کد خبر: 1019298
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۲
اولین نشانه‌های واکنش مردمی به عادی‌سازی مناسبات برخی رژیم‌های عربی با رژیم صهیونیستی در حال نمایان شدن است. یک هفته بعد از نشست مشترک ۱۵ گروه فلسطینی در بیروت که به تشکیل رهبری یکپارچه مقاومت مردمی فلسطین منجر شد، این رهبری اولین بیانیه خود را صادر و فردا (سه‌شنبه) را «روز انتفاضه ملی علیه عادی‌سازی روابط با اسرائیل» اعلام کرد. نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان عادی‌سازی روابط بحرین با رژیم صهیونیستی را ضربه‌ای به «ستون فقرات عرب‌ها» توصیف کرده و ساکنان غزه هم تصاویر حکام امارات و بحرین را به آتش کشیدند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: رهبری یکپارچه مقاومت مردمی فلسطین که بعد از نشست هفته پیش گروه‌های فلسطینی در بیروت تشکیل شده، دیروز در اولین بیانیه خود روز سه شنبه را روز انتفاضه مردمی علیه عادی‌سازی روابط با اسرائیل اعلام کرد که در آن، پرچم فلسطین در مناطق مختلف برافراشته خواهد شد. این، اولین بیانیه رهبری یکپارچه مقاومت مردمی فلسطین است که پیش از این طی دو نشست در رام‌الله و بیروت (چهارم سپتامبر) بر فعال‌سازی مقاومت مردمی فراگیر علیه اسرائیل تأکید کرده بود. «عزام الاحمد» عضو کمیته اجرایی و مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) شنبه شب از نزدیک بودن اعلام رهبری واحد برای مقاومت مردمی فلسطین خبر داده بود که با صدور بیانیه دیروز، این مقاومت یکپارچه عملیاتی شد. این مقاومت در بیانیه خود دعوت کرده که پرچم فلسطین در تمام روستاها، شهر‌ها و اردوگاه‌های فلسطینی در داخل و خارج برافراشته شود. بر اساس گزارش «قدس‌نت»، همچنین از اسرای آزاد شده، خانواده‌های شهدا و خانواده‌های شهدایی که پیکر فرزندان آن‌ها پس داده نشده، خواسته شده که تجمعاتی در رد توافق ذلت‌بار بحرین و امارات در نقاط مختلف برگزار کنند. از فلسطینی‌های مقیم کشور‌های مختلف و همچنین آزادگان جهان درخواست شده در برابر سفارت‌های امریکا، رژیم صهیونیستی، امارات و بحرین دست به برگزاری تجمع زده و این توافق را محکوم کنند. در بیانیه رهبری یکپارچه مقاومت، روز جمعه این هفته به عنوان روز عزاداری تعیین شده که در آن پرچم‌های سیاه در تمامی میدان‌ها و ساختمان‌ها و خانه‌ها برافراشته شود و کلیسا‌ها زنگ عزاداری را بنوازند و خطبه جمعه در عزای نظام‌هایی باشد که دست به عادی‌سازی روابط زده‌اند. همزمان، ساکنان غزه در تظاهرات اعتراضی، تصاویر حکام این دو کشور عربی را به آتش کشیدند. تظاهرات‌کنندگان همچنین تصاویر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، محمد بن زائد، ولیعهد ابوظبی و «محمد بن راشد آل مکتوم» نایب رئیس و نخست‌وزیر امارات عربی متحده را به آتش کشیده و زیر پا لگدمال کردند. مردم بحرین در تظاهراتی خشم خود را از توافق عادی‌سازی روابط بین این کشور با رژیم صهیونیستی اعلام کردند. به گزارش شبکه المنار، شرکت‌کنندگان در این تظاهرات ضمن مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و پیروی از دستورات امریکا، بر ایستادگی در کنار ملت فلسطین به منظور بازپس‌گیری حقوق خود تأکید کردند. معترضان بحرینی همچنین شعار «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر امریکا» سر دادند و پرچم امریکا و رژیم صهیونیستی را لگدمال کردند. آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، همه رژیم‌های حاکم عربی که برای عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی اقدام کرده یا اقدام می‌کنند، به خوبی می‌دانند که این سازش، برخلاف خواست شریعت الهی و خواست ملت‌های امت اسلامی بوده و به منزله برآورده کردن خواست امریکا و اسرائیل است. این رژیم‌ها از زیان‌های بسیار آن بر این امت و از دشمنی اسرائیل و امریکا با این امت آگاه هستند.

منامه: می‌خواهیم بعدی باشیم

به‌رغم مخالفت‌های مردمی با عادی‌سازی بحرین و امارات، پیش‌بینی‌ها این است که شمار دیگری از کشور‌های عربی هم وارد مسیری شوند که امارات و بحرین وارد شده‌اند. مارک اشنایر، مشاور حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین به رویترز گفته که عادی‌سازی روابط میان منامه و تل‌آویو کشور‌های دیگر شورای همکاری خلیج [فارس]را به نزدیکی و برقراری صلح با اسرائیل وادار خواهد کرد. در یک موضع‌گیری مؤید این پیش‌بینی، دولت عمان دیروز از توافق منامه با تل‌آویو استقبال کرد. به گزارش رویترز، در بخشی از بیانیه دولت عمان آمده است که این کشور «امیدوار است مسیر راهبری جدیدی که برخی کشور‌های عرب در پیش گرفته‌اند زمینه‌ساز مقدمات صلح بر مبنای پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل و استقرار دولت مستقل فلسطین به حاکمیت بیت‌المقدس/ اورشلیم شرقی به عنوان پایتخت باشد.»‌عبداللطیف الزیانی، وزیر خارجه بحرین نیز در گفت‌وگویی تلاش کرد با توجیه اقدام کشورش برای سازش با رژیم صهیونیستی، آن را در جهت منافع فلسطینی‌ها جلوه دهد. الزیانی به شبکه اسکای‌نیوز گفت: «توافق صلح بحرین با اسرائیل گامی برای بازگرداندن حقوق مردم فلسطین و اجرای ابتکار عربی [طرح دو دولتی]است. این توافق منطقه را امن‌تر و با ثبات‌تر می‌کند.» وزیر خارجه بحرین مدعی شد که منامه مسئله فلسطین را یک مسئله اصلی و بنیادی برای برقراری صلح می‌داند و برای رسیدن به راه‌حل دو دولتی تلاش می‌کند و با سازش با اسرائیل «فرصت صلح و ثبات» را برای مردم منطقه به ارمغان می‌آورد. با وجود چینن ادعایی، گزارش‌های منزجر‌کننده‌ای درباره نحوه عادی‌سازی دولت بحرین منتشر شده است. خبرنگار پایگاه صهیونیستی آکسیوس از قول یک امریکایی فاش کرده که تنها ساعاتی بعد از امضای توافق امارات با اسرائیل با میانجیگری امریکا در روز ۱۳ آگوست (۲۳ مردادماه)، مقامات ارشد بحرینی با جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا و «آوی برکوویتز» نماینده کاخ سفید در امور سازش تماس گرفته و به آن‌ها یک پیام دادند: «ما می‌خواهیم بعدی باشیم.» آکسیوس نوشت: «منابع نزدیک به این مذاکرات گفتند که از روز ۱۳ آگوست، مذاکرات پرحجمی میان امریکا، بحرین و تل‌آویو آغاز شد. به جز کوشنر و برکوویتز، چند مقام دیگر امریکایی نیز در این مذاکرات مشارکت داشتند. رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی امریکا، برایان هوک، نماینده امریکا در امور ایران، «میگوئل کوره‌آ» مدیرکل خاورمیانه شورای امنیت ملی امریکا، «آدام بوهلر» از مقامات کاخ سفید و «دیوید فریدمن» سفیر امریکا در سرزمین‌های اشغالی از جمله مقاماتی بودند که در این مذاکرات مشارکت داشتند. کوشنر، برکوویتز و تیم آن‌ها با «سلمان بن حمد آل خلیفه» ولیعهد بحرین و سفیر بحرین در واشنگتن مذاکره کردند و در اسرائیل هم، گفتگو‌ها به رهبری «رون درمر» سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به صورت تنگاتنگ انجام شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار