کد خبر: 1018565
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۸
در ادامه ناآرامی‌ها در منطقه مرزی لداخ میان چین و هند، پکن، دهلی نو را متهم کرد که نیرو‌های هندی با ورود به خاک چین به سمت پاسگاه مرزی شلیک کرده‌اند. در مقابل هند نیز اعلام کرد که چین اقدامات تحریک آمیز در منطقه مرزی صورت داده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: هند و چین، مرز مشخص ندارند و بعد از جنگ ۱۹۶۲، تنها یک خط کنترل برای جداسازی دو قلمرو ایجاد شد. از این رو مناقشات مرزی، همواره یکی از موارد اختلاف میان دو کشور است. تنش‌های مرزی بین چین و هند از آخرین هفته آوریل در خط کنترل مرزی در شرق منطقه لداخ به درگیری‌های شدیدی منجر شد، به طوری که فقط در پی ناآرامی‌های ۱۵ ژوئن (۲۶ خرداد)، ۲۰ سرباز هندی کشته شدند. وزرای دفاع دو طرف با هدف کاستن از تنش‌ها، روز جمعه در مسکو دیدار کردند.

با این حال بنابر اعلام فرماندهی غربی ارتش چین، نیرو‌های هندی روز دو شنبه بعد از عبور از مرز مورد مناقشه در منطقه «لداخ» و ورود به منطقه‌ای در چین با نام «شنپاوشان» به سمت پاسگاه مرزی چین، تیراندازی کردند. این در حالی است که فرماندهان محلی دو طرف در این منطقه چندین دور مذاکره کرده‌اند. چین در تشریح آنچه رخ داد، اعلام کرد: «بعد از تیراندازی‌ها، نیرو‌های چینی برای ایجاد ثبات و کنترل موقعیت اقدامات لازم را به کار بستند. در ادامه هم از نیرو‌های هندی خواسته شد به عقب برگردند و درباره این اقدام تحقیق شود.»

دهلی نو موضع‌گیری پکن را اینطور پاسخ داد که نیرو‌های ارتش هند در حال ایجاد ممانعت بوده‌اند و از مرز مشترک با چین عبور نکرده‌اند و به هیچ وجه به استفاده از ادوات تهاجمی یا شلیک رو نیاورده‌اند. وزارت دفاع هند روز شنبه اعلام کرده بود که با طرف چینی در خصوص کاهش تنش‌های مرزی به توافق رسیده است و در بیانیه‌ای نوشت که دو طرف بر سر اینکه هیچ کدام نباید اقدام دیگری انجام دهند که به پیچیده شدن اوضاع یا افزایش تنش در نواحی مرزی منجر شود، اتفاق نظر دارند.

ارتش هند همچنین روز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ای چین را متهم کرد که فعالیت‌های تحریک‌آمیز خود را برای افزایش این تنش‌ها ادامه می‌دهد. در این بیانیه آمده است که دهلی‌نو متعهد است تنش‌ها را در مرز مشترک دو کشور موسوم به «خط کنترل واقعی» کاهش دهد. ارتش آزادیبخش خلق چین توافقات در این خصوص را نقض کرده و در حال اجرای رزمایش‌های تهاجمی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار