کد خبر: 1019059
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
اولین نشست شورای مدیران سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی
اولین نشست شورای مدیران سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی با حضور مدیران ارشد مجموعه‌های فرهنگی آستان قدس، مدیر حوزه‌های علمیه کشور و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در نخستین نشست شورای مدیران سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی که با ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی مهر، رئیس سازمان علمی‌فرهنگی آستان قدس رضوی، و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور و عضو شورای نگهبان؛ و همچنین دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، هریک از مدیران مجموعه‌های فرهنگی و آموزشی آستان قدس به معرفی مجموعه‌های خود پرداختند.

اعرافی، سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی را نمادی از فکر و فرهنگ و معرفت رضوی دانست و اظهار داشت: این مجموعه در سطح ملی و بین‌المللی می‌تواند در جایگاه رفیع و مؤثری قرار بگیرد. وی جهت‌گیری بین‌المللی را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: بنده با تجربۀ 30سالۀ ارتباط با کشورهای مختلف شهادت می‌دهم که اندیشۀ اهل بیت(ع) و امام‌رضا(ع) و مکتب زیارت و دعا که ویژگی‌های منحصربه‌فرد این دستگاه است، خریدار زیادی دارد؛ لذا فکر می‌کنم هم در بخش‌های آموزشی و هم فرهنگی هرچقدر جلو برویم جای کار وجود دارد.

وی همچنین از آمادگی حوزه‌های علمیه برای تعامل جدی‌تر با با مجموعه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی سخن گفت.

دکتر مخبر دزفولی نیز در بخش دیگری از این نشست ضمن تحسین حرکت آستان قدس رضوی در مسیر کارهای فرهنگی و علمی، اهمیت کار متناسب با شعاع امام‌رضا(ع) را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: پژوهش‌های بزرگ و چندملیتی با محوریت امام رضا(ع) یکی از کارهایی است که می توان در این حوزه انجام داد. وی همچنین تولید سالانه یک فیلم بلند سینمایی در تراز امام‌رضا(ع) را ضروری برشمرد و اظهار داشت: در این زمینه باید از بهترین عوامل بهره برد و برای آن اهمیت قائل شد.

همچنین در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، به معرفی مجموعۀ تحت مدیریت خود پرداخت. وی این کتابخانه را از قدیمی‌ترین و معتبرترین مجموعه‌های فرهنگی در کشور و به جهاتی در جهان اسلام دانست و اظهار داشت: مهمترین رویکرد ما رسیدن به جایگاه مرجعیت علمی آستان قدس رضوی است. وی بیانیۀ گام دوم انقلاب را محور فعالیت‌های این سازمان خواند و افزود: ما در یک تغییر استراتژیک از کار انبارداری و صیانت از نفایس، که نخستین وظیفۀ این مرکز است، به سوی ترویج فرهنگ و سنت شیعه حرکت کرده‌ایم که آسان‌سازی دسترسی به منابع نفیس و نسخ خطی و ارائۀ آی‌پی اختصاصی دسترسی به منابع آستان قدس به مراکز پژوهشی، از جملۀ این فعالیت‌ها است. حسینی همچنین با بیان اینکه این سازمان از بسیاری جهات در کشور، منطقه و جهان رتبۀ اول را به خود اختصاص داده است، از امضای تفاهم‌نامۀ همکاری مشترک با 30 مرکز مختلف ملی و همچنین تعاملات مؤثر پیش از امضای تفاهم‌نامه با مراکز بین‌المللی خبر داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار