کد خبر: 1018588
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۹
کمک‌های مؤمنانه گروه‌های جهادی هیچ خط و مرزی ندارد و آنان سعی می‌کنند در هر جا که نیازمندی را شناسایی می‌کنند، به هر شکل ممکن به نیاز او پاسخ داده و به رفع و رجوع مشکلاتش بپردازند.
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: با ادامه رزمایش همدلی و مواسات در استان‌های مختلف ایران، حالا مشخص شده جهادگران نه تنها فقط نیازمندان و خانواده‌های محروم را در لیست کمک‌رسانی قرار داده‌اند بلکه سعی کرده‌اند تمام اقشار را مدنظر داشته و با یک برنامه‌ریزی درست و منسجم و با اعزام به مراکز مختلف نیاز‌های آنان را مرتفع سازند. در کهگیلویه و بویراحمد، یک گروه جهادی با استقرار در زندان مرکزی یاسوج تیمی متشکل از پزشکان متخصص، داخلی و عفونی، دندانپزشک، چشم‌پزشک، روانپزشک، پزشک عمومی و دستیاران رشته‌های مختلف را برای ارائه خدمات جهادی به زندانیان پای کار آورد و در استان مرکزی هم جهادگران شرکت آذرآب با هدف همدلی با جهادگران عرصه سلامت، تعمیر رایگان لوازم خانگی کادر پزشکی را بر عهده گرفتند، اما شاید مهم‌ترین حرکت جهادگران را باید در یک گروه ۶۰۰ نفری جست‌وجو کرد که بعد از آموزش دیدن قصد دارند در قالب گروه‌های چند نفره و کمک مؤمنانه به خانواده‌های داغدار که عزیزانشان را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند، برای تغسیل و تدفین متوفیان کرونایی به استان‌های مختلف اعزام شوند.

کمک‌های مؤمنانه گروه‌های جهادی هیچ خط و مرزی ندارد و آنان سعی می‌کنند در هر جا که نیازمندی را شناسایی می‌کنند، به هر شکل ممکن به نیاز او پاسخ داده و به رفع و رجوع مشکلاتش بپردازند.

این کمک‌ها وقتی شگفت‌انگیز می‌شود که بدانیم حتی زندانیان هم از لیست جهادگران بیرون نمانده و رسیدگی به وضع و حال آن‌ها در برنامه گروه‌های جهادی قرار دارد.

در کهگیلویه و بویراحمد، یک گروه جهادی با استقرار در زندان مرکزی یاسوج در قالب پزشک متخصص، داخلی و عفونی، دندانپزشک، چشم‌پزشک، روانپزشک، پزشک عمومی و دستیاران رشته‌های مختلف با حضور در میان زندانیان به ارائه خدمات جهادی پرداختند.

مدیرکل زندان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد با اعلام اینکه یکی از محور‌های تحول در دستگاه قضا، استفاده از ظرفیت نهاد‌های مردمی، نخبگان حوزه و دانشگاه و گروه‌های جهادی است، می‌گوید: «این یک حرکت ماندگار است که خوشبختانه در راستای تحقق این مهم یک تیم پزشکی و درمانی تحت نظارت جامعه پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در اقدامی بی‌سابقه با حضور در زندان مرکزی یاسوج خدمات رایگان ارائه نمودند.»

اسماعیل جمیاری با قدردانی از حضور کادر درمانی و بهداشتی که در شرایط حاد کرونایی به‌صورت داوطلبانه و خیرخواهانه با حضور در بین زندانیان به معاینه، ویزیت و درمان آنان پرداختند اظهار امیدواری کرد این گونه اقدامات تداوم داشته باشد و دیگر زندان‌های استان هم از این خدمات برخوردار شوند.

در همین راستا سیدعلی ساداتی مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی استان و سرپرست تیم جهادی مستقر در زندان یاسوج نیز می‌گوید: «تا پیش از این جامعه هدف ما روستا‌ها و مناطق محروم عشایری و نیز محرومان حاشیه شهر‌ها بود و با حضور کادر بهداشتی و درمانی خدمات گسترده‌ای ارائه شده است ولی خوشبختانه با پیگیری و استقبال خوب مدیرکل زندان‌های استان برای اولین بار در سطح استان شاهد حضور جهادی ۱۵ نفر پزشک فوق‌تخصص و متخصص عفونی و داخلی، دندانپزشک، روانپزشک و پزشک عمومی، بینایی‌سنجی، دکترای بهداشتی، پرستار، داروساز و... در زندان یاسوج هستیم تا به قشر نیازمند زندانی خدمت بی‌منت داشته باشیم.»
گفتنی است در کنار ارائه خدمات بهداشتی و درمانی تیم حقوقی و حمایتی با ترکیب وکلا و کارشناسان حقوقی و نیز مددکاران کمیته امداد امام خمینی (ره) با زندانیان به بحث و گفتگو و ارائه مشاوره می‌پردازند.

پیش‌بینی می‌شود گروه جهادی مستقر در زندان مرکزی یاسوج به ۲۰۰ نفر از زندانیان خدمات درمانی، بهداشتی، مشاوره‌ای و حمایتی ارائه کند.

آمادگی ۶۰۰ جهادگر برای تغسیل اموات کرونایی

بعد از دستور مراجع تقلید در رابطه با انجام امور شرعی در رابطه با فوتی‌های کرونایی و در شرایطی که بسیاری از مردم از نزدیک شدن به این جنازه‌ها واهمه داشته و دارند حدود ۶۰۰ نفر از جهادگران در تهران سازماندهی شده و در قالب گروه‌های چند نفره و کمک مؤمنانه به خانواده‌های داغدار که عزیزانشان را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند، برای تغسیل و تدفین متوفیان کرونایی به استان‌های مختلف اعزام می‌شوند.

این ۶۰۰ نفر جهادگرانی هستند که بسیاری از محاسبات را در دنیا برهم زده و حاضر شده‌اند جنازه‌هایی را که کسی نه دست می‌زند و نه لمس می‌کند، غسل دهند.

با در نظر گرفتن مرموز بودن ویروس کرونا و احتمال از بین بردن هر مبتلایی، به جرئت می‌توان گفت این جهادگران جان خود را کف دست قرار می‌دهند و می‌روند تا آموزش ببینند تا به فرمان ولی امر مسلمین و مراجع تقلید خود عمل کنند. مهم‌تر اینکه جهادگران بسیاری نیز برای این کار اعلام آمادگی کرده و منتظر دستور برای ورود به کار هستند.

یکی از این جهادگران بسیجی که نمی‌خواهد نامی از وی آورده شود، می‌گوید: «اولین مسئله ورود ما رعایت بحث شرعی اموات کرونایی بود که بر گردن ماست. چون خلأیی در این موضوع ایجاد شده بود و باید به میدان می‌آمدیم. کرونا باعث شده بود باری بر دوش مردم ایجاد شود و بحث تجهیز میت باعث شد تا این بار را از روی دوش هموطنان داغدار برداریم که این کار آرامش خاطری برای خود ماست.»

جهادگران فنی در خدمت جهادگران سلامت

وقتی از کمک‌های مؤمنانه صحبت می‌کنیم حتماً نباید به دنبال محروم یا نیازمندی بگردیم و بخواهیم دست او را بگیریم. بعضی وقت‌ها کمک به گروه‌هایی که خود یاری‌رسان هموطنان هستند به عنوان کمک بزرگ مؤمنانه ثبت می‌شود. مثل تعمیر رایگان لوازم خانگی کادر پزشکی توسط جهادگران شرکت آذرآب استان مرکزی که در راستای همدلی با جهادگران عرصه سلامت صورت گرفت.

در همین راستا مسئول گروه جهادی شهید مسلمی شرکت آذرآب اراک از اجرای طرح تعمیرات رایگان لوازم خانگی کادر درمان با هدف قدردانی از زحمات کادر پزشکی توسط گروه‌های جهادی این شرکت خبر داد.

علی داوری با اشاره به فعالیت‌های این گروه جهادی در زمینه مقابله با ویروس کرونا، می‌گوید: «فعالیت این گروه جهادی از روز‌های نخست ورود ویروس به کشور و استان مرکزی آغاز شد که در ابتدا ضدعفونی کارخانه و توجه به سلامت کارگران بود.»

وی ادامه می‌دهد: «با شدت گرفتن اوضاع و افزایش آمار مبتلایان با هماهنگی علوم پزشکی به منظور تقویت روحیه کادر درمانی، تعداد خیلی زیادی گلدان برای تقدیر از زحمات آن‌ها تهیه و تقدیم کردیم. ضدعفونی معابر سطح شهر، همکاری با مجموعه‌های شهرداری در راستای مقابله با کرونا از جمله دیگر اقدامات انجام شده توسط این گروه جهادی به شمار می‌رود.»

داوری با اشاره به اهمیت توجه به خانواده‌های نیازمند، خاطرنشان می‌کند: «با حمایت خیرین پک غذایی شامل برنج، گوشت، روغن و دیگر اقلام ضروری بین خانواده‌های نیازمند که بیمار کرونایی هم داشتند، توزیع شد. همچنین در بیمارستان‌ها بیش از ۳۵۰ میان وعده توزیع شد ضمن اینکه ۲۵ نفر در حوزه تولید ماسک روزانه ۵۰۰ عدد فعالیت می‌کنند.»

مسئول گروه جهادی شهید مسلمی تصریح می‌کند: «ماسک‌ها و اقلام بهداشتی در راستای ایجاد وحدت رویه با هماهنگی سایر گروه‌های جهادی در مناطق محروم توزیع می‌شود.»

این مسئول با بیان اینکه این گروه جهادی از هیچ اقدامی برای کمک به مردم و کادر درمانی دریغ نخواهد کرد، ادامه می‌دهد: «تعمیرات رایگان لوازم خانگی کادر درمان و مجموعه شرکت آذرآب در دستور کار است و گروه‌های جهادی به صورت رایگان اقدام به تعمیر لوازم خانگی کادر درمان کرده‌اند، ضمن اینکه هنگام وقوع سیل و زلزله نیز گروه‌های جهادی این طرح را در مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده اجرا کردند.»
 
سعید شیخ‌پور مسئول بسیج سازندگی سپاه امام حسن (ع)قزوین
دست‌های مهربانی برای شیرین کردن مهر

با توزیع بیش از هزار بسته نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر و ملزومات تحصیلی بین دانش‌آموزان، دست‌های مهربانی به پیشواز مهر می‌روند.

در دو مرحله که به همت بسیج سازندگی سپاه امام حسن (ع) و حوزه‌های مقاومت و نیز همکاری خیرین شهر قزوین اجرا شد، جمعاً به تعداد هزار و ۳۳ بسته نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر پیش از بازگشایی مدارس در میان دانش‌آموزان نیازمند توزیع شده است.

امسال به دلیل وجود ویروس منحوس کرونا و از دست دادن مشاغل برخی از والدین و همچنین آغاز سال تحصیلی پیش از موعد، سپاه امام حسن (ع) با تهیه و توزیع لوازم‌التحریر مورد نیاز بین دانش‌آموزان کم‌بضاعت و محروم جامعه، در پی ایجاد گام مؤثر و مفید برای کاهش دغدغه خانواده‌ها بود.

هزینه ریالی جهت تأمین بسته‌های کمک مؤمنانه مبلغ ۳۵۰ هزار تومان برای هر بسته می‌باشد. این در حالی است که در دهه امامت و ولایت، با کمک خیرین حوزه‌های مقاومت سپاه امام حسن (ع) تعداد ۹۲۱ بسته لوازم‌التحریر بین خانواده‌های جامعه هدف توزیع شد.

در مرحله دوم این طرح که توسط حوزه‌های مقاومت بسیج قزوین انجام شد، تعداد ۱۱۲ بسته کمک‌های مؤمنانه بین خانواده دانش‌آموزان کم‌بضاعت توزیع شد.

در این دو مرحله که به همت بسیج سازندگی سپاه امام حسن و حوزه‌های مقاومت و نیز همکاری خیرین شهر قزوین اجرا شد، جمعاً به تعداد هزار و ۳۳ بسته پیش از بازگشایی مدارس در پانزدهم شهریور توزیع شده است.

تعداد ۱۷۷ پک لوازم‌التحریر هم توسط پایگاه‌های مقاومت و خیرین تأمین شده است که تا هفته آینده بین جامعه هدف توزیع خواهد شد.

سرهنگ محمداسماعیل طاهرخانی فرمانده سپاه امام رضا (ع) البرز
آزادی ۱۷ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد البرز

۱۷ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد در البرز به همت سپاه، خیرین و دادگستری این استان آزاد و به آغوش خانواده و جامعه بازگشتند.

با جمع‌آوری مبلغ ۸۰۰ میلیون ریال به همت خیرین، سپاه البرز و دادگستری شهرستان البرز این ۱۷ نفر که در لیست زندانیان غیرعمد قرار داشتند و با آزادی آن‌ها چندین خانواده می‌توانستند به زندگی عادی بازگردند، آزاد شدند.

کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد موجب بقا و حفظ بنیان خانواده‌ها می‌شود که باید بیش از پیش از سوی خیران و نیکوکاران مورد توجه قرار گیرد.

یکی از فضیلت‌های انسانی، احسان و نیکی کردن به همنوع بوده و کسی که اهل بخشش باشد، در‌های بهشت به روی او باز است.

اندیشه نوع‌دوستی و کمک به همنوع به‌عنوان یک فرهنگ عمومی در بدنه ملت ما نهادینه شده است و می‌توان این فرهنگ را در عمق باور‌های دینی مردم به وضوح مشاهده کرد.

کمک به نیازمندان به عنوان صدقه و حسنه محاسبه می‌شود. یاری رساندن به گرفتاران در بند و زندانیان غیرعمد که در سختی زندگی گرفتار شده‌اند، صدقه و حسنه بوده و خداوند متعال به واسطه کار‌های نیک، سیئات فرد کمک‌کننده را محو می‌کند.

باید از تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های دادگستری و ستاد دیه شهرستان قدردانی کرد. بی‌تردید بی‌توجهی و دوری از آزادسازی زندانیان غیرعمد، باعث می‌شود کانون خانواده‌هایی که سرپرست آنان به دلایلی همچون بدهی دیه یا مشکلات مالی در حبس به سر می‌برند مورد تهدید قرار گیرد.

دکتر غلامرضا حسن‌پور رئیس بسیج اصناف و بازاریان کشور
کمک مؤمنانه دانش‌آموزان در طرح همکلاسی مهربان

کمک مؤمنانه دانش‌آموزان در «همکلاسی مهربان» در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ علاوه بر طرح «همکلاسی مهربان»، طرح «یک کاسب، یک دانش‌آموز» نیز اجرا می‌شود تا دانش‌آموزانی که از مکنت مالی مناسبی برخوردارند به دانش‌آموزان کم‌بضاعت و ضعیف همکلاسی خود کمک کنند.

تاکنون ۳۰ میلیارد تومان یعنی رقمی بیش از دو برابر منابع سال گذشته برای تأمین نیاز دانش‌آموزان بی‌بضاعت هدف‌گذاری و در نظر گفته شده است.

این منابع تا قبل از شهریورماه سال جاری برای تهیه کیف، کفش، لباس و لوازم‌التحریر ۱۱۰ هزار دانش‌آموز در نظر گرفته شد و سرانه هر دانش‌آموز از این رقم حدود ۳۰۰ هزار تومان است.

برای کمک‌رسانی به دانش‌آموزان نیازمند حدود ۲۰۰ مرکز نیکوکاری اصناف و بازار در سراسر کشور راه‌اندازی شده است. در طول سال نیز دانش‌آموزان بی‌بضاعت از سوی مدارس شناسایی و به کاسبان معرفی می‌شوند و کاسب‌ها با حفظ شأن و کرامت انسانی، آن‌ها را حمایت می‌کنند.

استقبال مردم به‌ویژه کاسبان از طرح «یک کاسب، یک دانش‌آموز» بسیار مطلوب است و از آنجایی که در این طرح پولی رد و بدل نمی‌شود یا این منابع در یک‌جا متمرکز نمی‌شود اعتماد‌ها بیشتر شده و روز‌به‌روز بر تعداد افراد خیر برای حمایت از ضعفا در این طرح افزوده می‌شود.

سال ۹۷ حدود ۱۰ میلیارد تومان با مشارکت مردم به‌ویژه کاسبان محله برای کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت تأمین و سال گذشته نیز ۲۰ درصد به این رقم اضافه شد. امسال با توجه به تأثیر‌گذاری بیماری کرونا بر مشاغل و زندگی مردم، احساس می‌شود مشارکت برای حمایت از دانش‌آموزان بی‌بضاعت بیشتر از سال‌های دیگر باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار