کد خبر: 1019548
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
"یاداشت "

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ؛اتفاقاتی که با ساخت و سازها و تنگ شدن عرصه بر میدان نقش جهان و حریم محور فرهنگی تاریخی چه از روزنه‌های قانونی و غیر‌قانونی در اصفهان رخ داده منجر به نگرانی کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی شده است. آنها شرایط میراث فرهنگی اصفهان را  دشوار خوانده و از مسئولین می‌خواهند که به فریاد اصفهان مظلوم برسند.

 ساخت و ساز در اطراف میدان نقش جهان و حریم محور فرهنگی تاریخی به اشکال گوناگون بر نگرانی‌ها افزوده و علاقه‌مندان به میراث فرهنگی ادامه این روند را برای تاریخ اصفهان سخت و دشوار توصیف می‌کنند و از مسئولان امر خواستند که به این چالش مزمن و دنباله‌دار خاتمه دهند.

دو گذر سعدی و پشت مطبخ در ضلع غربی میدان نقش جهان از حساس‌ترین محدوده‌ها در دولتخانه صفوی هستند که در سال‌های اخیر با استناد به حق مکتسبه مالکین  و یا به بهانه بازسازی، طعمه ساخت و سازهایی شده‌اند که به تاکید کارشناسان در صورت بی‌توجهی و ادامه این روند می‌تواند تبدیل به الگویی نادرست و مخدوش شدن هرچه بیشتر حریم دولتخانه صفوی، میدان نقش جهان و محور تاریخی فرهنگی اصفهان شود.

ساخت مجتمع تجاری در خیابان استانداری که فراتر از حق مکتسبه موفق به دریافت مجوز ساخت سه طبقه زیرزمین و سه طبقه ساخت صد درصد  شده، همچنین ساخت و سازهایی به بهانه بازسازی در گذر سعدی نمونه هایی از این  تخطی‌ها از حریم ارتفاعی میدان نقش جهان و دولتخانه صفوی هستند.

لیلا پهلوان زاده، معمار و کارشناس میراث فرهنگی در گفت‌وگو با ایرنا درباره آنچه بر اثر بی‌توجهی، بی‌مسئولیتی و سوداگری برخی می‌خواند، شرایط این روزهای اصفهان را دشوار دانست. اتفاقاتی که با ساخت و سازها و تنگ شدن عرصه بر آثار تاریخی این شهر از طریق نفوذ‌ها، دور زدن قوانین و حتی در برخی موارد گرفتن وجه موجه از طریق مجاری قانونی منجر به آن شده است که اصفهان، این شهر تاریخ در جنگی نابرابر، تمام سرمایه‌ها و ارزش‌های هنری اش را برای تاراج سوداگران به یک باره رها کند و خود به خاطرات شیرینی در کتاب‌ها و اذهان تبدیل شود.

پهلوان زاده: شهرداری، میراث فرهنگی و هر نهاد ذیربط دیگر باید در راستای اعلام عمومی تمامی طرح هایی از این قبیل که مالکان آن با تهدید به زور و اخراج مسئولان در پیشبرد اقدامات سوداگری خود بهره می جویند، به تمامی دوست داران و حافظان میراث تاریخی و حتی مردم مبادرت کنند. بدیهی است در غیر این صورت و عدم اعلام این موضوع، در آینده بر همگان تبانی و همکاری این گونه نهادها محرز و قابل پیگیری خواهد بود.

گفتنی است گذشته از عدول ارتفاع مجتمع تجاری خیابان استانداری از ارتفاع حریم میدان نقش جهان و حریم درجه یک محور تاریخی فرهنگی اصفهان که در طرح تفضیلی اصفهان پیش‌بینی شده و به گونه ای حکم دیوان عدالت اداری منجر به این نقض حریم شد؛ در گذر سعدی نقض ارتفاع پنج متر حریم میدان نقش جهان، حریم دولتخانه صفوی و حریم  محور فرهنگی تاریخی اصفهان، ساخت و سازهایی با نام بازسازی اما تجاوز از ارتفاع پیشین منجر به هشدار کارشناسان نسبت به از بین رفتن سیما و منظر عناصر میدان نقش جهان شده است.

درواقع آن طور که کارشناسان به ایرنا گفته اند، سطحی از ساخت و سازها نه تنها در مورد مجتمع تجاری مذکور که در گذر سعدی نیز موجب نگرانی دوچندان آنها شده است و به جهت جلوگیری از افزایش تراکم و ارتفاع باید چاره ای اساسی برای برون رفت از این معضل در حریم دولت خانه صفوی و میدان نقش جهان  اندیشید.

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار