کد خبر: 1018937
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۴
بخش‌هایی از کتاب افشاگرانه باب وودوارد، خبرنگار کهنه‌کار درباره دونالد ترامپ تحت عنوان «خشم» که چند روز دیگر به بازار می‌آید، گوشه دیگری از روابط آل‌سعود و کاخ سفید را در ترور و سرکوب منتقدان ولیعهد جبار سعودی روشن می‌کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: در کتاب باب وودوارد خبرنگار امریکایی که با افشای رسوایی واترگیت باعث استعفای نیکسون شد، روشن شده است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در ۲۲ ژانویه کمی بعد از شرکت در نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس با او تماس گرفته و طی این تماس وودوارد از ترامپ درباره مسئله قتل جمال خاشقجی سؤال کرده و ترامپ با افتخار از حمایت‌های خود از محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی در پرونده ترور جمال خاشقجی، نویسنده منتقد سعودی یاد کرده است. وودوارد برای نوشتن این کتاب که نسخه‌ای از آن به دست بیزینس اینسایدر رسیده ۱۸ مصاحبه جامع را با ترامپ و همچنین مصاحبه‌های دیگری را نیز با چندین مقام ارشد کاخ سفید و چند مقام سابق دولت داشته است.

ترامپ پس از قتل خاشقجی به وودوارد گفت: «من توانستم بن‌سلمان را از عواقب کاری که کرده نجات بدهم.»

تازه او گفته که کنگره را هم با خود همراه کرده است: «توانستم کنگره را قانع کنم که به وی کاری نداشته باشند و او را ر‌ها کنند.»

رئیس‌جمهور امریکا در عین حال گفته است: «فکر می‌کنم قتل جمال خاشقجی جنایتی وحشتناک بوده است، اما اگر به کشور‌های دیگری نیز بنگریم می‌بینیم که بسیاری از آن‌ها بدتر از این جنایت را مرتکب می‌شوند.»

بیزینس اینسایدر با استناد به محتوای این کتاب نوشته است ترامپ با افتخار، به حمایت از بن‌سلمان در ارتکاب جنایت ترور خاشقجی اشاره می‌کند، ترامپ با این افتخار کردن‌ها اعتراف کرده است که بن‌سلمان خاشقجی را کشته است. ترامپ ماه گذشته میلادی کتاب او را «جعلی» خوانده بود. این در حالی است که یک خبرنگار روز پنج شنبه از ترامپ درباره اینکه منظورش از نجات بن‌سلمان چه بوده، سؤال کرده که ترامپ در پاسخ گفته است: این را باید خودتان متوجه شوید.

رئیس‌جمهور امریکا در جریان مصاحبه ۲۲ ژانویه خود در برابر سؤال وودوارد از اعضای هیئت تحریریه روزنامه واشنگتن پست که خاشقجی با آن‌ها همکاری داشت، گفت: «خب من چیزی را که شما می‌گویید درک می‌کنم و خیلی زیاد درگیرش بوده‌ام و همه چیز را درباره کل وضعیت می‌دانم.»

ترامپ در این مصاحبه در توجیه اقدامش اضافه کرده است عربستان سعودی میلیارد‌ها دلار را صرف محصولات امریکا می‌کند. او همچنین بر ادعای بن‌سلمان در خصوص بی‌گناه بودنش تأکید کرده در حالی که مقام‌های اطلاعاتی امریکا و دیگر آژانس‌های اطلاعاتی خارجی چیز دیگری نتیجه گرفته‌اند.

ترامپ در بخش دیگری از سخنانش درباره محمد بن‌سلمان گفته است: او همواره خواهد گفت که این کار را نکرده است. او این حرف را به همه می‌زند و صادقانه خوشحالم که او این حرف را می‌زند. اما او این حرف را به شما خواهد گفت، به کنگره خواهد گفت، و به همه خواهد گفت. او هرگز نگفته که این کار را کرده است. رئیس‌جمهور امریکا در برابر این سؤال تأکیدی وودوارد که پرسیده است، آیا شما معتقدید او این کار را کرده، پاسخ داده است: «خیر. او می‌گوید که این کار را نکرده است.»

وودوارد که ول‌کن معامله نبوده، مجدداً پرسیده است: می‌دانم، اما آیا شما واقعاً چنین باوری دارید؟ که ترامپ وسط حرف او پریده و تأکید کرده است: «او خیلی قوی می‌گوید که این کار را نکرده است. باب، آنها۴۰۰ میلیارد دلار را طی یک مدت زمان نسبتا کوتاه خرج کرده‌اند؛ و می‌دانی، آن‌ها در خاورمیانه هستند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار