کد خبر: 1019480
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
شهردار تهران در اقدامی تأمل‌برانگیز به‌جای مطالبه هزاران میلیارد طلبش از دولت، برای تأمین مالی به رهبرانقلاب نامه نوشت
کبری فرشچی
سرویس جامعه جوان آنلاین: شهرداری تهران در سه سال گذشته در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی بسیار ضعیف عمل کرده و حتی یک کیلومتر مترو هم نساخته‌است. حالا با شیوع کرونا اوضاع فرق کرده‌است؛ وسایل حمل و نقل عمومی یکی از گلوگاه‌های انتشار ویروس کروناست. ازدحام جمعیتی که به دلیل تأخیر و کمبود اتوبوس و مترو هر لحظه بر تراکم‌شان افزوده می‌شود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک را به طنزی تلخ تبدیل می‌کند؛ چراکه در اتوبوس و مترو چیزی به نام رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی امکان‌پذیر نیست. حالا شهردار تهران در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب درخواست کرده که منابع مالی خرید اتوبوس و واگن مترو از محل بازگشت منابع صندوق توسعه ملی پرداخت شود. این درخواست در حالی صورت گرفته که دولتی‌ها هزاران میلیارد به شهرداری بدهکار هستند و شهرداری هم از ابتدای سال فقط ۱۰ درصد سهم خود را در توسعه مترو پرداخت کرده‌است، اما شهردار تهران به جای پرداخت سهم شهرداری در توسعه مترو و وصول طلب شهرداری از دولت، دست به قلم شده و برای تأمین منابع توسعه حمل و نقل عمومی از رهبری درخواست کرده که اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی را بدهند!

شهردار تهران در نامه‌ای به دفتر رهبر معظم انقلاب درخواست کرد که منابع مالی خرید اتوبوس و واگن مترو از محل بازگشت منابع صندوق توسعه ملی پرداخت شود. پیروز حناچی در نامه‌ای به حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری و همچنین نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و نهاوندیان دبیر شورای عالی هماهنگی امور اقتصادی نوشت: «در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده بوده و در سامانه مترو نیز بیش از ۵۰ درصد قطار‌ها از مرز تعمیرات اساسی عبور کرده‌اند و این در حالی است که شهر تهران با کمبود حدود ۳ هزار دستگاه اتوبوس و هزارو۵۰۰ دستگاه واگن مترو نیز مواجه می‌باشد.»

حناچی با اشاره به مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مبنی بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نوشت: «با توجه به مراتب مذکور، شهرداری تهران به منظور رفع بخشی از معضلات مطروحه در نظر دارد نسبت به خرید هزار دستگاه اتوبوس به مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال و ۲۱۰ دستگاه واگن مترو به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال اقدام کند، بنابراین با توجه به محدودیت‌های مضاعف مالی ناشی از شیوع بیماری کرونا و عدم امکان تأمین منابع مالی از سوی این شهرداری، خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به اخذ مجوز استفاده از بازگشت منابع صندوق توسعه ملی برای تأمین مالی خرید اتوبوس‌ها و واگن‌های مذکور به مبلغ ۸۰ هزار میلیارد ریال اقدام لازم مبذول نمایند.»

رونوشت این نامه به محسن هاشمی – رئیس شورای شهر، مناف هاشمی - معاون حمل و نقل و رحیمی - مشاور شهردار در امور دولت نیز زده شده‌است.

ناتوانی شهرداری از وصول طلب میلیاردی‌اش از دولت

حکایت پولی که در صندوق توسعه ملی ذخیره شده، حکایت ذخیره‌ای برای روز مباداست. اگر چه در شرایط کنونی وضعیت حمل و نقل عمومی بسیار نابسامان است و اقشار متوسط و ضعیف جامعه به عنوان مسافران اصلی ناوگان حمل و نقل عمومی به دلیل ازدحام و تراکم جمعیت و کمبود وسایل حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس و مترو، در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند، اما راهکار اصلاح ساختار حمل و نقل عمومی برداشت از صندوق توسعه ملی نیست.

شهرداری تهران از دولت میلیارد‌ها تومان پول طلبکار است، بنابراین شاید منطقی‌ترین راه تأمین منابع لازم برای توسعه حمل و نقل عمومی، تلاش برای وصول این مطالبه‌ها باشد. به همین خاطر هم نامه شهردار تهران به رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور توسعه حمل و نقل عمومی با واکنش‌های انتقادی مواجه شده‌است. از همه مهم‌تر اینکه پیروز حناچی، شهردار تهران یکی از چهره‌های نزدیک به دولت است و شاید در دوره‌های مختلف شهرداری تهران کمتر پیش آمده تا این همه توافق و همسویی سیاسی میان دولت مستقر و شهرداری تهران وجود داشته‌است. با این اوصاف چرا حناچی به جای آنکه از دولت بخواهد مطالبات شهرداری را پرداخت کند به سراغ رهبری رفته و از ایشان خواسته تا اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی را بدهند؟!

پول‌هایی که دولت باید به شهرداری بدهد

عوارض مستمر در مناطق بیست و دو‌گانه، عوارض مستمر در مالیات بر ارزش افزوده، عوارض مستمر استانداری تهران، آرای کمیسیون ماده ۱۰۰، ماده ۷۷ و سایر دعاوی حقوقی، ۵۰ درصد سهم دولت در تخفیفات بافت فرسوده، ۵۰ درصد سهم دولت در تملک و ساخت ایستگاه‌های مترو، سهم دولت در یارانه بلیت شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه (یک سوم بهای تمام شده)، سهم دولت در یارانه بلیت شرکت بهره‌برداری راه آهن تهران و حومه (یک سوم بهای تمام‌شده)، ۶۰ درصد سهم شهرداری از محل تخلفات رانندگی وصول شده شهر تهران، ۵۰ درصد سهم دولت در شرکت راه‌آهن تهران و حومه، مخارج طراحی و تجهیز از جمله مواردی است که باید دولت پرداخت کند؛ البته دولت در مواردی پرداختی بسیار ناچیزی داشته‌است.

بدهی ۱۹ هزار میلیاردی دولت به شهرداری

محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران که حتی در جلسات هیئت دولت دعوت نمی‌شد، شهرداری را با ۱۹ هزار میلیارد طلب از دولت واگذار کرد. پس از قالیباف با روی کار آمدن محمد علی نجفی ارتباط بین دولت و شهرداری بهتر شد و شهردار پایتخت به جلسات هیئت دولت دعوت شد، اما این ارتباط بهتر موجب وصول بدهی‌های دولت به شهرداری نشد؛ عمر شهردار بودن افشاری هم کوتاه بود و گشایشی برای شهر تهران نداشت.

حناچی هم کارگشایی نکرد

نوبت به سومین شهردار اصلاح‌طلب رسید. پیروز حناچی هم دو سالی می‌شود که به بهشت آمده، اما نتوانسته بدهی‌های دولت را به شهرداری وصول کند. البته الان حناچی هم به جلسات هیئت دولت دعوت نمی‌شود، ماجرا گویی به تخریب نیم طبقه تخلف ملک جماران باز می‌گردد. پس از این قضیه دیگر حناچی در جلسات هیئت دولت دیده نشده‌است.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم در خصوص دیون دولت به شهرداری به فارس گفت: «حدود ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان دولت دیون خود را از طریق تهاتر پرداخت کرده‌است و بر اساس گزارش‌های شهرداری دولت حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی به شهرداری دارد و همچنین باید یک میلیارد دلار هم از صندوق توسعه ارزی استفاده کند.»

به گفته وی البته ساختمان‌های دولتی، وزارتخانه‌ها و ساخت و ساز‌هایی که بدون مجوز صورت گرفته و پروانه ندارند باید آن‌ها هم در دیون احصا شوند. ساختمان‌هایی وجود دارد که سال‌ها تخلف کرده‌اند، اما جریمه خود را پرداخت نکرده‌اند؛ شهرداری تهران باید هر چه سریع‌تر این موضوعات را احصا کند. هاشمی تصریح کرد: «۱۴ هزار میلیارد بدهی دولت به شهرداری با قیمت پنج سال پیش است.»

سوء‌تفاهم شده!

غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران ایران درباره این نامه با تأکید بر اینکه سوء‌تفاهم اتفاق افتاده‌است به «جوان» می‌گوید: «این نامه برای وصول طلب شهرداری به رهبر انقلاب نوشته نشده‌است. ما تاکنون چندین نامه تهیه کردیم و به بخش‌های مختلف فرستادیم و مطالبات‌مان را در بخش‌های مختلف پیگیری کردیم. اخیراً هم وزیر کشور در نامه‌ای به تمام دستگاه‌ها و سران قوا، وضعیت حمل و نقل عمومی در کلانشهر‌ها را تشریح کرده‌اند. درباره مطالبات از دولت هم ما مفصل پیگیر هستیم. یکی از مطالبات جدی ما که مصوبه دولت را هم دارد، تأمین منابع مترو از منابع ذخیره ارزی است که در چین وجود دارد و از طریق کنسرسیوم بین ایران و چین در جریان است، اما به دلیل مسائل تحریم جاری شدن این قرارداد مقداری عقب افتاده‌است.» وی با تأکید بر اینکه نامه اخیر هم تنها به دفتر حضرت آقا نبوده‌است، می‌افزاید: «این نامه به بخشی از مجموعه‌های درگیر در صندوق توسعه ملی از جمله دفتر رهبری، معاون رئیس‌جمهور و دفتر رئیس‌جمهور فرستاده شده‌است. بنابراین این حرف که ما به جای پیگیری مطالبات مان به دفتر رهبری نامه زده‌ایم، حرف غلطی است.»

محمدی درباره پیگیر مطالبات شهرداری از دولت هم اینگونه توضیح می‌دهد: «مطالبات ما طی چند سال گذشته از طرق مختلف پیگیری شده‌است. بخشی از مطالبات شهرداری از دولت با استفاده از تهاتر دیون در بودجه‌های سنواتی پرداخت شده، بخشی از طریق تأمین از اوراق مشارکت انجام شده، بخشی از طریق ایفای سهم دولت در خرید سهم ارزی مترو بوده‌است و بخش دیگر هم که رقم کمی هم نیست، همچنان معطل است، اما نیاز‌های اضطراری تهران چیزی فراتر از بودجه‌های مصوب است و ما آن را از طریق صندوق توسعه ملی پیگیری کردیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار