کد خبر: 1019125
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۹
سید عبدالله متولیان
جنگ و یورش متجاوزان بعثی به ایران اسلامی در سال ۵۹ بر اساس اسناد موجود نه از ۳۱ شهریور ماه بلکه از اوایل آن سال آغاز شده و بالاخره در ۳۱ شهریور به صورت رسمی آغاز شد. در همان روزها، نشریه هرالدتریبیون چاپ لندن نوشت: به عقیده تحلیلگران امریکایی، سازمان‌های نظامی ایران در مقابل یک جنگ برق‌آسا چند روز و حداکثر دو هفته بیشتر دوام نمی‌آورد.

از روزی که صدام گفته بود سه روزه تهران را فتح خواهد کرد، ٤۰ سال می‌گذرد و امروز نه تنها متجاوزان بعثی به اهداف شوم خود نرسیدند بلکه همگی به درک واصل و انقلاب اسلامی از این جنگ نابرابر پیروز و سربلند بیرون آمده است. صدام حسین که از ماه‌ها قبل اوضاع داخلی ایران را زیر نظر گرفته بود با طمع به شش دلیل، جنگ را علیه ایران آغاز کرد: ۱- تعدد مراکز تصمیم گیری و اختلافات سیاسی. ۲- مشکلات شدید اقتصادی. ۳- هرج و مرج و ناامنی داخلی و تحرکات گسترده گروهک‌های جدایی طلب و... ٤- آشفتگی در روابط ایران با کشور‌های منطقه. ۵- کشمکش‌های قومی. ۶- تشتت و سردرگمی نیرو‌های نظامی.

صدام با چنین برآوردی جنگ را با کمک، حمایت، هدایت و پشتیبانی (تقریباً) همه جهان به ویژه سردمداران نظام سلطه علیه ایران آغاز کرد.

با شروع یورش بعثی‌ها به ایران و در شرایطی که ایران تقریباً در اکثر شهر‌ها درگیر نبرد با گروهک‌های محارب بود، حضرت امام خمینی سلام‌الله علیه، در یک بسیج ملی همه مردم را میدان دفاع از شرف و عزت ملی و میهنی فراخوانده و فرمودند: «جنگ جنگ است و عزت و شرف میهن و دین ما در گرو همین مبارزات است... امروز روزی است که تمام مردم باید از شهر‌های خود دفاع کرده و به شهر‌های جنگ زده کمک کنند». فرمان حضرت امام به‌عنوان سرآغاز سبکی نو و مدلی منحصر به فرد در دفاع، همه مردم را در ابعاد (پشتیبانی، تحقیقاتی، تولید مایحتاج نظامی، تأمین نیازمندی‌های رزمندگان، جنگ پشت خاکریز و...) درگیر جنگ نموده و همین موضوع سبب تبدیل رؤیا‌های دشمن به کابوس شد. دفاع جانانه مردم تمام پیش‌بینی‌های دشمن را بر هم زده و ثابت نمود که مقاومت جواب می‌دهد.

جنگ تحمیلی و دفاع مقدس مردم ایران، بر خلاف همه برآورد‌ها و پیش‌بینی‌ها نه تنها با پیروزی ملت ایران به پایان رسید بلکه منشأ آثار و برکات ماندگار نه فقط برای ایران بلکه برای همه کشور‌ها و در همه زمان‌ها شد:

۱- جنگ تحمیلی به همه مبارزان راه حریت و آزادی ثابت کرد که سرنوشت متجاوزان در میدان ایستادگی و مقاومت تعیین می‌گردد.

۲- مدیریت جهادی و انقلابی از مهم‌ترین دستاورد‌های دفاع مقدس است. سرداران و امیران سلیمانی، صیاد، بابایی، همت، تهرانی مقدم، خرازی، باکری و... نمونه‌هایی از خیل عظیم الگو‌های مدیریت جهادی و انقلابی هستند که در پساجنگ و در نبرد با داعش، دفاع از حریم حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام در سوریه و عراق و... نیز موجب سرافرازی جهان اسلام شده است.

۳- ما می‌توانیم، از برکات برجسته دفاع مقدس است که خیلی زودتر از دیگر آثار دفاع مقدس جنبه عمومی و غیرنظامی به خود گرفت و به حوزه علم و فناوری تسری یافت. اینک تفکر انقلابی و جهادی (ما می‌توانیم) در هر حوزه‌ای پا گذاشته (تولید موشک‌های بالستیک و استراتژیک، پهپاد، سدسازی، احداث تونل، احداث پالایشگاه و...) شگفتی آفریده است

۴- دفاع مقدس الگوی مقاومت را در بین کشور‌های متعدد گسترش داده است. دفاع مقدس نسخه با برکتی بود که مردم تحت ظلم و استعمار به‌ویژه در منطقه غرب آسیا از آن الگو گرفته و با پیروی از همین الگو پوزه صهیونیزم بین الملل، امریکای جنایت‌کار و تحجر منطقه‌ای را به خاک مالیده‌اند.

۵- مردمی کردن دفاع در برابر متجاوزان مهم‌ترین عامل پیروزی بر مهندسی زر و زور و تزویر بوده که امروز الگوی کشور‌های عراق، سوریه و... شده است.

۶- دفاع مقدس در عصر جاهلیت مدرن و دین زدایی، الگوی خداباوری، خداگرایی، ایمان و باور به امداد و نصرت الهی، اعتقاد به محبت و رضایت الهی و ایمان به ارزش‌های الهی را فراروی ملت‌های مبارز قرارداده است.

۷- دفاع مقدس؛ الگوی اخلاص، رضا، توکل، تسلیم، شجاعت، ایستادگی، ساده زیستی و بی اعتنایی به زخارف دنیوی، پاک‌دستی و خدمت عاشقانه را به ادبیات مبارزه وارد کرد.

۸- دفاع مقدس در عصر قحطی معنویت، معنویت گرایی و کرامت انسانی و تبعیت از ولایت را به‌عنوان فرهنگ مبارزه مطرح کرده است.

۹- دفاع مقدس؛ الگوی پاس‌داشت سبک زندگی اسلامی ایرانی را به مبارزان اهدا کرده است.

چنین تفکری در دوران پساجنگ و در طول بیش از سه دهه گذشته در حوزه‌های مختلف اقتصادی، علمی، سیاسی، دفاعی، امدادرسانی به مردم و... امید و آرامش را به مردم هدیه کرده و موجب یأس دشمنان و باطل‌السحر توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمن شده است.

حضرت امام خامنه‌ای در همین زمینه فرموده اند: «گزینه قطعی ملت ایران مقاومت در مقابل امریکا است و در این رویارویی امریکا وادار به عقب نشینی خواهد شد». بر این اساس در گام دوم انقلاب اسلامی، معتبرترین گزینه همچنان مقاومت و مبارزه با سازشکاران است و در چهلمین سال دفاع مقدس و در چله دوم و گام دوم انقلاب، کشور تشنه الگوگیری از برکات و دستاورد‌های معجزه آسای دفاع مقدس بوده و مردم ایران برای به دست گرفتن سکان اداره کشور توسط صاحبان و معتقدان تفکر انقلابی لحظه شماری می‌کنند و بر این باورند که در کشوری که تفکر بسیجی و انقلابی طنین انداز شود بی‌شک رایت فتح و پیروزی برافراشته خواهد شد و تنها در این حالت است که ملت ایران در جنگ اقتصادی و فرهنگی نیز فاتح میدان نبرد خواهیم بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار