کد خبر: 1018351
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵

تعریف شکایت کیفری و روش مواجه با آن چیست؟

رپورتاژ آگهی/ یکی از موضوعات مهم و بزرگی که در جامعه امروز با آن روبرو هستیم، مسائل مربوط به شکایت کیفری می‌باشد. این نوع از شکایت به دلیل تبعات خاصی که دارد همیشه با چالش‌هایی برای کاربران همراه بوده و هنوز هم بسیاری از افراد از روند رسیدگی به چنین شکایاتی در دادگاه‌ها و دادسراها اطلاع نداشته و در مواقع موجه شدن با موارد مشمول با این نوع شکایت نمی‌دانند که بایستی به چه مرجعی مراجعه نمایند. هر چند یکی از خدمات اصلی و مهم مؤسسات حقوقی ارائه مشاوره رایگان در این زمینه برای آگاه‌سازی کاربران است، اما باز هم ابهاماتی در این زمینه وجود دارد. برخورداری از خدمات مشاوره حقوقی آنلاین و استفاده از وکیل پایه یک دادگستری برای طرح و بررسی شکایات کیفری یکی از امکاناتی است که می‌توانند از آن برای رفع دغدغه‌های خود در این زمینه استفاده کنند.

در این محتوا، تیم وکلای موسسه حقوقی صاحب اندیشه قصد دارند تا برای آگاه‌سازی هر چه بهتر و بیشتر کاربران و شهروندان مسائل و جزئیات مربوط به شکایات کیفری را سیر تا پیاز تبیین نمایند. استفاده از محتوای این مقاله می‌تواند زمینه‌ساز خوبی برای تصمیم‌گیری در چنین مواقعی بوده و سر نخ اولیه را برای شروع و اقدام برای چنین شکایت‌هایی به دست کاربران دهد. همچنین در این بین به بررسی برخی از ابهامات رایج در این زمینه مانند بررسی جرائمی که دارای مجازات کیفری در دادگاه هستند نیز می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه بمانید.

تعریف شکایت کیفری

اول از همه باید به تعریف این نوع شکایت بپردازیم. کاربران باید بدانند که چرا یک شکایت می‌تواند معنی کیفری به خود گرفته و یا حقوقی اطلاق شود. اگر شما از وقوع جرمی دستخوش ضرر و زیان شده‌اید و قصد دارید به عنوان شاکی و برای احقاق حق خود به دادگاه و مراجع ذیصلاح مراجعه نمایید، به نوعی در حال استفاده از بند قانونی شکایت کیفری هستید و چنین شکایتی در قانون به عنوان شکایت کیفری تعریف می‌شود. البته در ادامه با جرائمی که در این زمینه دسته‌بندی می‌شوند بیشتر آشنا خواهید شد تا بتوانید در مواقع ضروری بهترین تصمیم را بگیرید. با توجه به اینکه روند رسیدگی به شکایات کیفری و حقوقی در دادگاه کاملاً با هم متفاوت است، آشنایی با چنین مواردی برای کاربران ضروری خواهد بود.

روند اقدام برای شکایت کیفری و مراجع ذی‌صلاح

مرجع رسیدگی کننده به شکایت کیفری دادسرای محلی است. به این معنی که شما برای معرفی جرم و شکایت از مجرم در هر منطقه‌ای و شهری باید به دادسرای همان شهر و منطقه مراجعه نمایید. البته کلانتری‌ها هم این شکایت‌ها را ثبت کرده و به دادسرا ارجاع می‌دهند. از این رو در هنگام ارائه شکایت باید به این نکته توجه داشته باشید؛ اما برای طرح این شکایت نیاز به پر کردن دادخواست و ارائه آن نخواهید داشت. طرح شکایت روی کاغذ هم می‌تواند زمینه‌ساز رسیدگی به چنین جرائمی را برای دادسرا فراهم آورد. برخلاف موارد حقوقی در دعاوی کیفری دادسرا به طرح شکایت شما بسنده نکرده و حتی تحقیقات بیشتری را نیز در این زمینه انجام می‌دهد تا در صورت گسترده بودن جرم به همه ابعاد آن رسیدگی داشته باشد.

موارد مورد نیاز برای شکایت کیفری

اما سوال و ابهام دیگری که درباره دعاوی کیفری وجود دارد، اطلاعات مورد نیاز برای طرح چنین شکایت‌هایی است. با توجه به اینکه طرح شکایت‌های کیفری در بسیاری از موارد قبل از استفاده از وکیل کیفری صورت می‌پذیرد و در صورت نیاز بعداً وکیل به پرونده اضافه می‌شود، افراد معمولاً اطلاعات لازم در هنگام طرح شکایت کیفری را ندارند. برای ارائه شکایت در مواقع کیفری بودن جرم شما بایستی علاوه بر بیان موضوع برخی مشخصات را نیز در برگه تنظیم شکایت پر کنید.

مواردی که قانون آنها را برای ارائه شکایت جرم‌های کیفری الزامی دانسته به شرح زیر می‌باشد:

مشخصات کامل شناسایی

این مشخصات شمال نام و نام خانوادگی، نام پدر، سال تولد و سن، شغل، میزان تحصیلات، وضعیت تأهل، تابعیت، مذهب، شماره شناسنامه و کد ملی، آدرس محل سکونت، کد پستی محل سکونت و شماره تماس‌های ضروری می‌باشند.

طرح موضوع

دومین موردی که شما باید در طرح شکایت کیفری به آن بپردازید، جزئیات وقوع جرم می‌باشد. این بند به تاریخ و محل وقوع جرم و نحوه ارتکاب آن مربوط می‌شود که شاکی باید به صورت دقیق در شکایت خود آن را مطرح نماید.

نتیجه جرم

مورد دیگری که در طرح دعاوی کیفری بایستی به آن پرداخته شود، نتیجه‌ای است که از ارتکاب جرم به شاکی وارد شده است. تمام ضرر و زیان‌های وارده را باید در این قسمت درج کنید.

شواهد وقوع جرم

در این قسمت از برگه شکایت کیفری نیز کاربر باید ادله شواهد وقوع جرم را درج نماید. افرادی که شاهد و ناظر وقوع جرم بوده‌اند با درج آدرس و شماره تماس و اسامی و سایر دلایلی که می‌تواند وقوع جرم را اثبات نماید را باید در این بند درج کنید تا مرجع رسیدگی‌کنندگی به آنها برای دریافت سرنخ‌های لازم استناد نماید.

مشخصات مظنون و متهم

در قسمت آخر طرح شکایات کیفری نیز بایستی به شرح مشخصات متشاکی و متهم پرونده بپردازید. در صورت شناس بودن فرد بایستی تمام مشخصات وی را درج نموده و دادسرا را از این امر مطلع سازید. دقت کنید که طرح شکایت‌های غیر واقع از افراد می‌تواند زمینه‌ساز اعاده حیثیت از جانب آنها را برای شما فراهم سازد.

مراحل رسیدگی به شکایت کیفری در دادگاه

در قدم اول دادسرا با استفاده از ضابطین دادگستری و نیروی انتظامی اقدام به پیگیری شکایت شاکی نموده و ادله و وقوع جرم را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این حین در صورت اثبات وقوع جرم دادسرا می‌تواند در جلسه‌های جداگانه فرد شاکی و متشاکی را فراخوانده و یا وی را دستگیر نموده و روی خود را صادر کند. همچنین دادسرا بعد از پایان تحقیقات پرونده را با ادله و موارد به دست آمده به دادستان سپرده تا از این مرحله به بعد دادگاه صالح وظیفه رسیدگی به شکایت کیفری را به عهده بگیرد. در صورت دستگیری متهم نیز در 24 ساعت اولیه به وی تفهیم اتهام خواهد شد. دادگاه نیز برای رسیدگی به این شکایت مراحل خاص خود را داشته و در جلسات مختلف با حضور هر دو طرف به همراه وکیل کیفری به بررسی موضوع پرداخته و در نهایت روی خود را صادر می‌نماید.

همچنین در صورتی که هر یک از طرفین حکم دادگاه را قبول نداشته باشند می‌توانند به روی صادر اعتراض نمایند. در این صورت پرونده وارد پروسه تجدید نظر می‌شود تا موارد مختلف دوباره مورد بررسی قرار گیرد.

تفاوت شکایت کیفری و حقوقی

حال که با تعریف شکایت کیفری و جزئیات مربوط به آن آشنا شدید برای تفهیم بیشتر این نوع شکایت لازم است تا تفاوت‌های آن با دعاوی حقوقی را نیز به صورت خلاصه با هم مرور کنیم:

نحوه ارائه شکایت

اولین تفاوت در این دو دعاوی، نحوه تسلیم نمودن شکایت‌نامه به مراجعه ذی‌صلاح است. در دعاوی کیفری قانون هیچ پیش نیاز و کاغذ بازی اضافی را در نظر نگرفته تا روند شروع بررسی به این نوع شکایت‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن به مرحله عملیاتی برسد؛ اما در شکایات حقوقی شما بایستی برگه‌ها و فرم‌های مخصوص را پر کنید تا روند رسیدگی آغاز شود.

محل رسیدگی

دومین تفاوت این دو نوع دعوا به محل رسیدگی آنها برمی‌گردد. در شکایت کیفری همانطور که اشاره شد، محل رسیدگی دادسرای محلی است اما در دعاوی حقوقی دادگاه وظیفه رسیدگی را به عهده خواهد داشت.

تفاوت در نوع مجازات و نوع رسیدگی

مسلماً انواع دعاوی کیفری به دلیل اهمیتی که دارند در روند سریع‌تری رسیدگی شده و مجازات‌های قانونی برای آنها نیز بسیار سنگین‌تر و بیشتر از دعاوی حقوقی است.

داشتن و نداشتن وکیل

آخرین تفاوتی که در بررسی شکایت حقوقی و کیفری به آن می‌پردازیم در لزوم استفاده یا عدم استفاده از وکیل در این زمینه است. استفاده از وکیل در بسیاری از موارد مربوط به شکایت حقوقی به دلیل ناآگاهی افراد به این موارد قانونی اجباری است در حالی که فرد بدون اخذ وکیل کیفری می‌تواند برای ارائه شکایات کیفری بدون فوت وقت اقدام نماید.

چه جرائمی شامل مجازات کیفری می‌شوند؟

جرائم زیادی وجود دارند که وقوع آنها می‌تواند مستلزم شکایت کیفری باشد. برخی مهم‌ترین و رایج‌ترین این جرائم به شرح زیر می‌باشند:

و هر نوع جرمی که به گونه‌ای حقی را از کسی ضایع نموده و وی را در خطر جانی و یا مالی قرار دهد.


تهمت، افترا و تهدید
سرقت و انواع آن
مزاحمت برای نوامیس
جعل اسناد
اخاذی و گروگان‌گیری
جرائم سیاسی
قاچاق
استفاده و یا پخش مواد مخدر و مشروبات الکلی
جرائم اینترنتی
خرید و فروش اموال مسروقه
اختلاس و بر هم زدن نظم بازار
کلاهبرداری و انواع آن
تجاوز
تخریب اموال

خدمات وکیل کیفری در موسسه حقوقی

یکی از مهم‌ترین موارد در شکایت کیفری اخذ وکیل کیفری مناسب و با تجربه می‌باشد. با توجه به اهمیت موضوع و پیچیدگی‌ها و نتایج بزرگی که چنین شکایاتی دارند، استفاده از وکیل پایه یک دادگستری کیفری که دقیقه در همین زمینه تجربه داشته باشد، کاملاً ضروری است. در موسسه حقوقی صاحب اندیشه شما می‌توانید به باتجربه‌ترین افراد و وکلا در این زمینه دسترسی داشته باشید و از خدمات آنها برای پیگیری شکایات کیفری خود استفاده نمایید.

برای ارتباط با موسسه حقوقی صاحب اندیشه می‌توانید از طریق شماره تماس 02144211414 و یا سایت موسسه به نشانی sahebandisheh.com اقدام فرمایید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار