کد خبر: 1018566
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰
رشد قیمت‌ها در بازارهایی، چون مسکن، خودرو و مواد غذایی، درمان آسیب‌های قابل‌ملاحظه‌ای را برای خانوار به همراه آورده‌است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: گلایه از گرانی همیشه نقل محفل مردم ایران بوده‌است، زیرا اقتصاد ایران از گذشته‌های دور گرفتار بیماری زمینه‌ای و مزمن تورم بوده، اما مدتی است که با افزایش روزانه نرخ در بازار‌های مختلف روبه‌رو هستیم که این امر برای خانوار به طور جد ایجاد مزاحمت کرده‌است، زیرا فرصت برنامه‌ریزی و تنظیم دخل با خرج از سرپرست خانوار گرفته شده‌است و به بیان عامیانه سرپرست خانوار شرمنده افراد تحت تکفل است. در این میان در شرایطی که مردم تلاش دارند وضعیت آشفته بازار را به سمع و نظر دولتمردان برسانند سخنگوی دولت تنش ارزی را دلیل رشد قیمت‌ها عنوان کرد، گفت: دقیق‌ترین گزارش‌ها درباره قیمت‌ها و تحولات بازار به خصوص در مورد ۱۰۰ قلم کالا‌های ضروری به طور نوبه‌ای تهیه و در اختیار رئیس‌جمهور و اعضای دولت قرار می‌گیرد.

هر چند عده‌ای بر این باورند که در ماه‌های پایانی دولت‌ها، هرج و مرج قیمتی در بازار‌های مختلف اوج می‌گیرد، اما اینکه به شکل روزانه بخواهد قیمت‌ها صعود کند و اصلاً مشخص نباشد مبنای این رشد قیمت‌ها چیست، قابل‌پذیرش نیست، زیرا دخل و خرج بسیاری از خانوار‌ها به هم ریخته و امکان برنامه‌ریزی از سرپرست خانوار سلب شده است و به اصطلاح عامیانه سرپرست خانوار شرمنده اشخاص تحت تکفل خود شده‌است. در این میان با وجودی که کاهش قدرت خرید خانوار بسیار نگران‌کننده شده است، دولت روی اقتصاد دستوری تمرکز دارد و تصور می‌کند با دستور نرخ‌ها در بازار‌های مختلف کاهش یافته و هزینه‌های خانوار نیز کاهش می‌یابد، از این‌رو با توجه به اینکه به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه صد‌ها هزار میلیارد تومان یارانه جهت تأمین مایحتاج مردم با نرخ مناسب به وارد‌کنندگان و توزیع‌کنندگان ارائه می‌شود، مقوله ارائه بن و کارت الکترونیکی کالا جهت تهیه کالا‌های ضروری خانوار در کشور باید عملیاتی شود؛ چراکه به شکل نگران‌کننده‌ای با گرانی‌ها به‌رغم تخصیص انواع یارانه جهت ارزانی روبه‌رو هستیم.

گلایه از گرانی همیشه نقل محفل مردم ایران بوده، زیرا اقتصاد ایران از گذشته‌های دور گرفتار بیماری زمینه‌ای و مزمن تورم بوده‌است، اما همزمان با تحریم‌های ظالمانه امریکا و همچنین شیوع کرونا مسئله تأمین بودجه ماهانه به یک معضل اساسی در اقتصاد ایران تبدیل شده زیر اقتصادی که به یکباره درآمد‌های نفتی‌اش به شدت محدود شد با هزینه‌های قابل‌ملاحظه در حوزه درمان و بهداشت روبه‌رو شد، به طوری که هزینه‌های ماهانه بودجه کشور همانند پرداخت حقوق ودستمزد میلیون‌ها کارگر، کارمند، بازنشسته و مستمری‌بگیر به واسطه تأمین مالی از چاپ پول یا انتشار اوراق مالی و افزایش نرخ کالا‌هایی که عرضه‌اش به شکل انحصاری در اختیار دولت است، عملاً تورم در جامعه را تشدید کرد، البته بخشی از رشد قیمت‌ها در بازار‌های مختلف اقتصاد صرفاً دلیلش دلال‌بازی، سفته‌بازی و سوء‌استفاده از ضعف نظارتی دولت در بازار‌ها در ماه‌های پایانی دولت است.

رشد قیمت‌ها در بازارهایی، چون مسکن، خودرو و مواد غذایی، درمان آسیب‌های قابل‌ملاحظه‌ای را برای خانوار به همراه آورده‌است. برخی از کارشناسان اقتصادی نزدیک به دولت تحریم‌های اقتصادی ظالمانه امریکا و شیوع کرونا را دلیل آشفتگی در بازار‌ها معرفی می‌کنند، با این حال برخی دیگر از کارشناسان اقتصادی مستقل در عین تأیید موارد فوق، مدعی هستند که کوتاهی و بی‌عملی دولت در اصلاح ساختاری بودجه، نظام بانکی و مالیاتی و همچنین برقراری شفافیت در حوزه اقتصاد و بازار‌ها موجب شده تا عده‌ای از فضای کنونی استفاده کنند و سود‌های دلالی و سفته‌بازی را به نرخ‌های کالا و خدمات نیز بیفزایند که این وضعیت دخل و خرج خانوار را به‌طور کل تحت‌تأثیر منفی قرار داده‌است.

در این میان در شرایطی که انتظار می‌رود دولت در وضعیت کنونی دست به اصلاحات اقتصادی بزند، اما به نظر می‌رسد اقتصاد دستوری و گفتاردرمانی در دستور کار باشد و تصور می‌شود با دستور نرخ‌ها تعدیل می‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور گفته که برای خرید به بازار نمی‌رود و خبری از قیمت‌ها ندارد، آیا شما و بقیه دولتمردان این روز‌ها به بازار رفته‌اید و از قیمت‌ها خبر داریدو اگر مطلع نیستید باید خدمتتان عرض کنم که هر روزی که مردم به بازار مراجعه می‌کنند، شاهد افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها از جمله در بازار مسکن و خودرو هستند. برای همه مردم سؤال شده که دولت اصلاً از اوضاع باخبر است و دولتمردان کاری برای مدیریت بازار می‌کنند یا خیر، گفت: اینکه یک مقام مسئول، صادقانه گفته که همسرش خرید انجام می‌دهد آیا کار اشتباهی است؟ آیا درست بود که دروغ بگوید یا مثلاً گفته شود در محله ما قیمت‌ها ارزان است؟

علی ربیعی سخنگوی دولت ادامه داد: دقیق‌ترین گزارش‌ها درباره قیمت‌ها و تحولات بازار به خصوص در مورد ۱۰۰ قلم کالا‌های ضروری و مهم توسط دستگاه‌هایی، چون وزارت اطلاعات، کشور، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی بطور نوبه‌ای تهیه و در اختیار رئیس‌جمهور و اعضای دولت قرار می‌گیرد. باید بدانیم تا زمانی که تنش قیمت ارز که ناشی از تحریم به‌وجود آمده را نتوانیم به سامان برسانیم این مشکلات را شاهد خواهیم بود.

ربیعی با بیان اینکه به‌رغم حرکات جدید امریکایی‌ها و فشار‌های بین‌المللی که روان جامعه را هدف قرار داده‌اند تلاش می‌کنیم تکانه‌های ارزی را به ثبات برسانیم، تصریح کرد: کاهش تورم را بانک مرکزی و ستاد اقتصادی دنبال کرده‌اند. امیدواریم مسیر نرخ تورم در کانال‌های هدف‌گذاری شده قرار بگیرد، اما مشخصاً خودم قیمت برخی کالا‌ها را که می‌خرم، می‌دانم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار