کد خبر: 1018539
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰
چند دلیل مهم برای حضور و فعالیت یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌ها در داخل و خارج کشور
شبکه آی فیلم یک رسانه فرامرزی است و کانال‌هایی دارد که برای مخاطبان انگلیسی زبان، عرب زبان و تاجیک و افغان فیلم و سریال پخش می‌کند.
محسن محمدی
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: گذشته و هر آنچه به آن تعلق دارد جذاب است و خواستنی. بیش و کم همه ملت‌ها و قومیت‌ها به ایام ماضی علاقه وافری دارند و ما ایرانی ها، بیشتر؛ که حس نوستالژی دستکم در یکی دو دهه اخیر در رگ و پِی همه مان پررنگ‌تر شده است، به شدت. گذشته و خاطرات برآمده از آن، بهانه‌ای است برای خاطره بازی و یادآوری گذشته و پر و بال کشیدن فکر و روح آدمی به سال‌های خوش نه چندان دور. از جمله این اسباب خاطره بازی، سریال‌هایی است که به روی آنتن تلویزیون می‌رفت، آن زمان که فقط معدود شبکه‌هایی مثل یک و دو موجود بود و از متعدد شبکه‌ها و کانال‌های امروزی خبر و نشانی نبود.
 
بر پایه همین نیاز و خواست مخاطب، در همه دنیا شبکه‌هایی هستند که فیلم و سریال‌های نمایش داده شده در سال‌های دور را بازپخش می‌کنند و عموما هم از سوی مخاطبان اقبال می‌بینند و در قلوبشان محبوب می‌شوند. این رسالت مهم در تلویزیون ایران بر عهده شبکه آی فیلم گذاشته شده است؛ رسانه‌ای که در ۱۰ سالی که از عمرش می‌گذرد، خاطره‌ها می‌سازد و یاد‌ها زنده می‌کند و الحق و الانصاف از پربیننده‌ترین شبکه‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج کشور است. فعالیت این شبکه علاوه بر خلق حسی خوب و خاطره انگیز برای بینندگان، برکات و فواید دیگری هم دارد که به طور اجمال به آن‌ها اشاره می‌شود.

اول، در چهار دهه گذشته سریال‌هایی ساخته شده اند که از قابلیت‌ها و امتیازات فراوانی در همه ابعاد برخوردار بوده اند. آثاری که گذشت زمان، نه تنها گرد و غبار کهنگی را بر چهره شان ننشانده و از رده خارج شان نکرده، که قضا را ببین، بر ارج و قرب شان هم افزوده است. بازپخش این مجموعه‌های نمایشی، به مخاطبان تلویزیون که به نسل‌های گوناگون تعلق دارند و به دلیل مقتضیات سنی نتوانسته اند در موسم پخش اولیه، نظاره گرشان باشند، فرصت و امکانی را می‌دهد تا به تماشای این آثار نمایشی فاخر بنشینند و حظ بصری ببرند و در عین حال، با گوشه‌ای از فرهنگ و تاریخ کهن دیارشان هم آشنا شوند. اصولاً این حق برای همه نسل‌ها محفوظ است که ناظر سریال‌های فاخر و ماندگار قاب کوچک باشند.

دوم، هنرمندان همیشه در قلوب مردم جای داشته اند و محبوب بوده اند و پرطرفدار. برخی هنوز در قید حیات هستند و بعضی هم به دیار باقی شتافته اند. پخش سریال‌های ساخته در دهه‌های قبل از شبکه آی فیلم، محملی است برای زنده شدن نام و خاطره آن‌هایی که دست شان از این دنیا کوتاه شده و قدردانی از هنرنمایی‌های نابی که در جلوی دوربین داشته اند و مرارت‌هایی که در مسیر اعتلای فرهنگی و هنر این مملکت به جان خریده اند. بسیاری از بازیگرانی که در سریال‌های فاخر و ارزشمندی همچون هزاردستان، سربداران، پهلوانان نمی‌میرند، امام علی (ع) و ... به ایفای نقش پرداخته اند، شوربختانه دیگر در میان ما نیستند و پخش دوباره این آثار، بهانه خوبی است برای زنده نگه داشتن اسم و رسم این هنرمندان فقید. از آن سو، بازپخش این سریال‌ها یادآوری و تاکید دوباره است بر توانایی‌ها و قابلیت‌های هنری بزرگان عرصه بازیگری. تماشای این بزرگان در شمایلی جوان و در ظاهری متفاوت با امروز هم، برای مخاطبانِ متعلق به همه رده‌های سنی جذاب است و حال خوشی را برای آن‌ها فراهم می‌آورد.
 
سوم، عرصه هنر هم مناسبات رقابتی خودش را دارد و شاید در این وادی هم ناعدالتی‌هایی باشد و فرصت‌ها به یک نسبت و اندازه تقسیم نشود. هستند بازیگران و کارگردانانی که در سابق پرکار بوده اند و این روز‌ها کم کار شده اند و خانه نشین. به تناوب می‌خوانیم و می‌بینیم مصاحبه‌های برخی از هنرمندان پیشکسوت را که از بیکاری می‌نالند و شکوه‌ها دارند از کم لطفی ها. بازپخش سریال‌ها و فیلم‌های ایرانی از شبکه آی فیلم بستری را فراهم می‌آورد تا این هنرمندان و توانایی هایشان دوباره دیده شود و چه بر جامعه و چه به مدیران و مسئولان یادآوری کند که هستند بازیگران و کارگردانان توانمندی که سال هاست فرصت فعالیت به آن‌ها نرسیده و در حقشان اجحاف شده است. به تعبیر دیگر، آی فیلم این امکان را مهیا می‌کند تا هنرمندان در دایره نگاه مخاطبان، تهیه‌کنندگان، کارگردانان و مدیران قرار گیرند و به قول معروف، دیده شوند.

چهارم، شبکه آی فیلم یک رسانه فرامرزی است و کانال‌هایی دارد که برای مخاطبان انگلیسی زبان، عرب زبان و تاجیک و افغان فیلم و سریال پخش می‌کند. از این منظر، فعالیت این شبکه اهمیتی مضاعف و حتی حیاتی پیدا می‌کند و به یک راهبرد و سیاست اصولی در تراز نظام جمهوری اسلامی تبدیل می‌شود. نمایش سریال‌ها و فیلم‌های شاخص و ماندگار تلویزیون و سینمای ایران از کانال‌های مختلف آی فیلم برای مخاطبان فرامرزی، نه تنها پاره‌ای از توانایی‌های هنری و فنی این دو رسانه را در معرض دید و قضاوت این طیف از بینندگان قرار می‌دهد که از منظری جامع‌تر و فراخ تر، آن‌ها را با گوشه‌ای از تمدن و فرهنگ غنی ایران زمین آشنا می‌کند. در ورای پخش آثار نمایشی جذاب، علاوه بر سرگرم کردن مخاطب، می‌توان سبک زندگی ایرانی اسلامی، مولفه ها، شاخصه ها، مزایا و مختصاتش را به جامعه هدف مخاطبان معرفی نمود.
 
چنین اهداف و کارکرد‌های والایی حضور و فعالیت شبکه آی فیلم در سپهر رسانه‌ای امروز را بیش از پیش مهم و استراتژیک جلوه می‌دهد. شبکه آی فیلم این روز‌ها رسانه محبوب و دلخواسته طیف وسیعی از مخاطبان در داخل و خارج از کشور است. علاوه بر چند برهان و دلیلی که در بالا ذکرش رفت، عوامل متعدد دیگری را می‌توان نام برد که فعالیت رسانه‌ای آی فیلم را موجه و حتی ضروری و حیاتی می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار