کد خبر: 1018725
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۴
قرارگاه خاتم‌الانبیا که ۵۰ درصد خطوط مترو را در کشور ساخته است خط ۱۰ مترو تهران را هم از وردآورد تا تهرانپارس به طول ۴۳ کیلومتر می‌سازد
بیژن سورانی
سرویس جامعه جوان آنلاین: با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) ساخت خط ۱۰ مترو به طول ۴۳ کیلومتر با ۳۵ ایستگاه آغازشد. خط ۱۰ مترو در یک برنامه پنج ساله و در ۵ فاز با برآورد هزینه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان شبکه حمل و نقل ریلی غرب و شرق پایتخت را تکمیل می‌کند.

عملیات اجرایی احداث خط ۱۰ و توسعه شمالی خط ۷ مترو تهران با حضور پیروز حناچی شهردار تهران، محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای اسلامی شهر تهران و محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه آغاز شد.

ساخت خط ۱۰ در ۵ سال و ۵ فاز

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا در مراسم افتتاح مترو خط ۱۰ اظهار داشت: خط ۱۰ متروی تهران از جمله خطوط جدید مترویی تهران است که در طرح جامع حمل و نقل ریلی شهر تهران به تصویب رسیده‌است و با طول ۴۳ کیلومتر از ایستگاه متروی وردآورد در غرب تهران آغاز و پس از گذر از ۳۵ ایستگاه به محدوده قنات کوثر در شرق تهران ختم می‌شود.

سعید محمد، در خصوص بزرگی این پروژه و ایستگاه‌های تقاطعی متعدد آن گفت: خط ۱۰ شامل هفت ایستگاه تقاطعی با سایر خطوط متروی تهران است که به‌ترتیب در محدوده وردآورد با خط ۵، در محدوده آزادگان با خط ۹، در محدوده کوهسار با خط ۶، در محدوده میدان کتاب با خط ۷، در محدوده صدر با خط یک، در محدوده نوبنیاد با خط ۳ و در محدوده تهرانپارس با خط ۴ امکان پذیرش مسافران از سایر خطوط را میسر می‌سازد. وی خاطر نشان کرد: این خط طی یک برنامه پنج ساله و در ۵ فاز بررسی شده‌است و با بهره‌برداری از آن، کریدور غرب به شرق تهران تکمیل می‌شود که از مزایای اصلی آن می‌توان به تسهیل دسترسی آسان و ارزان ساکنین و شاغلین استان‌های البرز و غرب تهران به مناطق مختلف پایتخت اشاره کرد.

رئیس قرارگاه خاتم الانبیا با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد مترو کل کشور توسط این قرارگاه ساخته‌شده است، گفت: دستگاه‌های حفاری تونل با قدرت کار می‌کنند تا هرچه سریع‌تر پروژه ساخت خط ۱۰ متروی تهران وارد مدار بهره‌برداری شود.

وی گفت: سفر هزینه بسیاری بر سبد هزینه‌های خانوار اضافه می‌کند. قرارگاه خاتم در نظر دارد هرچه سریع‌تر پروژه ساخت خط ۱۰ مترو را پیش ببرد.

حناچی: به‌تن‌هایی از عهده تأمین اعتبار مترو بر نمی‌آییم

پیروز حناچی، شهردار تهران نیز در این مراسم گفت: از ویژگی‌های خط ۱۰ مترو این است که بخشی از سیاه‌چاله‌های تهران از جمله خاک سفید، نمایشگاه بین‌المللی، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات را پوشش می‌دهد.

وی گفت: اصلی‌ترین معضل شهر‌ها تمرکز جمعیت است که راه‌حل آن استقرار جمعیت در مسافت بیشتر است و حمل و نقل ریلی اصلی‌ترین راه‌حل آن است.

شهردار تهران افزود: در سال‌های اخیر، شهر‌های اقماری هشتگرد و پرند به متروی تهران وصل شده‌اند و در آینده نیز شهر جدید پردیس به متروی تهران وصل می‌شود.

حناچی تصریح کرد: حدود ۲۴۰ کیلومتر خط قابل بهره‌برداری در خطوط متروی تهران تأسیس شده و حدود ۴۰ کیلومتر دیگر در خط ۱۰ به آن افزوده می‌شود.

وی گفت: کریدور‌های خط ۱۰ به تصویب رسیده‌است و از ویژگی‌های آن این است که بخشی از سیاه‌چاله‌های تهران از جمله خاک سفید، نمایشگاه بین‌المللی، دانشگاه شهید بهشتی با بیش از ۲۰ هزار دانشجو و همچنین دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات را هدف قرار داده‌است.

شهردار تهران گفت: تأمین اعتبار خطوط ریلی به تنهایی از عهده دولت بر نمی‌آید. برنامه‌های مفصلی علاوه بر حمل و نقل ریلی داریم که از جمله آن‌ها برقی کردن تاکسی‌ها و اتوبوس‌های شهری است که اعتباراتی که از سوی دولت برای آن تأمین شده کافی نیست.
 
یک تا ۲ هزار میلیارد تومان هزینه ساخت هر ایستگاه مترو

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز در این ارتباط با بیان اینکه هر ایستگاه هزار تا ۲ هزار میلیارد تومان برای ساخت اعتبار نیاز دارد، گفت: در صورتی که نقشه ساخت این خط بر اساس TOD (طی کمترین مسافت برای دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی) باشد قطعاً موفقیت‌ها زودتر حاصل می‌شود و اعتبار‌ها راحت‌تر تأمین خواهد شد.

مدیر عامل مترو نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک چهار خط جدید مترو برای تهران پیش‌بینی شده‌بود، تصریح کرد: اجرای خط ۱۰ مزایای زیادی دارد؛ چراکه به ایستگاه ورد‌آورد در خط ۵ که یک خط بین استانی است از تهران- کرج تا هشتگرد می‌رسد و بررسی‌های ما نشان داده که ۳۳ درصد مسافرینی که از البرز می‌آیند، مقصد سفرشان مناطق ۲، ۵ و ۲۲ است که اگر این خط راه‌اندازی شود، بخش زیادی از این جمعیت به خط ۱۰ منتقل می‌شوند.

۴۴ قطار متروی فرسوده در انتظار اورهال

در همین رابطه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از درخواست شهرداری برای کمک ۴هزار میلیارد تومانی دولت برای اورهال کردن ۴۴ قطار مترو خبر داد.

سید مناف هاشمی گفت: خط ۱۰ مترو به عنوان یکی از طولانی‌ترین خطوط مترو شناخته می‌شود که از نظر تأمین بار مالی نیز یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌ها محسوب می‌شود و کار سختی است.

وی با اشاره به اینکه ما به مردم قول دادیم که تا پایان سال ۱۴ ایستگاه مترو در خط ۶ و ۷ را تکمیل کنیم، گفت: برآورد مالی هفت ماه پیش ما نشان می‌داد که خط ۱۰ مترو به بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان منابع مالی احتیاج دارد، اما حالا به نظر می‌رسد که بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز داشته باشیم.

هاشمی خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: حدود ۳هزار میلیارد تومان منابع مالی از طریق اوراق مشارکت برای سال ۹۷ و ۹۸ تأمین شده، اما به زودی نامه شهردار تهران در خصوص اجازه انتشار ۴هزار میلیارد تومان برای اورهال کردن ۴۴ قطار متروی فرسوده به دست شما می‌رسد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه برای خرید ۶۳۰ واگن با طرف چینی قرار داد بسته‌شده و نماینده بانک مرکزی نیز برای مذاکرات اعزام شده‌است، گفت:، اما لازم است که دولت وارد عمل شود؛ چراکه در مرحله‌ای هستیم که بیشتر از این اختیارات شهرداری جوابگو نیست.

هاشمی با بیان اینکه ۱۵۰۰ دستگاه واگن کسری داریم که اگر تأمین شود تعداد جابه‌جایی مسافران از ۲ میلیون نفر به ۶ الی ۷ میلیون سفر می‌رسد، افزود: ۶هزار دستگاه اتوبوس داریم که سن عمده آن‌ها بالای ۱۲ سال است و فرسوده هستند و ۴هزار دستگاه اتوبوس نیز کسری داریم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار