کد خبر: 1018961
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۸
گزارش «جوان» از دلایل افزایش قیمت کره
از ابتدای هفته گذشته، به یکباره توزیع کره و بستنی از سوی کارخانجات لبنی متوقف شد. با این اقدام، ابتدا خبر نبود مواداولیه تولید بستنی و کره بر سرزبان‌ها آمد، اما با چند روز تأخیر کره با دو برابر قیمت قبل به فروشگاه‌ها برگشت، ولی توزیع چند نوع بستنی همچنان متوقف ماند. البته برخی کارخانجات دولتی مانند پگاه و صنایع شیرایران به صورت محدود با همان قیمت سابق توزیع کردند. توزیع کره در حالی با افزایش قیمت همراه است که دیروز جهانپور مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت به مردم یادآوری کرد که کره یک ماده غذایی مضر است!
بهناز قاسمی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: با رونمایی از کره گران، صنایع لبنی سکوت چند روز قبلشان را شکستند و اعلام کردند که دو ماه است تخصیص ارز دولتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی متوقف شده، اما کره با همان قیمت قبل توزیع شده است. حال که دپوی مواداولیه کره رو به کاهش است، چاره‌ای جز افزایش قیمت نداریم.

این ادعای کارخانجات در حالی است که براساس آمار‌های رسمی واردات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی طی فروردین امسال، بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ تن کره به ارزش بالغ بر ۲۳ میلیون و ۲۷۰ هزار دلار به کشور وارد شده که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته با افزایش چشمگیر ۸۶/ ۸۴۲ درصدی از نظر وزنی و ۸۱ /۱۳۰۱ درصدی از نظر ارزشی مواجه شده و بر این اساس هر کیلوگرم کره به ۶/ ۷ دلار می‌رسد. این نرخ با احتساب دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی که بانک مرکزی بار‌ها از اختصاص آن برای واردات کالای اساسی مانند کره سخن گفته است، به ۲۹ هزار و ۱۳۳ تومان می‌رسد؛ یعنی هر کیلوگرم کره قیمتی کمتر از ۳۰ هزار تومان دارد و حتی اگر تعرفه‌های سنگین و هزینه‌های بالا برای بسته‌بندی و عرضه به بازار کره در نظر بگیریم، نباید قیمت ۱۰۰ گرم کره به ۴ هزار و ۵۰۰ تومان که اکنون در سطح شهر عرضه می‌شود، افزایش یابد، چراکه این امر به معنای افزایش ۵/ ۱ برابری قیمت کره از مرز تا سفره مردم است. خبر‌های رسیده از بازار حاکی از آن است که در روز‌های اخیر قیمت هر کیلو کره از ۴۵ هزار تومان به ۹۶ تا ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات لبنی نیز اعلام کرده که هر کره ۱۰۰ گرمی در بازار مصرف از ۳ هزار و ۵۰۰ تومان به ۴ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است، افزایش قیمتی که به گفته سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان غیرقانونی بوده و هنوز مجوزی برای آن صادر نشده، اما گوش کسی بدهکار نیست.

ظاهراً این بار به بهانه افزایش قیمت مواداولیه کره، صنایع لبنی تصمیم دارند برای دومین بار در سال جاری قیمت محصولاتشان را افزایش دهند.

مشکل در تولید محصولات پر چرب صادراتی است

به گفته دبیرخانه شیر خراسان رضوی، کره تولید داخل پاسخگوی نیاز کشور است، اما از آنجا که کارخانجات لبنی به کره وارداتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی عادت و در ماه‌های گذشته کره دولتی را به محصولات لبنی پرچرب تبدیل و با ارز آزاد صادر کرده‌اند، طبیعی است که با کاهش تولید و عرضه کره و توزیع قطره چکانی یا سهمیه بندی کره و... جار و جنجال راه بیندازند و تلاش کنند که دولت برای واردات کره بار دیگر ارز دولتی تخصیص دهد. آرش فرزادنیا در گفتگو با جوان با اشاره به اینکه اکنون حدود دو ماه است تخصیص ارز دولتی برای واردات کره متوقف شده، می‌افزاید: «عمده صادرات محصولات لبنی به کشور‌های عراق، افغانستان و روسیه است. کشور عراق به دلیل نوع فرهنگ شان محصولات لبنی پرچرب را می‌پسندند، از این رو تولیدکنندگان با تولید فرآورده‌های لبنی پرچرب و صادرات آن سود کلانی به دست آورده‌اند، اما از این پس ناگزیرند که کره با ارز آزاد وارد و صادر کنند و قطعاً مانند گذشته مقرون به صرفه نخواهد بود.»

راهکار چیست؟»

فرزادنیا می‌گوید: «بهترین راهکار این است که تولید کره داخلی را افزایش دهیم که این هدف با توسعه بخش صنعتی شیر میسر خواهد بود، اگر تولید شیر پرچرب برای دامدار اقتصادی باشد و دولت نهاده مورد نیاز دامدار را تأمین کند، می‌توانیم از واردات کره بی‌نیاز شویم.» وی تأکید می‌کند: «سالانه حدود ۲۵۰ میلیون دلار برای واردات کره ارزدولتی اختصاص یافته، اگر دولت از دو سال قبل، سالی ۳۰ درصد از مبلغ فوق را برای توسعه صنعتی شیر هزینه می‌کرد، اکنون از واردات بی‌نیاز شده بودیم.»

فرزادنیا می‌افزاید: «برای برون رفت از مشکل تأمین ارز برای واردات کره، دومین راهکار این است که صادرات شیرخشک آزاد شود و صنایع لبنی به ازای صادرات بتوانند کره وارد کنند. به عبارت دیگر با ارز حاصل از صادرات شیرخشک، کره وارد کرده و با تبدیل به لبنیات صادر کنند که با این روش شیرخشک‌های دپو شده نیز به ارز تبدیل شده و مشکل تأمین کره هم برای صنایع لبنی حل می‌شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار