کد خبر: 1019571
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
گلایه‌های مخترع مشهدی:
مخترع جوان مشهدی که پنج اختراع را به ثبت رسانده است معتقد است بانک‌ها حمایت شایانی از مخترعان ندارند در صورتی که به کارخانه‌های چیپس و پفک وام میلیاردی می‌دهند.

پیشرفت تکنولوژی یکی از عوامل اصلی در عدم وابستگی به بیگانگان و رسیدن به استقلال و عزت است. کشور ما مخترعین و مبتکرین جوان و مستعدی دارد که چنانچه به توانمندی آنان اعتماد و از ظرفیتشان بهره بهرداری شود تحریم‌ها هیچ اثری نمی‌تواند داشته باشد.

در استان خراسان رضوی و مشهدمقدس نیز به واسطه فعالیت و استقرار شرکت‌های دانش بنیان، نخبگان متعددی فعالیت دارند که نیازمند حمایت دولتی هستند و باید سازوکارهایی برای حمایت از آنها در نظر گرفته شود.

جبرائیلی یکی از نخبگان مشهدی فارغ التحصیل رشته صنایع غذایی است که حدود 14 سال در بخش آزمایشگاهی مشغول به کار است و در شرکتی دانش در حوزه زیست طب در زمینه ساخت دستگاه‌های کاربردی در آزمایشگاه‌ها پنج اختراع داشته که علاوه بر ثبت ملی به ثبت جهانی نیز رسیده است.

این مخترع مشهدی در مورد سختی‌های کار خود و روند فعالیتش می‌افزاید: شرکت ما برای اولین بار در کشور لوله‌های خونگیری را تولید کرده است که فقط دو تا سه کشور در جهان این تکنولوژی را دارند که انحصار کشورشان است و ما این تکنولوژی را از طریق مهندسی معکوس و تحقیقات چندساله به دست آوردیم.

جبرائیلی افزود: کاربرد این محصول در تست های مرحله اولیه بیماری کرونا و تشخیص عفونت‌های بدن از طریق تست خون است.

وی خاطرنشان کرد: روزانه 900 هزار عدد از محصول ما مورداستفاده قرار می‌گیرد، لذا برای تولید این تعداد محصول به 10 تا 20 شرکت نیاز داریم و هر شرکت برای تولید چنین محصولی به 100 الی 120 نیرو به صورت مستقیم نیاز دارد.

وی به مشکلات مخترعین در کشورمان اشاره کرد و افزود: در کشور ما هر کسی بخواهد کار و تولید جدیدی ارائه کند با مشکلات زیادی روبرو می‌شود و اولین مشکل این است که متاسفانه مسئولین ما درک و لمسی از تکنولوژی و محصول جدید ندارند؛ لذا حمایتی هم صورت نمی‌گیرد و از طرف دیگر اعتمادی به جوانان داخل کشورمان از سوی مسئولین وجود ندارد به همین دلیل برخی مخترعین برای اجرایی کردن ایده‌ها و طرح‌های خود به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند.

این مخترع مشهدی ادامه داد: متاسفانه به کارخانجات چیپس و پفک وام‌های میلیاردی می‌دهند ولی اگر مخترع ما برای تولید محصول خود به 50 میلیون وام نیاز داشته باشد بانک‌ها هیچ حمایتی نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه قانون حمایت از مخترعین در حد حرف و قانون باقی مانده است، تصریح کرد: اگر مسئولین ما حرف از حمایت از تولید ملی می‌زنند نگذارند این حرف در حد شعار باقی بماند.

جبرائیلی اظهار داشت: کشورهای خارجی با خرید نفتمان مواد اولیه تولید می‌کنند و با قیمتی گزاف به خودمان می‌فروشند در صورتی که می‌توانیم همین مواد اولیه را در کشورمان با هزینه کمتری تولید و حتی صادر کنیم و چنانچه صاحب تکنولوژی شویم باوجود تحریم‌ها دچار مشکل نخواهیم شد.

وی اشاره داشت: تا زمانی که مسئولان به جوانان و ظرفیت و توانمندی آنان اعتماد نکنند در همین وضعیت خواهیم ماند. به نظر بنده بایستی یک مرکز علمی مشخصی برای حمایت مادی و معنوی از مخترعین باشد تا یک مخترع مجبور نباشد مدام برای گرفتن وام و تسهیلات به ارگان‌ها و نهادهای مختلف سر بزند به عنوان مثال یک کارشناس بانک را چطور می‌شود برای گرفتن وام جهت اختراع خود توجیه کرد.

جبرائیلی گفت: ساخت چادرهای دفاع بیولوژیکی، کانکس‌های ایزولاسیون سامانه‌های بهداشتی درمانی و سامانه‌های جراحی تاکتیکی از دیگر تولیدات شرکت است که توسط وزارت دفاع، سپاه پاسداران، نیروی دریایی و آستان قدس رضوی مورد استقبال قرار گرفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار