تعیین‌تکلیف شود.

قصاص و دیه منتفى است

مرتضوى مقدم اذعان کرد: پرونده نجفی در حال حاضر شاکى خصوصى ندارد و قصاص و دیه منتفى است و آنچه باید تعیین‌تکلیف شود جنبه عمومى جرم است؛ چراکه برخى از جنایات جنبه عمومى دارد. جنبه عمومى این پرونده از دو حیث مورد توجه است که اگر جنایت واقع‌شده به صورت عمد تلقى شود یا غیرعمد و شبه‌عمد باشد، نوع دیگرى مجازات دارد، از این جهت بین دادگاه‌ها و شعبه دیوان عالى کشور اختلاف افتاده‌است.

در ادامه رئیس شعبه ۴۱ دیوان عالى کشور گزارشى در خصوص این پرونده در هیئت عمومى دیوان عالى کشور ارائه کرد و اعتقاد داشت که گلوله کمانه کرده و مستقیم به سینه مقتول اصابت نکرده‌است.

آرامش پس از قتل

یکی دیگر از قضات دیوان عالى کشور در ادامه جلسه هیئت عمومى گفت: متهم قید کرده که اسلحه را مسلح و از ضامن خارج کرده‌است، زمانى که به سمت حمام مى‌رود بالش را با خود مى برد که اسلحه معلوم نباشد.

وى گفت: اسلحه نیمه خودکار بوده و پنج گلوله شلیک مى‌شده و چهار گلوله با مقاومت مقتوله به در و دیوار مى خورد و در یک آن فاصله مى‌افتد و گلوله آخر مستقیم شلیک می‌شود و از دست مقتول وارد و از پشت دست خارج و داخل بدن می‌شود.

این قاضی دیوان عالی کشور خاطر نشان کرد: بعد از قتل متهم با آرامش در صحنه مانده و به راننده خود زنگ زده و راننده آمده و وى را بالا دعوت کرده و دو کیف به وى مى دهد.

وى بیان کرد: متهم در ادامه چهار صفحه نامه پشت و رو مى نویسد و مى نویسد که ایشان مهدورالدم بوده‌است. مجموع این مسائل ما را به قتل عمد نزدیک‌تر مى کند.

التماس‌های بی‌فایده به نجفی

یکى دیگر از قضات دیوان عالى کشور نیز عنوان کرد: گلوله‌ها اتفاقی شلیک نشده، چون تعدد شلیک داریم. اینکه مقتوله دست متهم را بگیرد و با او درگیرى نزدیک انجام دهد، قرائن پرونده بر این دلالت ندارد و زمانى که شلیک صورت گرفته فاصله داشته‌اند و در گزارش آمده به متهم التماس کرده و دست خود را جلو آورده، اما متهم شلیک کرده‌است. وى ادامه داد: این دقیقاً منطبق بر نظر هیئت کارشناسی است. گلوله‌ها کمانه نکرده و قرائن و امارات قضایى و نظر هیئت کارشناسی تأیید کرده‌اند که گلوله به دست مقتول شلیک شده و از طریق دست وارد سینه شده‌است. تارودى از قضات دیگر دیوان عالى کشور بیان کرد: قاتل حمام را پیدا کرد تا طرف نتواند فرار کند و با اسلحه آماده به شلیک مى رود، همه این‌ها دلیل بر این دارد که شلیک صورت‌گرفته به قصد زدن مقتوله بوده‌است.

احراز کامل ماده ۲۹۰

حجت‌الاسلام و المسلمین منتظرى، دادستان کل کشور هم که در جلسه حاضر بود، گفت: قاتل در برخى از اظهارات تأکید داشته قصد کشتن نداشته، بعد وارد حمام مى شود و فرض کنیم مى‌خواسته بترساند و یک گلوله هم شلیک مى‌کند، اگر قصدش ترساندن بوده مى‌توانسته با یک شلیک بترساند؛ تکرار شلیک نشان‌دهنده آن نیست که این آقا مى خواهد به هدف کشتن برسد؟!

دادستان کل کشور خاطر نشان کرد: همه مؤلفه‌هاى مندرج در بند ب از ماده ٢٩٠ (قانون مجازات‌های اسلامی) قطعاً در این حادثه عیان و از نظر بنده قتل عمد است. در نهایت در جلسه دیروز دیوان ١٤ نفر صحبت کردند و هفت نفر در تأیید راى شعبه دیوان عالى کشور و هفت نفر در تأیید شعب دادگاه صحبت کردند و در نهایت ارتکاب قتل عمد توسط محمدعلی نجفی به تصویب قضات دیوان عالی رسید. گفتنی است با وجود ارتکاب قتل عمد توسط شهردار اسبق تهران، وی اعدام نخواهد شد، چون رضایت ولی دم مقتول را جلب کرده و پرونده نجفی در حال حاضر شاکی خصوصی ندارد.

رأی زم هم صادر شده

پس از اتمام جلسه دیوان عالی کشور، حجت‌الاسلام مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالى کشور در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت پرونده روح‌الله زم گفت: رأى صادر شده و به زودی اعلام مى‌شود.

وى در خصوص رأى سه محکوم آبان ماه نیز عنوان کرد: پرونده در حال رسیدگى است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار