کد خبر: 1018936
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۲
شش زندانی خطرناک و جنجالی طالبان به‌رغم مخالفت فرانسه و استرالیا آزاد شدند تا به فاصله ۵۰ روز مانده به انتخابات امریکا، مذاکرات صلح میان دولت افغانستان حتی به قیمت رنجش نزدیک‌ترین شرکای امریکا از امروز کلید بخورد؛ مذاکراتی پرچالش که احتمالاً فراز و فرود فراوانی خواهد داشت، ولی دست‌کم امتیاز شروع مذاکرات را در کیسه ترامپ قرار می‌دهد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، شش زندانی خطرناک طالبان که دولت افغانستان چندین هفته با آزادی آن‌ها مخالفت می‌کرد، با یک هواپیمای اختصاصی قطری روز پنج شنبه به دوحه منتقل شدند. این زندانیان مدتی در آن کشور تحت نظارت باقی می‌مانند و بعداً آزاد خواهند شد. با آزادی این شش زندانی که طالبان نیز آزاد شدن آن‌ها را تأیید کرده، طالبان اعلام کرد برای شروع مذاکرات با دولت افغانستان آماده است. حکومت افغانستان بعد از ر‌هایی اکثریت ۵هزار زندانی طالبان، از آزادی ۴۰۰ تن آن‌ها که مرتکب «جرائم به شدت سنگین» شده بودند، خودداری می‌کرد که آن‌ها نیز آزاد شدند. از این ۴۰۰ زندانی، شش زندانی متهم به کشتن اتباع استرالیایی و فرانسوی بودند که این دو دولت با آزادی آن‌ها مخالف بودند. وزارت امور خارجه فرانسه روز پنج شنبه در بیانیه‌ای اظهار داشت که به آزادی دو زندانی طالبان که در قتل شهروندان فرانسوی مجرم شناخته شده‌اند، اعتراض کرده است. وزارت خارجه فرانسه گفته که دولت افغانستان «ضیااحمد» و «عبدالله غلام» را که به جرم قتل «بتینا گوازلارد» شهروند فرانسه و کارمند کمیسیون عالی پناهندگان سازمان ملل در افغانستان محکوم شده بودند، آزاد کرده است. دولت استرالیا هم واکنشی مشابه به دولت فرانسه نشان داده و مخالفت خودر را ابراز کرده است.

هیئت کابل به دوحه رفت

به رغم همه این مخالفت‌ها، شش زندانی جنجالی طالبان آزاد شدند تا مذاکرات دولت و طالبان از امروز کلید بخورد. وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت قطر از روز شنبه میزبان مذاکرات صلح افغانستان در دوحه است. طالبان هم تأیید کرد که مذاکرات میان دولت افغانستان و این گروه روز شنبه آغاز خواهد شد. «محمد نعیم وردک» سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر گفته که این مذاکرات با توجه به ارزش‌های اسلامی و منافع ملی افغانستان منجر به صلح سراسری و یک‌نظام اسلامی واقعی در این کشور شود. دولت افغانستان که بار‌ها اشتیاق خود را برای مذاکره با طالبان ابراز کرده، از اعزام تیم مذاکره‌کننده به دوحه خبر داده و کاخ ریاست جمهوری افغانستان گفته که هیئت گفتگو‌کننده حکومت افغانستان روز جمعه عازم دوحه پایتخت قطر می‌شوند.

شروع مذاکرات به رغم خشونت طالبان

شروع مذاکرات که قرار بود بلافاصله بعد از توافق امریکا با طالبان در اسفند ماه ۱۳۹۸ شروع شود، به دلیل اختلاف خود دولت و طالبان بر سر آزادی زندانیان، تا همین چند روز قبل به تعویق افتاد. حالا با شروع مذاکرات در فاصله ۵۰ روزه به انتخابات امریکا، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا گفته که مایک پمپئو، وزیر خارجه او نیز در دور جدید مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان که در قطر برگزار می‌شود، شرکت می‌کند. مایک پمپئو ضمن استقبال از شروع مذاکرات آن را «بهترین فرصت برای پایان دادن به ۴۰ سال جنگ و خونریزی» دانسته و گفته است: «روند سیاسی که افغان‌ها آن را پیش می‌برند تنها راه برای برقراری صلح دائم است.» ظاهراً امریکایی‌ها حاضرند به هر قیمتی، مذاکرات را شروع کنند در حالی که سیگنال‌های خوبی از طرف طالبان برای رسیدن به توافق منتشر نمی‌شود. جنرال کِنِت فرانک مکنزی، فرمانده سنتکام (فرماندهی مرکزی ایالات متحده) گفته که طالبان هنوز هم رابطه خود را با القاعده قطع نکرده‌اند. وزارت داخله افغانستان هم دیروز اعلام کرده که در یک هفته گذشته ۴۹ غیرنظامی از سوی جنگجویان گروه طالبان کشته و ۴۹غیرنظامی دیگر نیز زخمی شده اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار