کد خبر: 1019208
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
یک جامعه شناس با اشاره به تاثیر مخرب فضای مجازی در سبک زندگی دانش آموزان عشایری گفت:با تامین زیرساخت‌ها و سرمایه گذاری مناسب در سیستم آموزشی کشور می‌توان از تاثیرات مخرب این فضا جلوگیری کرد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: با شیوع کرونا اولین مکانی که بار محدودیت‌ها را با خود به دوش کشید مدارس بود؛ تمام مدارس به فضای مجازی برای ادامه تحصیل دانش آموزان روی آوردند؛ البته آموزش تلویزیونی نیز از همان روز‌های اول کلید خورد. البته هرچند که حالا با گذشت پنج ماه مدارس دوباره باز شدند، اما هر لحظه و هر زمان امکان بسته شدن آن‌ها وجود دارد.

یکی از نکات مهم در زمان تعطیلی مدارس جا ماندن تعداد بسیاری زیادی از دانش آموزان روستایی و عشایر و ساکنین مناطق محروم از تحصیل است؛ دانش آموزانی که به دلایل مختلف اعم از فاصله زیاد با مدارس روستایی، نبود امکاناتی از جمله اینترنت، تلفن همراه و تلویزیون و… قید تحصیل را می‌زنند.

همانطور که گفته شد در حال حاضر مدارس باز شده‌اند و تدریس‌ها به صورت حضوری است؛ اما هر لحظه امکان دارد که دوباره با تعطیلی آن‌ها مواجه شویم. بدیهی است؛ که باید امکانات موردنیاز این دانش آموزان را در اختیار آنان قرار دهیم تا هیچ دانش آموزی از تحصیل باز نماند، اما نکته قابل توجه در این مسئله تبعات ناشی از استفاده فضای مجازی و هوشمند برای دانش آموزان روستایی و عشایر است؛ چراکه کیفیت زندگی این دانش آموزان با زندگی شهری کاملاً متفاوت است و با قرار گیری بستر فضای مجازی به دانش آموز امکان ورود به دنیای ناشناخته‌ای را می‌دهیم که اگر فرهنگ سازی درستی برای استفاده از آن را نداشته باشیم متحمل تبعات بسیار زیادی خواهیم شد.

سرمایه گذاری درست در سیستم آموزشی

در این خصوص امان الله فرایی مقدم، جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ابتدا باید گفت که هیچ چیز جای معلم و کلاس درس حضوری را نمی‌گیرد و باید بدانیم که هرچه در برابر آموزش و پرورش هزینه کنیم به همان اندازه بهره خواهیم برد.

وی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و روسای وزارت آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش بیان کرد: امسال باید صحبت‌های مقام معظم رهبری الگویی برای آموزش و پرورش باشد و همانطور که ایشان گفتند باید سرمایه گذاری را در سیستم آموزشی در دستور کار قرار دهیم چراکه آموزش و پرورش کشور دارای سیستمی است که می‌تواند مخترعان و محققان بسیاری را پرورش دهد.

مقدم عنوان کرد: نمی‌توان منکر تاثیرات مخرب فضای مجازی بر کیفیت زندگی حتی افراد عادی شد، اما باید بپذیریم که امروزه با توجه به شیوع ویروس کرونا چنانچه با تعطیلی مدارس روبه رو شویم به ناچار باید این فضا را برای دانش آموزان به خصوص در مناطق محروم فراهم کنیم تا از تحصیل باز نمانند، اما باید بر روی این فضا نظارت و مدیریت دقیقی وجود داشته باشد.

این جامعه شناس در ادامه اظهار کرد: برای مثال در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، بوشهر و یا خراسان جنوبی و… دانش آموزان از دسترسی به بسیاری از امکانات محروم هستند بنابراین با سرمایه گذاری و نظارت درست باید این فضا برای آنان فراهم شود.

قرایی مقدم با اشاره به اینکه حضور ویروس کرونا زندگی بشر را تغییر داده است گفت: باید پذیرفت که جامعه امروزی ما با وجود ویروس کرونا به گذشته باز نمی‌گردد و دیگر تفکرات افراد جامعه مانند قبل نخواهد بود بنابراین نباید از دید سنت گرایی به حضور فضای مجازی در زندگی دانش آموزان نگاه کرد چراکه در حال حاضر شما نمی‌توانید مانع گسترش فضای مجازی در میان آن‌ها باشید، بنابراین به این مسئله باید از دید اصلاح شرایط نگاه کرد.

به گفته این جامعه شناس در حال حاضر ۱۴ میلیون دانش آموز داریم که بسیاری از آن‌ها ساکن مناطق محروم هستند و در کلاس‌های چندپایه مشغول تحصیل اند لذا باید امکانات مورد نیاز را برای آموزش آنان فراهم کنیم در غیر این صورت عملکرد دانش آموزان و نیرو‌های انسانی مختل خواهد شد؛ باید بپذیریم که تغییر سبک در زندگی دانش آموزان روستایی و عشایر خواسته یا ناخواسته اتفاق می‌افتد و تنها با تامین زیرساخت‌های مورد نیاز برای حضور فضای مجازی همچنین نظارت و سرمایه گذاری درست می‌توان از تبعات استفاده از این فضا جلوگیری کرد.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار