کد خبر: 1018557
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰
علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به موضوع بازگشایی مدارس گفت: «مبارزه ما با دو ویروس تحریم و کرونا مبارزه‌ای برای بقای ملی است. ما باید حمایت از دانش‌آموزان و سلامت‌شان را در کنار انجام امر آموزش به خوبی پیش ببریم و این یک آزمون ملی برای ماست.»
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: سه، چهار روز بیشتر از بازگشایی مدارس نمی‌گذرد، اما طی همین چند روز چند مدل تصمیم‌گیری برای برگزاری حضوری و مجازی کلاس‌های درس گرفته شده و در بسیاری از مدارس هنوز دانش‌آموزان و والدین نمی‌دانند تکلیفشان تا ساعتی بعد چه خواهد بود! اما انگار تصمیم غیر‌تکراری بودن حضور دانش‌آموزان در مدارس که روز ۱۷ شهریور ماه از سوی وزیر آموزش و پرورش اعلام شد، همچنان پابرجاست؛ چراکه روز گذشته نیز سخنگوی دولت و معاون اول رئیس‌جمهور یک بار دیگر بر اجباری نبودن حضور دانش‌آموزان بر سر کلاس‌های درس تأکید کردند. حالا بناست تا برای ارتباط تصویری بین معلم و شاگرد، حضور و غیاب دانش‌آموزان و محتوای کتب درسی از ظرفیت شبکه شاد استفاده شود.

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به موضوع بازگشایی مدارس گفت: «مبارزه ما با دو ویروس تحریم و کرونا مبارزه‌ای برای بقای ملی است. ما باید حمایت از دانش‌آموزان و سلامت‌شان را در کنار انجام امر آموزش به خوبی پیش ببریم و این یک آزمون ملی برای ماست.» وی با تأکید بر اینکه به دغدغه اولیای دانش‌آموزان توجه شد، افزود: «امروز معلمان متعهد ما در خط مقدم این پیکار قرار دارند و مناسبات آنان با دانش‌آموزان و اولیای‌شان کاملاً متفاوت با همیشه است. ضرورت تحرک دانش‌آموزان و تأکید بر تمرین اجتماعی شدن، شیوه استفاده از فضای مجازی و انجام امور مربوط به تعلیم و آموزش از جمله مواردی است که در ستاد ملی کرونا و دولت درباره آن بحث شد و به دغدغه اولیا هم در این زمینه توجه کافی داده شد.»

حضور در مدرسه اجباری نیست

ربیعی در پاسخ به این پرسش که علت تأکید بر حضور دانش‌آموزان در مدارس چیست، تصریح کرد: «آقای رئیس‌جمهوری در همان جلسه به طور صریح اعلام کردند که هیچ اجباری در مدرسه رفتن وجود ندارد، اما تمام کارشناسان پرورشی و آموزشی حساسیت داشتند که مدرسه باز شود و در این زمینه به آسیب‌های جسمانی و روانی که در پی مدرسه نرفتن بچه‌ها پیش می‌آمد، اشاره می‌کردند و به همین دلیل هم مدرسه‌ها باز شد.»

به گفته وی از امکانات آموزشی شبکه شاد هم می‌توان استفاده کرد. حضور در مدرسه اجباری نیست، اما مدارس باز است و نیز لازم است که ارتباط دانش‌آموزان با مدارس حفظ شود، حال یا به صورت حضور فیزیکی یا به صورت مجازی.

پوشش ۹۸ درصدی تلویزیون برای آموزش

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری هم با بیان اینکه آموزش‌وپرورش در شرایط کرونا خیلی قوی عمل کرد، افزود: «خانواده‌ها مخیر هستند، روش‌های مختلفی که پیش روی آن‌ها قرار گرفته نظیر استفاده از فضای مجازی، برنامه‌های صدا و سیما و آموزش حضوری هر کدام که برایشان اطمینان بخش است، انتخاب کنند تا هم دغدغه‌ای برای سلامت دانش‌آموزان وجود نداشته‌باشد و هم برنامه‌های آموزش و تعلیم و تربیت به خوبی در کشور اجرا شود.» جهانگیری با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که اجباری برای آموزش حضوری وجود ندارد، تصریح کرد: «در کنار آموزش حضوری، صدا و سیما به عنوان رسانه ملی وقت زیادی را به آموزش اختصاص داده است و خوشبختانه ۹۸ درصد مردم کشور تحت پوشش برنامه‌های صدا و سیما هستند و در دورترین روستا‌ها نیز امکان دریافت برنامه‌های صدا و سیما وجود دارد. البته اگر خانواده‌ای امکان تهیه تلویزیون نداشته باشد نیز با کمک‌های دولت و خیرین این مشکل قابل‌حل است، اما بر اساس آمار‌ها میزان برخورداری خانواده‌ها از این امکانات در اقصی نقاط کشور به بالای ۹۰ درصد رسیده‌است.»

ارتباط مجازی دانش‌آموزان و معلمان با «شاد»

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش هم با بیان اینکه سال تحصیلی جدید با تأکید بر چند اصل آغاز شد افزود: «اصل اول سلامتی است، لذا پروتکل‌های بهداشتی در دستور کار قراردادیم و بر اجرای آن نظارت می‌کنیم بنابراین از مدیران، معلمان و خانواده‌ها خواستیم تا در همه شرایط پروتکل‌ها را رعایت کنند. اصل دوم این است که همه دانش‌آموزان آموزش‌ها را دریافت کنند، به‌گونه‌ای که هیچ‌کس از آموزش‌ها محروم نشود. سومین اصلی که مورد توجه قراردادیم این بود که خانواده‌ها نگران سلامتی و آموزش فرزندانشان هستند، لذا اصل سوم توجه به نگرانی اولیا است.»

وی ادامه داد: «شرایطی را پیش‌بینی کردیم که آموزش تداوم داشته باشد، شبکه شاد با ظرفیت‌های جدید را فعال کردیم لذا امکانات جدیدی را در این شبکه قراردادیم، ازجمله ارتباط تصویری بین معلم و شاگرد، حضور و غیاب دانش‌آموزان و محتوای کتب درسی را در شبکه شاد بارگذاری کردیم و آموزش‌ها نیز به‌صورت زنده در این شبکه ارائه می‌شود.»

به گفته حاجی میرزایی علاوه بر آموزش‌های مستقیم، سه شبکه تلویزیونی نیز آموزش‌ها را ارائه می‌دهند در ابتکاری که انجام شد آموزش‌های ویژه ناشنوایان نیز ارائه می‌شود.

وی از پوشش بیش از ۹۷درصدی شبکه‌های تلویزیونی در سراسر کشور خبر داد و افزود: «برای رفع مشکل ارتباط یک‌طرفه تلویزیون در آموزش‌ها، از طریق شبکه شاد عمل کردیم.»

حاجی میرزایی تأکید کرد: «جایگزین آموزش‌های حضوری وجود ندارد، زیرا کودکان با حرکت در فضای مدرسه ظرفیت‌های ذهنی‌شان افزایش می‌یابد. نگرانی‌های اولیا از دوری دانش‌آموزان از مدرسه کمتر از نگرانی از ویروس کرونا نیست.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار