کد خبر: 1019324
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۵
دلالان خون فوتبال را می‌مکند
داغ شدن تنور نقل و انتقالات در فوتبال ایران به معنای سکه شدن کاسبی دلالانی است که از قِبَل افسارگسیختگی این رشته، پول هنگفتی به جیب می‌زنند. ممنوعیت ورود بازیکنان و مربیان خارجی به فوتبال کشورمان نه‌تن‌ها گرهی از مشکلات قبلی باز نکرده، بلکه رقم قرارداد‌های جدید وطنی‌ها به شکل سرسام‌آوری افزایش یافته است. در این آشفته‌بازار جای خالی نهاد‌های نظارتی و وزارت ورزشی که دم از مبارزه با فساد می‌زند به شدت احساس می‌شود.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: ایجنت‌ها همان دلالانی هستند که در فوتبال ما به وفور یافت می‌شوند و بدون هیچ ضابطه و مقرراتی برای خود تشکیلاتی بزرگ و تأثیرگذار به‌هم زده‌اند. مربیان و بازیکنان باید زیر نظر آن‌ها باشند و قراردادهای‌شان هم با زد و بند همان‌ها بسته می‌شود. اینگونه است که میزان افزایش ارقام قرارداد‌های جدید، حتی از نرخ افزایش تورم و ارز هم پیشی گرفته است. این‌ها بخشی از پشت پرده فوتبالی است که فدراسیونش ادعای مدیریت بین‌المللی دارد و وزارت ورزش نیز در مقابل این بلبشو دست روی دست گذاشته است، در صورتی که این دو نهاد موظفند این موضوع بسیار مهم را با جدیت زیر نظر بگیرند و متخلفان را به نهاد‌های قضایی معرفی کنند.

صحبت‌های صادق درودگر، رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال در برنامه تلویزیونی تازه‌ترین اظهارات در خصوص رقم قرارداد‌ها و نحوه فعالیت دلالان را روشن می‌کند: «پنج ایجنت با هم اتحادیه‌ای تشکیل داده‌اند و باشگاه‌ها را مدیریت می‌کنند و برای باشگاه‌ها شرط قیمت نقل و انتقالات گذاشته‌اند، حتی به بازیکن می‌گویند باید ایجنت خودت را عوض کنی و به باشگاه بزرگ بیایی. به عنوان یک مسئول نامه‌ای به آقایان نورشرق، بهاروند، نبی و سازمان لیگ نوشتم و تقاضا کردم بر اساس ماده ۵۰ اساسنامه فدراسیون فوتبال مربوط به کمیته تعیین وضعیت که نظارت و راهبرد ایجنت‌ها و رابطه آن‌ها با بازیکنان برعهده‌اش است و همچنین طبق بند ۱۲ ماده ۲ آیین‌نامه داخلی خودشان با این‌ها برخورد و همه آن‌ها را رصد کنند. مربی که سال ۹۷ یک میلیارد تومان گرفته، سال گذشته ۸ میلیارد دریافت کرده، قراردادش هشت برابر شده و امسال آمده درخواست دو برابر کرده است.»

دستمزد‌های نجومی در حالی از جیب مردم پرداخت می‌شوند که تیم‌های دولتی و صنعتی‌مان همچنان از پول بیت‌المال ارتزاق می‌کنند. در این اوضاع نه فدراسیون و نه وزارت ورزش قدمی برای مقابله با واسطه‌ها و دلالان برنمی‌دارند. مدت‌هاست که در مورد جلسات افراد معلوم‌الحال با بازیکنان و مربیان شناخته شده فوتبال کشورمان در هتل‌های لوکس صحبت می‌شود. دلال‌ها بدون هیچ ترس و نگرانی جولان می‌دهند و از قرارداد‌های میلیاردی درصد می‌گیرند. باشگاه استقلال قبل از اعزام به قطر با افتخار مذاکراتش را در یک هتل پیگیری می‌کرد. اگرچه این کار جرم نیست، اما می‌توان حدس زد مذاکراتی که به جای باشگاه در فلان هتل انجام می‌شود، چه نتیجه‌ای در پی خواهد داشت.

ماه گذشته خبری منتشر شد مبنی بر دستگیری دو معاون باشگاه پرسپولیس، این خبر جنجالی از سوی وزارت ورزش تأیید شد تا جایی برای تکذیب باقی نماند. یک نفر از آن‌ها خیلی زود آزاد شد و نفر دوم که گویا نقش مؤثرتری داشته نیز چند روز بعد آزاد شد. در این بین، اما نحوه اطلاع‌رسانی وزارتخانه و استفاده از ماجرا در نوع خود جالب توجه بود: «با پیگیری‌های وزارت ورزش و اقدام سربازان گمنام امام زمان در وزارت اطلاعات یکی از مدیران میانی یک باشگاه ورزشی پایتخت با حکم مقامات قضایی بازداشت شد. بدیهی است اقدامات لازم برای مبارزه با فساد در ورزش با قوت و قدرت و با هماهنگی مسئولان وزارت ورزش و جوانان و وزارت اطلاعات تداوم خواهد داشت.» بعد از این بیانیه علی‌نژاد، معاون وزیر هم در این‌باره موضع‌گیری کرد: «عزمی جدی در وزارت ورزش برای مبارزه با فساد وجود دارد. نامه‌نگاری از سوی وزیر ورزش و جوانان با وزارت اطلاعات انجام شده و وزیر ورزش از وزیر اطلاعات کمک خواسته است. سربازان گمنام امام زمان فعالیت خوبی را آغاز کرده اند و این آغاز مبارزه با مسئولانی است که فساد دارند و این کار با مربیان، دلالان، خبرنگاران و ورزشکاران متخلف نیز ادامه دارد.» با شنیدن چند برابر شدن قرارداد لیگ برتری‌ها باور کردن این ادعا‌ها واقعاً دشوار است. متأسفانه عزم جدی که معاون وزیر از آن دم می‌زند در آشفته‌بازار نقل و انتقالات تابستانی اصلاً دیده نمی‌شود. اگر اراده‌ای برای برخورد با دلالان و زالو‌های فوتبالی وجود داشته باشد، فصل نقل و انتقالات محک بسیار خوبی برای مدعیان مبارزه با فساد خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار