کد خبر: 1019473
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۳
در آستانه امضای توافق صلح میان تل‌آویو با ابوظبی و منامه، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی گفته که توافق صلح با این‌ها دستاوردی چند میلیارد دلاری برای اسرائیل خواهد داشت. چنین موضعی آن‌هم در شرایط نابسامان اقتصادی این رژیم و تداوم اعتراضات مردمی، حاکی از آن است که نتانیاهو و کابینه او به توافق با امارات و بحرین به منزله روزنه امیدی برای برون‌رفت از بحران کنونی می‌نگرند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: جمعه گذشته، کمتر از یک ماه از اعلام توافق بین امارات و رژیم اشغالگر قدس، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا از توافق مشابهی میان بحرین و رژیم صهیونیستی خبر داد. قرار است مراسم امضای توافق صلح میان رژیم صهیونیستی با امارات و بحرین امروز در واشنگتن برگزار شود. نتانیاهو که مدتی است تلاش‌های وی و دولت متبوعش با میانجی‌گری امریکا در برقراری ارتباط با کشور‌های عربی علنی شده است، قبل از سفر به واشنگتن برای شرکت در مراسم امضای توافق، در عین حال که گفت، برای تحقق توافق صلح در ازای صلح به واشنگتن می‌رود، اما تأکید کرد که این توافق‌ها میلیارد‌ها دلار برای اقتصاد اسرائیل سود دارد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین از دیدار امروز (سه‌شنبه) با عنوان مأموریتی تاریخی یاد کرد و افزود: «این توافق دوره جدیدی از صلح را رقم می‌زند که مدت ۲۵ سال برای آن تلاش کردم و ادغام بعد سیاسی با بعد اقتصادی است و از طریق سرمایه‌گذاری و همکاری و پروژه‌های اقتصادی میلیارد‌ها دلار برای اقتصاد اسرائیل سود دارد.»

چشم امید نتانیاهو به سرمایه‌های خارجی

آمار‌های رسمی، سیر نزولی پرشتاب رشد اقتصادی رژیم اشغالگر قدس در سال‌های اخیر را تأیید می‌کند. این روند از آغاز حاکمیت نتانیاهو در سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون شروع شده و کاهش روزافزون بهای واحد پول، افزایش تورم و تشدید بیکاری را به دنبال داشته است. ضمن اینکه در هفته‌های گذشته موج تظاهرات در سرزمین‌های اشغالی در واکنش به وضعیت نابسامان اقتصادی و پرونده‌های فساد نتانیاهو، دولت و شخص نخست‌وزیر را بیش از پیش تحت فشار گذاشته است. ارکان اقتصاد رژیم‌صهیونیستی یعنی بخش انرژی، کشاورزی، بانکی و مالی و فناوری‌های نوین در ماه‌های اخیر در پی شیوع بیماری کرونا به شدت آسیب دیده‌اند. بازرگانان برجسته در این رژیم هشدار داده‌اند که دومین تعطیلی‌ها ناشی از شیوع کرونا که از روز جمعه آغاز می‌شود، می‌تواند پیامد‌های فاجعه‌باری بر اقتصاد این رژیم داشته باشد. از طرفی اقتصاد این رژیم که همواره وابسته به سرمایه‌گذاری‌های خارجی است، با توجه به بحران جهانی ناشی از کرونا، در معرض خطر جدی قرار گرفته است و با توجه به هشدار کارشناسان در زمینه وقوع بد‌ترین رکود اقتصادی در سرزمین‌های اشغالی، تلاش نتانیاهو برای توافق صلح با دیگر کشور‌ها می‌تواند برای وی شرایطی در راستای تسهیل برون‌رفت از وضعیت وخیم کنونی ایجاد کند.

عمان گزینه بعدی است؟

پس از توافق میان امارات با رژیم صهیونیستی، از سودان به عنوان گزینه بعدی توافق صهیونیست‌ها یاد شده بود. با این حال، روزنامه اسرائیل‌هیوم روز دو شنبه نام عمان را به عنوان سومین کشوری اعلام کرده است که با صهیونیست‌ها توافق خواهد کرد و نوشت: «دلیل اینکه هنوز عمان با برقراری روابط کامل و علنی با رژیم صهیونیستی موافقت نکرده است این است که چنین کاری باعث آسیب وارد شدن قابل توجه به روابطش با ایران خواهد شد.»

در بیانیه روز یک شنبه دولت عمان هم آمده است که عمان امیدوار است در مسیر جدید استراتژیکی برخی کشور‌های عربی برای دستیابی به صلح برای پایان دادن به اشغالگری اسرائیل در اراضی فلسطین و ایجاد دولت مستقل فلسطین با قدس شرقی به عنوان پایتختش کمک کند.

حضور کمرنگ اروپا

علاوه بر عبداللطیف الزیانی، وزیر امور خارجه بحرین، عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات در رأس هیئتی برای شرکت در مراسم روز سه شنبه وارد امریکا شده است. این در حالی است که هیچ وزیری از کشور‌های مهم اروپایی نظیر فرانسه و انگلیس که از توافق سازش ابوظبی با تل‌آویو استقبال کردند، برای شرکت در این مراسم دعوت نشده است. بنابر اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه مجارستان، پیتر سیارتو، وزیر خارجه این کشور تنها وزیر اروپایی خواهد بود که در مراسم امضای توافق عادی‌سازی روابط امارات عربی متحده و رژیم صهیونیستی حاضر خواهد بود. سیارنو روز یک شنبه در شبکه اجتماعی فیس‌بوک نوشت: «از آنجایی که کاخ سفید دستورکار بازگرداندن ثبات به منطقه را آماده کرده است، این دومین تحول است که ثابت می‌کند که (این طرح) بهترین نقشه صلح تاکنون است و در نهایت صلح را برای خاورمیانه به ارمغان می‌آورد.»

سخنگوی وزارت خارجه مجارستان نیز در این مورد به یک رسانه محلی گفت که سیارتو به دعوت ترامپ، تنها وزیر اتحادیه اروپا خواهد بود که در مراسم روز سه شنبه شرکت می‌کند. از سرزمین‌های اشغالی هم نتانیاهو، یوسی کوهن، رئیس موساد و مئیر بن شبات، رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در این مراسم حضور خواهند داشت.

تشدید تنش میان فلسطین و رژیم صهیونیستی

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی درباره مراسم امروز نوشته است که امارات با اسرائیل به عنوان یک هم‌پیمان امریکا که هرگز با این کشور وارد جنگ نشده روابط دیپلماتیک برقرار کرده و به روابط‌شان که به چند سال قبل بر می‌گردد رسمیت می‌بخشد. این توافق یک ائتلاف غیررسمی علیه ایران را تقویت کرده و می‌تواند راه را برای آنکه امارات سلاح‌های پیشرفته امریکایی دریافت کند هموار سازد، اما در عین حال نزاع مناقشه‌برانگیز بین فلسطین و اسرائیل را کنترل نشده‌تر از هر زمان به حال خود ر‌ها می‌کند.

منصف المرزوقی، رئیس‌جمهور سابق تونس هم معتقد است که این توافق‌ها در آینده از بین خواهند رفت و اگرچه توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط بین برخی کشور‌ها با رژیم‌صهیونیستی امضا می‌شود، اما این کشور‌ها هرگز در تحمیل عادی‌سازی روابط بر ملت‌های خود موفق نخواهند بود، چرا که این ملت‌ها با تسلیم شدن در برابر رژیم صهیونیستی و برقراری هرگونه رابطه‌ای با این رژیم مخالف هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار