کد خبر: 1019027
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
بیت کوین نوعی معامله ارزی است که در بستر آن بسیاری از کلاهبرداران اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: بیت کوین معامله‌ای به ظاهر پر سود که جیب شما را خالی می‌کند.

چند سالی است که ارز‌های دیجیتال یا همان بیت کوین رواج پیدا کرده‌اند و عده‌ای از افراد برای به دست آوردن پول، از طریق فضای مجازی اقدام به خرید و فروش بیت کوین می‌کنند.

بیت‌کوین نوعی ارز دیجیتال است که طرفداران بسیاری در سراسر جهان پیدا کرده و معاملات بسیاری برای آن انجام می‌شود البته معاملاتی که هنوز قانونی در ایران ندارند.

بیت کوین خطوط رمزی با رایانه قوی است که با محاسبات ریاضی پیچیده تولید می‌شود و منجر به درآمدزایی و ایجاد بیت کوین می‌شود این ارز‌های دیجیتال بدون نیاز به بانک قابلیت تراکنش دارند و از ارزش بالایی برخوردار هستند و در کیف پول دیجیتال قرار می‌گیرند.

حالا بسیاری از مردم به دنبال درآمدزایی توسط بیت کوین هستند؛ درآمد‌هایی که شاید به ظاهر پرسود باشد، اما کلاهبرداران بسیاری را پشت خود پنهان کرده است.

در بسیاری از معاملات ارز‌های دیجیتال، خریدار و فروشنده با یکدیگر ملاقاتی ندارند و در فضای مجازی آشنا می‌شوند و صحبت می‌کند و خریدار تصویر شناسنامه و کارت ملی جعلی را به فروشنده نشان می‌دهد و پس از دریافت رمز کارت پول دیجیتال، بدون پرداخت پول تمام ارز‌های استخراج شده را برای خود بر می‌دارد و دست فروشنده خالی می‌ماند.

البته برخی از کلاهبرداران هم تنها از طریق برداشتن ارز‌های دیجیتال اقدام نمی‌کنند و این دسته از کلاهبرداران پول را پرداخت می‌کنند، اما پولی که متعلق به خودشان نیست بلکه از حساب دیگران فیشینگ شده و به حساب فروشنده واریز می‌کنند.

هیچ یک از ارز‌های دیجیتال به رسمیت شناخته نشده‌اند.
اما حالا دستگاه قضا هم در این حوزه وارد عمل شده است و توصیه‌های بسیاری برای افرادی که بیت کوین استخراج می‌کنند، دارد.

محمد دانایی فر بازپرس شعبه ۷ دادسرای ناحیه ۳۱ تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ارز‌های دیجیتال اظهار کرد: در قانون ما هیچ کدام یک از ارز‌های دیجیتال به رسمیت شناخته نشده‌اند و هیچ قانونی درخصوص این نوع ارز‌های مجازی اعم از بیت کوین و ... تا کنون به تصویب نرسیده است؛ و صرفا اعلام کرده اند که استخراج این رمز ارز‌ها مانع قانونی ندارد.

وی ادامه داد: اشخاصی که با این نوع ارز‌های دیجیتال معامله می‌کنند طبیعتاً باید ریسک ناشی از این معاملات را بپذیرند.

بازپرس شعبه ۷ دادسرای ناحیه ۳۱ تهران با اشاره به شناسایی هویت خریداران بیت‌کوین گفت: احراز هویت در این سیستم بسیار ریسک پذیر است و عمدتا معاملات ارز‌های دیجیتال در فضای مجازی (گروه‌های تلگرامی و سایر شبکه‌های اجتماعی) و بدون آنکه طرف مقابل به صورت حضوری ملاقات و شناسایی شود، معامله می‌شوند.

دانایی فر افزود:از آنجایی که در این نوع از معاملات ممکن است متهم که خود را به عنوان خریدار معرفی کرده است، عکس شناسنامه یا کارت ملی شخص دیگری را برای شما ارسال کند و برهمین اساس شما، چون نمی‌توانید این موضوع را احراز کنید ممکن است مورد کلاهبرداری واقع شوید. همچنین ممکن است شخص مقابل عکس کارت ملی و شناسنامه دیگری را فتوشاپ کرده باشد و از این دست پرونده‌ها در دادسرا مطرح شده است.

تعداد قابل توجهی پرونده کلاهبرداری در حوزه خرید و فروش بیت کوین وجود دارد

بازپرس شعبه ۷ دادسرای ناحیه ۳۱ تهران با بیان اینکه بحث احراز هویت و خرید و فروش ارز دیجیتال قانونا به رسمیت شناخته نشده است اظهار کرد: کسانی که مبادرت به انجام این کار می‌کنند مسئولیت دارند و ممکن است به جهت آنکه پول‌های ناشی از جرم را به حسابشان واریز کرده باشند بعضا به جهت کوتاهی در احراز هویت و شناسایی مشتری مسئولیت جبران خسارت را داشته باشند، زیرا تعداد قابل توجهی پرونده‌های کلاهبرداری در این زمینه وجود دارد.

دانایی فر با اشاره به روش‌های کلاهبرداری بیان کرد: عمده کلاهبرداری‌هایی که از طریق بیت کوین انجام می‌شود به این گونه است که شخص خود را خریدار بیت کوین معرفی میکند و بعضا پس از اخذ رمز کیف پول الکترونیک، هیچ پولی به حساب فروشنده واریز نمی‌کند و سپس رمز کیف پول را هم تغییرداده و بر این اساس شخص فروشنده امکان دسترسی بیت‌کوین خود را از دست می‌دهد.

وی ادامه داد:، اما حالت دوم کلاهبرداری در ارز‌های الکترونیکی این است که شخص در ازای بیت کوین خریداری شده پولی را واریز کرده که از حساب دیگران فیشینگ کرده است و همین موضوع منجر به متهم شدن فروشنده می‌شود.

دانایی فر با بیان اینکه پس از این امر متهم اصلی که خود را به عنوان خریدار وانمود کرده خودش به عنوان حلقه مفقوده شناخته می‌شود گفت: در این اقدام خریدارهنگامی که می‌خواهد از شما ارز دیجیتال خریداری کند با هماهنگی شخصی دیگر یا خودش حساب دیگران را فیشینگ می‌کند و پول‌هایی که از حساب مردم برداشت کرده را در حساب فروشنده تجمیع می‌کند.

تا زمان تصویب قانون اشخاص احتیاط کنند

بازپرس شعبه ۷ دادسرای ناحیه ۳۱ تهران افزود: در این حالت فرد بیت‌کوین را دریافت کرده و پولی واریز کرده که متعلق به حساب دیگری بوده و همین موضوع منجر به این می‌شود افرادی که پول از حساب شان فیشینگ شده شکایت می‌کنند و پس از تحقیقات مشخص می‌شود که پول به حساب فروشنده بیت کوین واریز شده است.

وی به تشکیل پرونده‌هایی با همین مضمون اشاره کرد و گفت: از آنجایی که پشتیبانی ارز‌های دیجیتال از خارج کشور است و اطلاعات سرور در اختیار ما قرار ندارد بنابراین تا زمانی که قانون تصویب نشده و معامله با ارز دیجیتال به رسمیت شناخته نشده افراد باید در معاملات خود احتیاط کنند.

دانایی فر افزود: حتی در امر خرید و فروش بیت کوین باید مراقب واسطه‌ها هم باشید، زیرا ممکن است هنگامی که به دنبال خرید بیت‌کوین هستید با یک واسطه به صورت حضوری ملاقات کنید و آن شخص نیز خود بزه دیده‌ای باشد که مورد کلاهبرداری یا اغفال واقع شده است.

فروشندگانی که شاید خودشان متهم شوند

درست است که بیت کوین منجر به درآمد زایی می‌شود و شاید سود بالایی هم داشته باشد، اما کلاهبرداران بسیاری در کمین نشسته اند که از این روش پول‌های بیشتری را ضمن برداشتن کلاه دیگران به جیب بزنند و از آنجایی که قانونی برای این دسته از معاملات وجود ندارد مالباختگان به چیزی نمی‌رسند در این میان هزینه بسیاری را هم باید پرداخت کند و حتی شاید خودشان هم در جایگاه متهم قرار گیرند و این اساس نیاز است که توجه به این دسته از معاملات بیشتر شود و با دقت بیشتری اقدام به خرید و فروش بیت کوین کنید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار