کد خبر: 1019467
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴
آیت‌الله سبحانی:
آیت‌الله سبحانی در پیامی به کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع) توصیه کرد که کتاب صحیفه سجادیه یک کتاب درسی باشد و دعا‌های مخصوصی از آن انتخاب شده و در مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌ها تدریس شود.
سیدمرتضی ذاکر
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین:  صحیفه سجادیه معروف به زبور آل‌محمد (ص) یکی از منابع بکر و سرشاری است که نکات بسیار نابی در رابطه با کیفیت بندگی، چگونه زیستن و مراعات حقوق مخلوقات در آن ذکر شده است. متأسفانه برخلاف محسنات بی‌شمار، این کتاب شریف در غربتی عجیب به سر می‌برد. ارجاع مردم به برخی ادعیه این کتاب از سوی رهبر انقلاب در سال‌های اخیر و اشاره آیت‌الله جعفر سبحانی به صحیفه سجادیه در مراسم اختتامیه دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع) که روز گذشته برگزار شد، مهر تأییدی بر لزوم توجه هر چه بیشتر به این کتاب مهم و شریف است.

آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید شیعیان در بخشی از پیام تصویری‌شان به اختتامیه این کنگره گفت: «ائمه (ع) حقوق بزرگی دارند و هر چه که زمان بگذرد حقانیت آنان برای مردم و جهانیان روشن‌تر می‌شود. جناب بخاری و مسلم در دو صحیح خود حدیث اثنی عشر را نقل کردند که پیامبر گرامی فرمود: این امت من عزیز است به وسیله ۱۲ امام، ۱۲ خلیفه.... در میان اهل‌بیت (ع)، امام سجاد (ع) برنامه خاصی داشت، زیرا در زمانی زندگی می‌کرد که جامعه از نظر اخلاقی سقوط کرد، کسانی که تاریخ آن زمان را ببینند، کاَنه جامعه اسلامی آن جامعه اسلامی نبود و در میان آنان کار‌های خلاف و غلط و غیرصحیح که نمی‌خواهم از آن‌ها نام ببرم، رواج بیشتری در مکه و مدینه داشت.

امام سجاد (ع) اولین وظیفه خود را در این دید که به اصلاح جامعه بپردازد، در نتیجه به وسیله ادعیه و برنامه‌های دیگر جامعه را به سوی صلاح رهبری کرد. از این مسئله غفلت نکنیم که همه وظیفه امام، قیام مسلحانه نیست، خِیر! دعا‌های حضرت که در جامعه منتشر می‌شد، یک نوع تأثیر در بالا بردن اخلاق جامعه بود. من عباراتی که مورخان در آن زمان می‌نویسند به زبان نمی‌آورم. اولین قدم اصلاح جامعه به وسیله بالا بردن اخلاق بود، همچنین امام سجاد (ع) جریان عاشورا را زنده نگه داشت.»

آیت‌الله سبحانی عنوان کرد: «به دو مسئله سفارش می‌کنم، اولاً کتاب صحیفه سجادیه یک کتاب درسی باشد، اگر همه ادعیه حضرت هم مناسب نباشد، دعا‌های مخصوصی از آن انتخاب شده و در مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌ها تدریس شود، ثانیاً امام سجاد (ع) در رساله حقوق خود ۵۰ حق را بیان کرده که اگر امروز مطرح شود کانه امام (ع) این روز‌ها و اوضاع را می‌بیند و این حقوق را بیان کرده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار