کد خبر: 1018925
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۹
امریکا در سالگرد ۱۱ سپتامبر که آن را بزرگ‌ترین حمله خارجی به خاک امریکا قلمداد می‌کردند، در آتش و جنگی خودبرافروخته فرورفته است که آن فاجعه در برابر این، غباری بیش نیست.
غلامرضا صادقیان
سرویس بین الملل جوان آنلاین: فضای اقتصادی و سیاسی امریکا در دعوای دموکرات‌ها و جمهوریخواهان به خاکستر داغ زیر آتشی می‌ماند که هر لحظه امکان شعله‌ور شدن آن در ابعاد بزرگ حاکمیتی ایالات متحده وجود دارد. بزرگ‌ترین رکود اقتصادی و بیشترین شمار بیکاران تاریخ امریکا در روزگاری به سراغ این کشور آمده که امریکا با ثبت ۲۰۰‌هزار فوتی و ۶ میلیون مبتلا همچنان بزرگ‌ترین ناتوان و قربانی‌دهنده مقابل کرونا است. افشای این خبر که ترامپ عمداً اهمیت بیماری کووید ۱۹ را از مردم امریکا مخفی نگه داشته و موجب غفلت مردم از مراقبت و پیشگیری شده، خشم و حملات سیاسی جدیدی را ایجاد کرده است. این بی‌سابقه‌ترین تلفات از یک همه‌گیری در امریکا است که همچنان به جلو می‌تازد. در این میان یک «بی‌سابقه دیگر» نیز به جان ۱۲ ایالت امریکا افتاده است؛ بی سابقه‌ترین آتش‌سوزی در تاریخ امریکا که صد‌ها کیلومتر مربع از این ایالت‌ها را به خاکستر کشانده و فقط در یک ایالت ۵۰۰ هزار نفر را آواره کرده است. در این خبر نیز افشای این حقیقت که، چون آتش‌سوزی‌ها در ایالت‌های دموکرات امریکا است، ترامپ از ارسال کمک‌های ارتش و دیگر قوا برای مهار آتش‌سوزی‌ها جلوگیری می‌کند، خشم و تعجب عمومی را به دنبال داشته است. ترامپ در ۵۰ روز گذشته درباره این آتش‌سوزی‌ها سکوت کرده است. آتشی که اگرچه نتیجه ۲۰ سال خشکسالی در کالیفرنیا است، اما عوامل انسانی نیز به آن دامن زده است.

از طرفی کار لیبرال دموکراسی در امریکا که باید مطابق ایده نظریه‌پردازان بزرگ، پایان تاریخ می‌بود، ظاهراً به آغاز کمدی سیاسی در جهان تبدیل و رقابت منتخبان دو حزب اصلی برای ریاست جمهوری یعنی ترامپ و بایدن، مضحکه مردم امریکا و جهان شده است. حزب رقیب ترامپ را زن‌باره‌ای بی عقل و فاسد و دارای رفتار هیستریک و بزدل و احمق می‌نامد و ترامپ نیز رقیب خود را فاسد و ناتوان و دچار آلزایمر و «جوی خواب‌آلود» نام می‌برد. اما در این ادعا مردم امریکا نیز با ایشان هم عقیده‌اند، به طوری که نتایج یک نظرسنجی جدید در ایالات متحده نشان می‌دهد که اکثریت رأی‌دهندگان بر این باورند، رئیس‌جمهور امریکا و رقیب دموکرات از «صلاحیت روانی» لازم برای انجام وظایف ریاست‌جمهوری برخوردار نیستند!

اکنون بزرگ‌ترین پرسش پیش پای لیبرال دموکراسی امریکا پاسخی ندارد: چرا ۲۰۰ سال تمرین دموکراسی در کشوری با حضور صد‌ها هزار دانشمند تراز اول و پیشرفته‌ترین دانشگاه‌ها و با حضور برجسته‌ترین نظریه‌پردازان علوم انسانی، در انتخاب رئیس این دموکراسی دچار معرکه هیستریک نامیدن رقبای انتخاباتی شده است؟!

امریکا در این شرایط به مهلکه‌ای چهارضلعی می‌ماند که آتش‌سوزی و طوفان و کرونا در یک ضلع، رکود اقتصادی و بالاترین نرخ بیکاری در ضلع دوم، چالش‌های بزرگ امنیتی و جنگی و حمایت از تروریسم و صهیونیسم در ضلع سوم و بالاخره چالش بزرگ لیبرال دموکراسی با جلب اعتماد رأی‌دهندگان برای انتخاب یکی از دو دیوانه، در ضلع چهارم قرار گرفته است. در میان این مربع نابودگر، برخی اگر به نام آزادی و حقوق بشر برای امریکا آرزوی احترامی در سر داشتند، این آرزو با انتشار دو اعتراف ترامپ بر باد رفت. اعتراف اول ترامپ به نجات بن سلمان قاتل بود که کتاب افشاگر واترگیت درباره همدستی ترامپ و کنگره و سعودی‌ها در قتل خاشقجی از آن یاد کرده است. ترامپ معترف است که بن سلمان قاتل را نجات داده و کنگره را قانع کرده است تا (برای منافع اقتصادی امریکا) دست از سر قاتل سعودی بردارند! اعتراف دوم رئیس جمهور امریکا نیز ترجمه دیگری از لیبرال دموکراسی امریکایی است. ترامپ اقرار کرد که «پنتاگون در سراسر جهان جنگ به راه می‌اندازد تا کمپانی‌های اسلحه سازی امریکا بتوانند سلاح‌های خود را بفروشند و جیب خود را پر از پول کنند.»

این چنین مردم و ایالت‌های بی‌دفاع امریکا در آتش دعوایی که دموکرات‌ها (الاغ) و جمهوریخواهان (فیل) برای سیطره بر این کشور و بر جهان به راه انداخته‌اند، به مانند ملت‌های دیگری از سراسر جهان همدرد و هم‌نوا شده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار