کد خبر: 1019490
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۸
به دنبال پخش مجدد سریال نوسان قیمت‌ها در سال پایانی دولت شاهد افزایش قیمت ارز، طلا و سکه هستیم، به‌طوری که نرخ دلار وارد کانال ۲۷ هزار تومان شد و نرخ سکه تمام نیز تا منطقه ۱۳ میلیون تومان پیشروی کرد؛ در این میان، اگر چه شاخص کل هم وزن به‌طور مجدد در بورس تهران کاهش یافت، اما شاخص کل با رشدی در حدود ۳۰ هزار واحد روبه رو شد که دراین رشد بنگاه‌های شاخص ساز و منتفع از رشد بهای ارز پیشتاز بودند، گفتنی است مجلس شورای اسلامی رصد تحولات بازار سرمایه را به شکل روزانه در دستور کار قرار داده‌است.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: بازار‌های کالایی و مالی در هفته‌های اخیر نوسان‌های قابل‌ملاحظه‌ای را تجربه کرده‌اند، به طور نمونه نرخ ارز که در محدوده ۲۲ هزار تومان قرار داشت، روز گذشته وارد کانال ۲۷ هزار تومان شد و در انتهای روز کمی تعدیل شد، اما به تبع این رویداد نرخ طلا و سکه نیز رشد داشت، به طوری‌که نرخ سکه تمام که چندی پیش در کانال ۱۰ میلیون تومان قرار داشت، روز گذشته برای لحظاتی وارد کانال ۱۳ میلیون تومان شد و هر گرم طلا نیز به محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار نزدیک شد، از سوی دیگر بازار بورس تهران که اخیراً در اصلاح به سر می‌برد و مبحث حمایت از این بازار به واسطه تقویت بازارگردانی، فشار بر حقوقی‌ها و شرکت‌های دولتی جهت بازگرداندن نقدینگی‌هایی که در پیک بازار از بازار خارج کرده‌اند، وارد کردن درصدی از منابع صندوق توسعه به بازار و همچنین تشویق بانک‌ها جهت حضور در بازار داغ شده‌است، روز گذشته با رشد شاخص کل مواجه شد.

اخیراً رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به شرکت‌های حقوقی و دولتی که در اوج بازار انتفاعی از این بازار داشته‌اند، گفت: نقدینگی خارج شده از بازار را در جهت تقویت بازارگردانی در بازار سرمایه باید به کار بگیرد و رفتارتان زین پس توسط مجلس رصد می‌شود، در همین راستا به دلیل اینکه نقدینگی حقیقی‌ها در رشد بازار سرمایه طی یکسال گذشته اثر قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌است، سهامداران خواستار افشای مبادلات حقوقی‌ها و سهامداران بزرگ در بورس، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی و املاک هستند.

بعد از نشست شورای عالی بورس و اعلام حمایت از بازار بورس از سوی مقامات دولتی و رئیس مجلس مبنی بر حمایت از سرمایه‌های مردم در بورس تهران و همچنین الزام شرکت‌های حقوقی به بازارگردانی سهام و انتشار اوراق تبعی و نیز بیمه سهام و همچنین رفع ممنوعیت خرید و فروش سهام از سوی بانک‌ها باعث شد روند بازار بهتر شود.
گرچه برخی از کارشناسان اقتصادی نسبت به اجازه داشتن بانک‌ها برای خرید و فروش سهام انتقاد دارند و می‌گویند بانک‌ها نباید در بازار بورس دخالت کنند، اما به هر حال به نظر می‌رسد روند بازار به یک روال منطقی تبدیل شده‌ا‌ست.

بازگشت شاخص کل به کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه با افزایش ۲۹ هزار و ۳۰۰‌واحد به رقم یک میلیون و ۶۰۷ هزار و ۴۹۰ واحد رسید، اما شاخص کل بورس با معیار هم وزن ۲۵۹ واحد کاهش یافته و به رقم ۴۲۲ هزار و ۸۸۸ واحد رسید.

در این میان، مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس ۵/ ۱۳ هزار میلیارد و ارزش روز بازار در بورس تهران بیش از ۶ میلیون و ۲۸ هزار میلیارد تومان شد.

معامله‌گران در بورس تهران بیش از ۸/ ۷ میلیارد اوراق بهادار، سهام یا حق‌تقدم در قالب ۳/ ۱‌میلیون نوبت معامله و به ارزش ۹ هزار‌و ۷۴۵‌میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همچنین در فرابورس ایران ۳ هزار و ۸۹۴ میلیارد تومان معامله صورت گرفت که مجموع ارزش معاملات بورس اوراق بهادار و فرابورس امروز به بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید.

روند یک ساله شاخص بورس تهران

امروز نماد‌های پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس، گل‌گهر و گسترش نفت وگاز پارسیان به ترتیب بیشترین اثر افزایشی را در شاخص کل بورس داشته‌اند و نماد‌های بانک پارسیان و کشتیرانی جمهوری اسلامی بیشترین اثر کاهشی را در شاخص بورس داشته‌اند.

نماد‌های پربیننده شامل ملی‌مس، فولاد مبارکه، بانک صادرات، بانک ملت، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک تجارت و کشتیرانی بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل رشد مناسبی داشته و با افزایش ۲۳۰ واحد به رقم ۱۷ هزار و ۱۳ واحد رسید.
ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۱۰۸ هزار میلیارد تومان رسید.

با کاهش صادرات نفت درآمد دولت کاهش‌یافته و به نظر می‌رسد دولت برای اجرای طرح‌های عمرانی خود و تأمین مالی پروژه‌ها، بهترین روش برای تأمین مالی را بورس می‌داند و بنابراین نیازمند است هم از سرمایه‌های مردم در بورس حمایت کند و هم با رونق دادن به این بازار به تأمین مالی پروژه‌های خود بپردازد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار