کد خبر: 1018403
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۸
جواد محرمی
مجید مجیدی جزو معدود سینماگران ایرانی است که آثارش اگرچه اغلب به موضوع فقر اشاره دارد، اما به دلیل سمت و سوی وطن‌پرستانه و نگاه متعهدانه به جامعه، هرگز آلوده سیاه‌نمایی نشده است. او فیلمسازی است که صرفاً برای مخاطب خارجی و جشنواره‌های غربی فیلم نمی‌سازد، اما اصالت، صداقت و نگاه انسانی در آثار او آنقدر بالاست که غربی‌ها نمی‌توانند آن‌ها را نادیده بگیرند و البته عنصر جهانشمول بودن در آثار او به این معنا که اگر چه جغرافیای اثر ایران است، اما مسئله و موضوع آثار او مختص یک جامعه خاص نیست، در تمایل جشنواره‌های غربی به او تاثیرگذار است.

کاراکتر فیلم‌های او همواره اگرچه با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند، اما همواره سربلند و عزتمند هستند و فقر از آن‌ها افرادی زبون، بی‌عار و منفعل نساخته است. در واقع او فقر طبقه‌ای از جامعه را مستمسک و بستری برای بالا رفتن از پله‌های شهرت و ثروت نکرده و همین خلوص نیت از او فیلمسازی وطن‌پرست و قابل احترام ساخته است.

مجیدی این روز‌ها با فیلم «خورشید» در جشنواره ونیز حضور دارد و سخنان او در نشست خبری این فیلم بازتاب‌های مثبتی داشته است، با این حال سمت و سوی سخنان او درباره نقش اثرگذار تحریم‌ها در مشکلات مردم ایران اگرچه به خصومت دولت امریکا علیه مردم ایران اشاره داشت، اما برای مخاطب داخلی یک پیام دیگر هم داشت که دولت فعلی هفت سال پیش مبتنی بر فضاسازی روی آن به روی کار آمد. حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲ با گره زدن مسئله تحریم‌ها به مشکلات کشور کلید حل همه مشکلات کشور را در دست سیاست خارجی دانست و تا همین حالا نیز سیاست‌های دولت بر همین پاشنه چرخیده است و نتیجه این شده که دیگر نه چرخ سانتریفیوژ‌ها می‌چرخد و نه چرخ اقتصاد و زندگی مردم آنگونه که او وعده داده بود در حال چرخیدن است. اینکه فیلمساز با سابقه و معتبر ما امریکا را مسئول درد و رنج مردم منطقه معرفی کرده و از این کشور به عنوان بازیگری نامطلوب در منطقه و جهان یاد می‌کند، موضعی دقیق است که از زبان یک فیلمساز ایرانی متعهد و وطن‌دوست غیر از این انتظار نمی‌رود، اما‌ای کاش مجیدی روی این مسئله هم تأکید می‌کرد که تحریم‌ها به رغم فشار‌هایی که بر مردم ایران تحمیل کرده در عزم و اراده ملت ما برای ایستادن روی پای خود و حل مشکلات داخلی بدون کمک امریکا و دولت‌های غربی خللی ایجاد نکرده و مشکلات کشور می‌تواند با عزم جدی جوانان ایرانی از درون و متکی بر توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخل کشور حل شود. یادمان نرفته که مجیدی جزو امضاکنندگان نامه یا کمپین پنج فیلمساز به درخواست وزارت خارجه با شعار «هر توافقی بهتر از عدم توافق است» بود که حدود یک سال پیش از امضای برجام رسانه‌ای شد.

این شعار به بار نشست و برجام امضا شد و رهبر انقلاب از آن به عنوان خسارت محض یاد کردند.‌ای کاش مجید مجیدی همانطور که در آثارش لباس عزت بر تن کاراکتر‌های ایرانی می‌پوشاند، در عالم واقع نیز قدری هوشمندانه‌تر موضع بگیرد تا بار دیگر دوگانه تحریم با حل مشکلات رقم نخورد و سیاست‌ورزی دولتمردان ما به سمت درون‌زایی و درون‌نگری پیش برود، با این حال همین که مجیدی در یک جشنواره غربی معتبر انگشت اتهام را به سمت دولت متکبر و متفرعن امریکا می‌گیرد، خودش کم چیزی نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار